Frankesen Skrevet Mai 30, 2016 Skrevet Mai 30, 2016 Hei! Har nylig kjøpt en 318i N 42 B20 motor med 143 hk og kjørt 80000 km. Noen sier dette er en drittmotor, m.h.t. registerkjede, dobbelvanos m.m.. Er det noen som kan komme med saklige vurderte kommentarer om jeg har kjøpt en holdbar motor eller ikke. Pr nå sviver motoren siilkemykt og har ikke hatt problemer. Noen ting jeg bør ta spesielt hensyn til?
Frankesen Skrevet Mai 31, 2016 Forfatter Skrevet Mai 31, 2016 Hallo! iNgen som har noe kjennskap til denne motoren, så sjelden er den vel ikke
And-reas Skrevet Mai 31, 2016 Skrevet Mai 31, 2016 Vær nøye med oljeskift, ikke la det drøye 30 000 km mellom skiftene. Få sjekket at registerstrammeren er i orden. Det er vel stort sett det den gjengse bileier kan og bør gjøre. Kjørte til 190 000 med min nært beslektede n46-motor produsert i 2005. Så byttet jeg kjede, vanosdrev og strammer. Lyden fra kjede ble gradvis verre, og det var altså ingen tvil om at noe var galt. På den annen side har vi også hatt en bil med n42-motor produsert i 2002, denne kjøpte vi ved km 155 000, og da hadde forrige eier alt byttet kjede og strammer på grunn av driftsstans.
yoozup Skrevet Juni 16, 2016 Skrevet Juni 16, 2016 Jeg har en 2004 316i N46 motoren er vel oppgradert versjon av N42. Kjøpte den når den har gått 110 000 km, den har gått 245 000 km nå, og jeg får ikke startet den bilen akkurat nå, da jeg ikke har peiling på hva som er problemet. Den har vel stått i ro halvt år nå. Ting jeg kan nevne som jeg har gjort med bilen siden jeg har hatt den. Byttet kjedestrammer, byttet toppakning 2 ganger, veivhusventilasjon, byttet vanosdrevene (innløp og utløp), kamakselsensorer, forgasseren (throttle body), gasspedalen (er noe sensorer inne på den), viftereim 2 ganger, bensinfilter, bensinpumpe. Måtte modifiserer frontlykten da xenon lyset brente reflektoren som er laget av plast, så det blir veldig dårlig lys, så jeg kjøpte meg metall reflektor fra ebay. Byttet nettopp ny bensinpumpe da den gamle er defekt, men fortsatt ikke fått startet bilen, så jeg er litt små oppgitt nå. Ellers er de motorene veldig gode å kjøre til å være 4 sylinder, men herregud så mye reparasjoner jeg har hatt med denne bilen at jeg ikke ville ha kjøpt en BMW med N42/N46 motor igjen for å si det sånn. Håper du fått litt svar på hva du har kjøpt. Men din er ikke gått så langt enda, husker jeg måtte bytte vanosdrevene mellom 170-180 k km, det er en dyr reperasjon da de må ha spesiell verktøy for å låse av kammene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå