Gå til innhold

Tilbake til BMW, er E21 veien å gå?


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Hei til dere alle folk å fe, jeg er på ny ute etter råd, hjelp og veiledning.

Jeg har kommet over en '76 BMW E21 318 som jeg får lyst å ta på meg som et langtidsprosjekt.

Bilen går, eller gikk for 1.5 år siden, har litt rust her og der, men ikke så altfor mye.

Er det noe jeg må være obs på ang disse bilene, noe jeg bør vite om? Har aldri hatt en så gammel bil så er helt på jordet her ang dette.

 

Planen er en god resturasjon, mulig motorbytte opp til 323i (blir etterhvert) og ansamling av alpina deler etter hvert som jeg kommer over dem..

 

Jeg prøver også å se på motor til 320is, er det m20b20?

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig E21, med krom speila, er jo noe av det kuleste som finnes.  Det sier jeg selvsagt bare fordi jeg har en selv :)

Ikke så vanskelig (dvs dyrt) med deler til E21 som til '02 modellene, men skal du ha tak i tidlig 323 deler og alpina deler så løper pengene avgårde...  Etterhvert kan det jo også hende du får noe tilbake for de delene du skal bytte når du skal opp til 323, men ikke på langt nær så mye som du må ut med.  Fjærbein, bremser, fremtravers, stab stag foran og bak, bærearmer bak, instrumenter, motor, girkasse, mellomaksling, stikkakslinger,  ...etc etc etc...

Jeg har også noen ideer om motorbytte, men hadde jeg begynt på nytt nå ville jeg heller begynt med en 323 enn å styre med å gå fra 4 syl til 6 syl.  Masse styr med vegvesenet, masse deler, masse penger.  Det ligger en (riktignok facelift versjon) 323 på finn nå.  Helt ypperlig utgangspunkt.  Jeg tror ikke det går lang tid før du har brukt 75000kr.

Ikke la deg lure av litt rust.  Dersom du ser litt, så kan du være trygg på at det er mer.

1. Kanaler, spesielt hjørnet foran (som mange tror er jekkfeste men som egentlig ble brukt i forbindelse med produksjon.)   Dersom eier går med på det, er det fint om du kan ta av plastdekslene "terskelene" i dørene, og dermed får titta på det, samt ned i skjøtene mellom gulv og kanaler og gjennom hullene såvidt nedi kanalene.

2. Rundt frem- og bakvinduet.  Kjenn etter misdannelser under gummien og spør eier om du får trekke den tilbake.

3. Hjørnet B stolpe.  Altså hjørnet på sidevinduene bak, nærmest føreren.

4. Bagasjerom, rundt pakningen (kjenn under på innsiden også), rundt baklys og skjøten der, dempertårn, hjulbuer og reservehjulbrønn.  Se spesielt nøye i skjøter og lengst inn i hjulbuen mot skjermen.

Kan nesten garantere at forgasseren er dårlig.  Disse solex forgasserne er visst ikke noe å drive å skru på, så det beste er å erstatte den med en weber.

 

Håper det var til noe hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...