Gå til innhold

Tungstartet e46 320D trenger eksperter


thomaleo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Gikk nylig til innkjøp av ny bil

En e46 320D facelift 2002 mod med motorkode ifølge Gs: M47N

Problemet er som følger

Treigstartet, dette skjedde brått! Og uten noe som helst forvarsel

Varm motor med motor av i ca 5 minutter, må kinne mellom 20-30 sekunder ca før den kommer med det normale braket når dieselen starter

Med varm og kald motor, stopp og start av motor uten noe venting så starter den normalt

Kald motor, må kinne mellom 5-10 sekunder før den kommer på normal måte, likt som på varm motor

I mine øyne, virker det som diesel renner tilbake i tanken (fødepumpe som er klar for utbytting?

Mange som har problemer med tempsensor på kjølevannet??

Dieselfilter var byttet for 2 år siden (modent for bytting?)

Men jeg ber om tips!!

Takker altfor mye på forhånd :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opp opp opp

var på diagnose i dag, hadde feil på 3 av 4 glødeplugger, og korreksjonsverdi (???) på ene dysa var 0.82 resten av 0.00, så tror jeg har dysefeil, skal prøve å ape meg på å måle disse
var også feil på railtrykksensor, men dette kan være pga jeg koblet den fra i går og satt den inn igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn nå i en ende med å teste glødepluggene selv om de ikke er problemet om den er tungstartet etter 5min. Skadet ikke å ha det i orden uansett. Skru de ut å sett på 12volt veldig kort til du ser de blir røde i tuppen. Om de blir det innen typisk 2-5sec så er de i orden.

Jeg tror ikke dysen er skyld i problemene heller om bilen går greit når den er startet. Les av temperatur føleren du snakker om på kjølevannet også og se om noe er unormalt med diagnosen. 

Jeg kjenner ikke BMW diesel noe godt, men ditt problem høres ut til å være problem med føding/lekkasje på diesel tur/retur fra tank. Da oppfører diesel seg omtrent akkurat på denne måten. Om du har fødepumpe i tank så prøv å start denne med diagnose utstyret og kjør den 30-40sec før du prøver å starte bilen når den er tungstartet. Starter den greit da setter jeg en knapp på at du har lekkasje et sted i diesel systemet. 

 

Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg holder til i Isfjorden møre og romsdal

utvendig lekasje er det ikke, da hadde jeg kjent lukta, og det hadde syntes på asfalten hjemme og på jobb

jeg tror ikke det er ei innvendig lekasje heller
pga den er MYE MYE bedre når motor er kald! det er dette som plager meg :)
å kjøre fødepumpe i tank før start hjelper ikke, den starter og går, men er mulig det er ei fødepumpe til under bilen(dette er jeg litt usikker på)

det virker som at den mangler diesel når jeg skal starte absolutt.

glødelampa lyser i 1 sekund før den slukker, så glødepluggene skal ikke ha noe innspill her uansett, det skjedde så ufattelig brått, derfor utelukker jeg glødeplugger


bilen gikk ifra 2 sekunders kinning til 10 på kald motor, og fra 2 sekunder til 2 minutter på varm motor med kinning!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min med for lite railtrykk og tregstarta inn i mellom. Problemet mitt var releet til fødepumpa under førersetet. Fekk kontakt av og til. Trur du ska høyre om pumpa sler inn då du sette på tenninga.

Releet ligger bak sikkringane, ein billig start på feilsøkinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev et langt svar her om dagen og så krasjet forumet så alt forsvant :( Kort oppsummmert:

Hovedpoenget var at du kan ha en lekkasje slik at luft kommer inn uten at væske kommer ut. Tror ikke det er helt uvanlig på lavtrykkssiden på diesler.

 

At det er bedre på kald motor enn varm motor forsterker egentlig bare min teori om lekkasjen siden klaringer ofte blir større når ting er varmt og utvidet. Dog skulle kjøring av fødepumpen i god tid før kinning hjelpt til med dette ville jeg trodd. Kommer litt an på om luft har fått gått inn i HT pumpen og lagt seg på et sted slik at den rett og slett må luftes via dysene. i ISTA-D (diagnose vekrtøyet) kan du lufte diesel systemet. Kunne det vært en ide å kjøre lufteprosedyren og se om den da starter lett selv når den er varm? 

 

Ja som jeg sa er nok ikke glødepluggene problemet her, men det gjør feilsøking mye enklere å ha mindre "variabler" å forholde seg til. 

 

Du får ta mine råd med en klype salt siden det kun er i fra en hobbymekaniker, men siden det var så liten respons så tenkte jeg at det ikke skadet å dele noen av mine erfaringer.. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, minim skrev:

Skrev et langt svar her om dagen og så krasjet forumet så alt forsvant :( Kort oppsummmert:

Hovedpoenget var at du kan ha en lekkasje slik at luft kommer inn uten at væske kommer ut. Tror ikke det er helt uvanlig på lavtrykkssiden på diesler.

 

At det er bedre på kald motor enn varm motor forsterker egentlig bare min teori om lekkasjen siden klaringer ofte blir større når ting er varmt og utvidet. Dog skulle kjøring av fødepumpen i god tid før kinning hjelpt til med dette ville jeg trodd. Kommer litt an på om luft har fått gått inn i HT pumpen og lagt seg på et sted slik at den rett og slett må luftes via dysene. i ISTA-D (diagnose vekrtøyet) kan du lufte diesel systemet. Kunne det vært en ide å kjøre lufteprosedyren og se om den da starter lett selv når den er varm? 

 

Ja som jeg sa er nok ikke glødepluggene problemet her, men det gjør feilsøking mye enklere å ha mindre "variabler" å forholde seg til. 

 

Du får ta mine råd med en klype salt siden det kun er i fra en hobbymekaniker, men siden det var så liten respons så tenkte jeg at det ikke skadet å dele noen av mine erfaringer.. 

Takker så mye for ett godt svar! Men får ikke tid til å sjekke opp dette før om 2 uker ca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har ei lita oppdatering å komme med

forsket litt mer på pumpene i dag, og satt på en tilbakeslagsventil rett etter pumpa i tanken

dette ble IKKE bedre!! iallefall ikke på varm motor

noe annet som var litt rart når jeg tok av slangen på pumpa så var det ikke trykk der OVERHODET, så vidt noen dråper som drapp ut av slangen, dette var da mellom 5-10 minutter etter at jeg stoppet bilen på god og varm motor, hvis det ikke var lekasje noen steder så skulle det vel vært trykk i slangen?

begynner å mistenke at det er en feil i høytrykkspumpen, dieselen går direkte i retur uten å bli "brukt"

begge fødepumpene startet!

den i tanken pumpet diesel som bare juling, den under bilen var jeg ikke av med slangen og sjekket om den faktisk fraktet væske, men denne også startet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TRF-Racing skrev:

Hva med å lese dieseltråden?

Nesten garantert for høy indre lekkasje i ei eller flere dyse(r).

har lest dieseltråden flere ganger uten å bli noe klokere


får sjekke dysene i nærmeste framtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var da ute og sjekket dysene og resultatet var slik:

Dyse nr 4 til venstre, nr3 og nr 1, nr2 var mislykket måling på :) men den var lik 1 og 3
IMAG0491.jpg

kan vel stemple at dyse nr 4 er klar for bytting
noe som jeg også reagerte på var denne:

IMAG0493.jpg

returslangen til tanken(????) som står på dyse nr 1, sprutet det diesel ut av når jeg vridde på tenninga er dette normalt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...