EivindH Skrevet Mai 15, 2016 Share Skrevet Mai 15, 2016 Hei, Jeg har byttet toppakning og planslipt toppen på en M30B35 i en e34. Men når jeg monterte vippearmene igjen så havnet noen utenfor den gamle slitebanen på kamakselen. Det er jo selvfølgelig slingring før man skrur toppen fast siden det er strekkboltene som holder vippearmsakslingen på plass. Men til frustrasjon så kom aldri vippearmene på to av akslingene helt på plass. Det er den fremre akslingen på innsugssiden og den bakre på eksossiden dette gjelder. Jeg har skrudd alt sammen og startet opp men fikk en stygg klunkelyd, jeg er ikke helt sikker på om det er dette som er årsaken, men det er den eneste åpenbare feilen. Det er dog ikke alle lobene (fins det et norsk ord?) som har like mye slitespor, men jeg målte 0.65 mm på den ene som sto oppe på innsugssiden nå. Mine spørsmål er da: - Er det noen som har erfaring med vippearmer som ikke vil på plass? - Kan det faktum at vippearmer står skjeivt på ventiler lage grov klunkelyd? - Kan 0.65 mm høydeforskjell på kammen lage grov klunkelyd? - Hvordan får en vippearmsakslingen til å sitte på plass? Bildet viser en av vippearmene som ligger skjeivt på, her er det 0.65 mm høydeforskjell i det gamle slitesporet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mai 15, 2016 Share Skrevet Mai 15, 2016 En kamaksel med følbar slitasje er bare og bytte, den blir ikke noe bedre for og si det sånn. Du er sikker på at rekkefølgen på vippearmakselen er riktig? Setter du den brede skiven som du ser på høyresiden feil vei så blir det skjevt alt sammen. Vippearmen skal treffe nøyaktig midt på ventilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå