Gå til innhold

Levetid på bærekule

minim
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde en X5 E70 på EU kontroll i dag og fikk feil på "bakre nedre bærekuler framme begge sider" (5.3.4). Mente at det ikke var så lenge siden jeg hadde byttet på ihvertfall ene siden og det fikk jeg bekreftet når jeg sjekket kvittering i fra koed hvor den var innkjøpt for rundt et år siden. Jeg hadde den i bukken nå i kveld og kjente over med dekkspake, men klarte ikke å kjenne noe på venstre siden. Fikk litt bevegelse på høyre siden. Den venstre siden ble bestilt i fra KOED 16.06.2015 og trolig da byttet i månedsskifte så den har 1år og 2måneder på bilen og ca. 18000km. Skal de virkelig kunne ryke så fort igjen?

Er det noen god oppskrift på å kjenne etter dette for å eliminere at jeg kjenner på normal bevelgese i leddet? Hører ingen ulyder i bilen når jeg kjører den i dumper heller.. Det er jo ikke allverden for nye samt en 15minutter jobb så jeg bytter dem gladelig om de er slitt, men synst nå det var rart om de ikke skulle holde lenger enn et år?  

Legger ved en video av den på høyre siden som hadde litt slakke.  

kule.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan komme så fort,spørs jo veldig på kvaliteten på delen.

å strengt talt så kan man faktisk ha litt slakk i en kule på eu-kontroll, det heter seg vel det at det skal være "farlig" stor slakk faktisk, det er mange som misforstår dette, eu-kontroll er ikke et stempel som sier at bilen din er 100% å ship shape, men eu-kontroll er faktisk bare en kontroll som må tas for å se om et kjøretøy oppfyller minimums kravet for å kunne ferdes rundt på veien.

men kuler så pleier jeg å bytte uansett om det er slakk, så hvis du faktisk kjenner en slakk der så hadde jeg byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal høre med koed uansett siden jeg synst dette var merkelig kort tid. Jeg klarer ikke å kjenne noe slakke i den som jeg byttet i fjor. Ikke engang om jeg legger godvilje til! 

Var det jeg var litt usikker på. Jeg klarer jo å bevege leddet med dekk spaken, men det er ikke slakke i den forstand som jeg har vært bort i på andre biler før. Fikk nesten lyst å kjøre innom biltilsynet for å ta en ekstra sjekk om de mener den er slitt, men gjør de slikt? 

Jeg har allerede bestilt to nye og bare bytter dem denne gangen selv om jeg er totalt uenig med verkstedet angående den ene siden :P Mistenker at dette var for å lage seg arbeid egentlig da jeg nå i forkant av kontroll har gått over hele bilen å byttet håndbremsbånd, fjærer forran, endeledd, bremseklosser, skiver rundtom og tatt generell service for å holde den i bra stand. Har ofte brukt å la det ligge igjen en feil eller to når jeg sender biler på kontroll siden erfaring fra tidligere omtrent tilsier at om det ikke er noen feil så begynner de å finne på latterlige feil ^^ Klok av skade burde jeg vel satt på noen slitte bremseskiver eller noe slikt igjen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en stor vannpumpetang og klem kulen "sammen", du tar tak under kulen og på toppen av kulen når du klemmer, slik er det enklest å kjenne slakk på E70 bærekuler foran. 

Forøvrig har jeg selv dårlig erfaring med alternative understellsdeler fra koed, dårlig holdbarhet. 

De opererer vel med to års delegaranti, så strengt tatt skulle du fått en ny gratis fra de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...