Gå til innhold

520i e39 1997 Startproblemer. Til rådighet for diagnose + mulig ews koding?


stålull
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har startproblemer med bilen min og jeg har prøvd å feilsøke litt selv da jeg ikke får kjørt eller tauet (Automatkasse) den til verksted for eventuelt en diagnose og feilsøking. Jeg lurer på om det er noen på forumet her som kan stå til rådighet for å hjelpe meg med å kjøre en diagnose på bilen + en mulig koding av ews da jeg begynner å mistenke at den er problemet. Holder til i Holmestrand som er i Vestfold fylke.

Problemstilling og feilsøking: 

Når jeg vrir om nøkkelen til hakk 2 så kommer alt av lys/display på og alt virker som normalt. da jeg vrir den helt rundt er alt dødt og det skjer ingenting. I begynnelsen av problemet så kunne jeg bare vri om nøkkelen et par ganger hvor den da plutselig startet helt fint uten problem. Over tid så ble det bare verre og jeg måtte vente noen dager før den plutselig startet på første forsøk helt fint, nå er den helt død og har ikke startet på et par uker. 

- Jeg har byttet med nytt batteri, rengjort jording/kabler til batteri og motor samt sjekket sikringer i E boksen og ved batteriet (ikke vært i sinkring/rele boksen under hanskerommet).

- Jeg koblet + mot + over startmotoren med et skrujern for å se om starteren var i orden (tenning på) . Den går som bare av det men motoren starter ikke, jeg dro da opp baksete for å høre om bensinpumpa starter/bygger trykk. Det gjør den og sikringen har jeg jo sjekka siden den ligger blant motorsikringene i E boksen.

- Jeg har byttet tenningskontakten som ligger bak tenningslåsen uten at det ga et positivt resultat. 

Jeg har også et nytt hoved/motor rele + et nytt start rele som jeg har tenkte jeg kunne prøve å bytte. Jeg har en tegning jeg fikk fra billia i drammen som sier at motor rele`et er plassert i E boksen i motor rommet noe haynes boka mi også sier. Men der den egentlig skal stå så er det bare et tomrom og jeg har 3 rele som står ved siden av hverandre og ikke 4 i følge tegninga. Start rele vet jeg ikke hvor skal stå da jeg har ingen tegninger eller oversikt over hvilke rele som er til hva. Men den trur jeg ikke trenger å bytte da jeg hører et klikk i fra en av rele`ene i E-boks ved startsforsøk av motoren. Men det jeg da lurer på er om det faktisk er start rele som klikker eller om det også er andre rele som blir aktivert samtidig ved vridning av nøkkel.

Hvis noen har noen tips/råd eller hva som helst så taes det med stort takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sjekk fuel rail for trykk (At motoren får bensin)
  • Sjekk at tennplugger gir gnist (Gnist)
  • Sjekk at gass spjeldet åpner seg når du tråkker på gassen / drar på gass wire? (Luft)
    Evt. koble ut MAF?
Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...