Gå til innhold

E39 strømtrekk og feilsøking


The_transporter
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå i løpet av det siste året hatt MYE problemer med flatt batteri.
Det startet med flatt batteri grunnet korte kjøreturer og lavt turtall. (dynamo leverer ikke nok ampere under 2000rpm)
Og batteriet ble til slutt helt ødelagt.
Byttet batteri, samme problem og samme resultat.
Byttet batteri igjenn og endret kjørestil for å holde dynamo skikkelig i gang.
Problem løst.
Trodde jeg.

Har nå funnet ut at det er noe som trekker strøm, for når bilen står med en dag pause fra kjøringen så bestemmer den seg for å være tom for strøm.

Jeg koblet fra batteriet helt, koblet sammen pluss og minus på BILEN for å være sikker på at jeg fikk  tømt systemet helt, vred på tenningen for å være sikker.

Koblet inn amperemeter i serie og lukket og låste alt med bagasjeluken åpen men låst.

 

600mA før hvilemodus

8mA i hvilemodus

gjorde dette flere ganger for å være sikker, samme resultat hver gang.

låste opp bilen, slo på lys og tenning så alle moduler våknet.
Låste og testet på nytt.

Fortsatt får jeg bare 8mA trekk i hvilemodus, men bilen har tømt seg flere ganger i det siste.

Noen tips?

Tviler på at det er slutt trinnet på varmeregisteret, har ingen feil på det og har aldri hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å ta ut en og en sikring mens du måler Ampere. Når du finner den sikringen som gjør at strømtrekket kommer ned til tilnærmet null har du funnet rett kurs som trekker strøm. Da kan du starte feilsøking på den kursen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt en hel dag og gjorde dette, og hver gang bilen gikk i sleep mode falt strømtrekket til 8mA.

Ser ut til at problemet oppstår etter bilen har blitt kjørt, og ikke når man kobler i batteriet uten å faktisk bruke bilen.
Har koblet vekk aux fan nå, skal se om det hjelper, for batteriet var flatt fra i går ettermiddag til i dag, og da kjørte jeg temmelig mange mil.
Er det noen som har erfaringer med moduler eller ting som kun er aktivert når bilen har blitt fysisk kjørt og ikke bare stått med tenning og lys på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille vifta på selve klimastyringen går ikke når bilen er i sleep mode, og ladespenningen er på mer enn 14 volt både etter oppstart og når bil er varm.
Å nappe sikringer har sålagt ikke gitt resultater og batteriet holder spenning når kretsen er åpen.

Sist jeg målte etter kjøretur koblet jeg av minuspolen mens jeg en lening fra batteri til jord så jeg fikk koblet inn amperemeteret uten at jeg stanset noen av modulene, da var AC/hjelpeviften koblet til.
Da hadde jeg et trekk på 3 ampere, men når jeg skulle til å koble den fra så ble det nok for mye for amperemeteret for da røyk 10A sikringen i det.

Får bare fortsette å måle spenning dag for dag og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...