larssern Skrevet Juni 9, 2016 Share Skrevet Juni 9, 2016 Har en 2004 316 med et par feil jeg ikke finner ut av. 1) Det lukter brent olje etter kjøring. Ser at det har lekket olje oppe mot topplokket. Byttet nettopp topplokkpakningen uten at det stoppet. Bruker også mye olje! 2) Etter litt lunken kjøring/tomgang kommer det blårøyk. 3) Har en feilmelding. Fikk den kodet som lamda. Bensinforbruket er gått opp og nå ruser den også etter kaldstart og før motoren er varm. Regner med det er to forskjellige diagnoser her? Eller henger det sammen? Problem 1 og 2 kom et par måneder før lambdaen. Varselampa til lamdaen har også skrudd seg ofte av og på Alle hypoteser tas imot med takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frankesen Skrevet Juni 9, 2016 Share Skrevet Juni 9, 2016 Hvilken type motor har du? Veivhusventilasjonen eller ventiltetninger er to aktuelle feilkilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larssern Skrevet Juni 9, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2016 er vel den n42 1.6 motoren. Må også nevne at det er hvit gugge på peilepinnen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larssern Skrevet Juni 10, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2016 ingen som vet? Veivhusventilasjon er nevnt av mekanikeren min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juni 10, 2016 Share Skrevet Juni 10, 2016 (endret) Sjekk også falskluft. Endret Juni 10, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larssern Skrevet Juni 12, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2016 Nå gasser den også selv ved kaldstart. Turtallet går opp til 2000 og ned igjen. Går over når jeg slår av motoren et par tre ganger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet Juni 12, 2016 Share Skrevet Juni 12, 2016 Er nok tett veivhusventilasjon ja. Bytt også alle tilhørende slanger. Disse blir tette og sprø og vil medføre falskluft. Oljelekkasjen og brent lukt som du beskriver kommer nok av lekkasje fra vakumpumpa som er i bakkant av toppen. Hovedgrunnen til at det lekker er er nok tett veivhusventilasjon, så mulig det slutter å lekke etter bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larssern Skrevet Juni 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2016 On 12.6.2016 at 23.35, anbjørn skrev: Er nok tett veivhusventilasjon ja. Bytt også alle tilhørende slanger. Disse blir tette og sprø og vil medføre falskluft. Oljelekkasjen og brent lukt som du beskriver kommer nok av lekkasje fra vakumpumpa som er i bakkant av toppen. Hovedgrunnen til at det lekker er er nok tett veivhusventilasjon, så mulig det slutter å lekke etter bytte. Det kan være grunnen til at jeg får opp lambda feil også tror du Anbjørn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet Juni 16, 2016 Share Skrevet Juni 16, 2016 Det er vanskelig å bli klok på disse motorene her, spesielt for en amatør. Men det kan godt hende at lambdafeilen henger sammen med veivhusventilasjonen. Men igjen det kan også være helt andre ting. Hos meg så var det tett veivhusventilasjon og slanger som lagde masse rare feilkoder. Må nesten begynne i en ende med det som man vet er sannsynlig feil. Hvis motoren er gått 150-160tusen uten at veivhusventilasjonen er byttet så er det bare å få det gjordt. Oljetype, skiftinterval og kjøremønster vil også ha inflytelse fra eller til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet Juni 16, 2016 Share Skrevet Juni 16, 2016 Tipper også det er veivhusvent. Min har også begynt å bruke litt olje, samt toppdekselpakning lekker. Det skjer pga trykkoppbygning i motor. Skal skifte min hvertfall. anbjørn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå