Mariuse34 Skrevet August 24, 2016 Share Skrevet August 24, 2016 (endret) Jeg fant ingen guide på dette, så lager en kjapp guide selv for hvordan det gjøres. Glemte å ta noe særlig med bilder dessverre. Verktøy du trenger: 2 stjerneskrutrekkere av vanlig, middels størrelse. Torx-sett(husker ikke størrelsen, men skal sjekke) 2 16mm fastnøkler. 1 14mm fastnøkkel. 10mm bit En liten skralle med forlenger Litt tålmodighet Monter ut treverket/midtplaten. Ut med oppbevaringsrom/koppholdere bak. Deretter to skruer på toppen bak armlenet. Løft ut vifte, men ikke trenger ikke kobles fra. Deretter to bolter på undersiden. Løft ut armlenet. Deretter pop ut skinnet rundt girspaken med to fingre. To skrur i front av girspak kan skrues ut. Deretter pop ut nødblink og skru ut skruen der. Koble fra alle ledningspunkter og løft ut platen i front. (Finnes bedre forklaringer på dette) Bilen bør nå være jekket opp, eller stå på rampe og parkert i Park med håndbrekk på. Koble fra den sorte platen som blant annet viser hvilket gir bilen er i. Tre koblinger. Deretter kan du sette deg over midtkonsollten forsiktig, holde inn knappen på girspaken og dra bestemt oppover. Da løsner selve girkula. Deretter skrur ut de tre torx-skruene som holder girvelgeren. En bak og to i front. Det er lange skruer, men ha tålmodighet så du ikke mister dem. Kan være litt vanskelig å komme til, så forlenger er en fordel. Skralle rett på bits kommer ikke til. Deretter legger du deg under bilen. Skrur ut kabelfestet slik at kabelen kan hektes av braketten. Løsne deretter forsiktig klemmen som holder vaieren på girkassen. Dra løs vaier fra feste og brakkett så den henger fritt. (Ikke nødvendig å ta ut midtkonsollen altså) Tilbake i kupeen kan du nå forsiktig løfte girspaken opp bak. Da vil du se en kontakt i front av girvelger. Koble fra. Dra den deretter forsiktig mot deg. Du vil da se parkeringslåsen. Løft opp og dra girvelger til deg 4-5 cm, så adgang til kabel er bedre. Løsne 10mm bolt som sitter på parkeringslåsen. Huk deretter av vaieren som sitter i front. Løft deretter ut girvelgermekanismen og vaier fra kupeen. Løft forsiktig og vær sikker på at du har fått løsnet alle kontakter. Ved montering er det greit å først sende girvaieren ned gjennom hullet den skal i og så feste låsemekanismen i front før du skrur fast torxboltene. Vent litt med dem. Når du har fått på plass parkeringslås-vaier, og sikret den med 10mm bolten, kan du legge deg under bilen. Monter vaier på undersiden i braketten, og skli den på plass i gummifestet på girkassen. Få deretter en kompis til å sitte i bilen og dra girvelgeren gjennom girene slik at du er sikker på at gummikoblingen fester slik at både girkasse og girvelger er i P eller D osv samtidig. Stram til gummikobling, og deretter stram de to boltene rundt braketten. Sitter med 16mm muttere. Stram forsiktig. Tilbake i kupeen kan du nå, etter å ha sørget for at vaier i front av mekanismen er festet, skru inn de tre lange torx-boltene. Koble deretter i motsatt rekkefølge de ulike kontaktene. Når alle ledninger, pluss den sorte platen på girvelger er på kan det være greit å starte bilen og se at den sjalter gjennom girene før du monterer resten av interiøret. Hvis alt er som det skal kan du montere alt og nyte en ny mekanisme på plass. Her ferdig montert igjen. Første gangen jeg har gjort dette. Tok 1,5 timer ca fra jeg begynte til jeg var ferdig. Endret August 24, 2016 av Mariuse34 Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå