Mons1 Skrevet August 2, 2016 Share Skrevet August 2, 2016 Har nettopp vært på EU-kontroll og fått mangel på rustne bremserør bak. Ser at på E46 så har BMW vært lite lur og lagt rørene over drivstofftanken og det kan jo by på en utfordring. Har noen erfaring fra å skifte slik bemserør? Jeg har forstått det at jeg ikke trenger å kjøpe originalt, men at man kutter røret og lager en skjøt. Så bøyer man rør i løsvekt til. Dette er vel billigere enn å kjøpe originalt. Bilen er en 09/2002mod BMW 320dA Touring. Mvh Ronny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ullsokk Skrevet August 2, 2016 Share Skrevet August 2, 2016 (endret) Stemmer som du sier, skjøter bare ved bakdøra ca, før det går vertikalt opp bak tank. Kjøper du org vil du få rør som går helt frem i tillegg. Bedre å kjøpe rør og nipler løst da. Må nok av med bakpotte, og slippe ned tanken litt for å komme til. Det jeg syns er enklest er å få av de rustne røra så hele som mulig, for å bruke disse som bøyemal for de nye. Da er det bare finjusteringer for å få de på plass Endret August 2, 2016 av Ullsokk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet August 2, 2016 Forfatter Share Skrevet August 2, 2016 Har fått noen tilbakemelding om at det er vanskelig å flense de originale stål-rørene. Rørene koster ikke mye, men originalt så går rørene helt fram til ABS-pumpa og jeg har ikke oversikt over hvor mye må løsnes for å bytte de originale rørene. Å løsne tanken ser ut som det er nok å bare ta løs flatjernet under tanken på førersiden og så kan kanskje tanken senkes noe på den siden. Å få dette fikset på verksted blir sikkert å komme på 4000-5000kr med arbeid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet August 2, 2016 Share Skrevet August 2, 2016 Har ikke prøvde å lage ny kon/skjøt på BMW stålrør, men med Biltema sitt verktøy var det glemmesak på Mercedes stålrør. Endte opp med å bøye nye helt til nærmeste skjøt der. Jeg tror biltema verktøyet er for kobber så om det finst noe for stål så klarer det kanskje biffen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet August 2, 2016 Forfatter Share Skrevet August 2, 2016 (endret) En sjekk rundt på nett så ser det ut som det er forskjell på kvaliteten. Det som ligner svært på Biltemas sin type, blir omtalt som ikke helt bra og at man må sette låsestykket i skrustikke for å få nok press mot røret slik at den ikke bare skyves inn tilbake igjennom låsestykket. Man ender opp med å skrape opp røret og ikke få en god nok fals. Her gjelder det å ha kvalitet-verktøy. Biltemas model har følgende beskrivelse: "Rørflensverktøy i to trinn for tynnveggede stål-, aluminium- og kobberrør: 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" og 1/2".". Ser at stål nevnes. Noen som har erfaring fra å skifte ut hele den originale rørlengden? Hvor vanskelig er det? Endret August 2, 2016 av Mons1 minim reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå