Gå til innhold

Motorproblemer e46.


larssern
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2004 316 med et par feil jeg ikke finner ut av. 

1) Det lukter brent olje etter kjøring. Ser at det har lekket olje oppe mot topplokket. Byttet nettopp topplokkpakningen uten at det stoppet. Bruker også mye olje!

2) Etter litt lunken kjøring/tomgang kommer det blårøyk. 

3) Har en feilmelding. Fikk den kodet som lamda. Bensinforbruket er gått opp og nå ruser den også etter kaldstart og før motoren er varm.

 

Regner med det er to forskjellige diagnoser her? Eller henger det sammen? Problem 1 og 2 kom et par måneder før lambdaen. Varselampa til lamdaen har også skrudd seg ofte av og på

 

Alle hypoteser tas imot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok tett veivhusventilasjon ja. Bytt også alle tilhørende slanger. Disse blir tette og sprø og vil medføre falskluft.

Oljelekkasjen og brent lukt som du beskriver kommer nok av lekkasje fra vakumpumpa som er i bakkant av toppen.

Hovedgrunnen til at det lekker er er nok tett veivhusventilasjon, så mulig det slutter å lekke etter bytte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.6.2016 at 23.35, anbjørn skrev:

Er nok tett veivhusventilasjon ja. Bytt også alle tilhørende slanger. Disse blir tette og sprø og vil medføre falskluft.

Oljelekkasjen og brent lukt som du beskriver kommer nok av lekkasje fra vakumpumpa som er i bakkant av toppen.

Hovedgrunnen til at det lekker er er nok tett veivhusventilasjon, så mulig det slutter å lekke etter bytte.

 

Det kan være grunnen til at jeg får opp lambda feil også tror du Anbjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bli klok på disse motorene her, spesielt for en amatør.

Men det kan godt hende at lambdafeilen henger sammen med veivhusventilasjonen.

Men igjen det kan også være helt andre ting.

Hos meg så var det tett veivhusventilasjon og slanger som lagde masse rare feilkoder.

Må nesten begynne i en ende med det som man vet er sannsynlig feil.

Hvis motoren er gått 150-160tusen uten at veivhusventilasjonen er byttet så er det bare å få det gjordt.

Oljetype, skiftinterval og kjøremønster vil også ha inflytelse fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...