Gå til innhold

E36 318i M43 Nøler og drukner ved gasspådrag

xphenz
 Share

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en E36 som ikke er helt frisk. Symptomene når jeg hentet bilen var at den generelt ikke ville gå over 2000 rpm. Måtte fysisk ta vekk AFM (Air Flow Meter) for å klare og kjøre bilen hjem. Fortsatt nøkkete og nølete, men bilen gikk fremover. Jeg kjøpte en brukt AFM på høggern og bytta, men bilen var helt lik. Sperrer på 2000 og drukner og feiltenner. Er man veeldig forsiktig på gassen så kommer man over kneika, men den bare druker igjen så fort man presser inn gassen litt mer.

Det som er byttet/gjort så langt:
-TPS
-Tomgangsregulator
-Kamsensor
-Veivsensor
-Plugger
-Coilpakke
-Innsugsbelg
-Sjekket alle slanger, disa ventil, og CCV (Crank Case Ventilation) for vakuumlekkasjer.
-Air Flow Meter
-4 flasker kondensfjerner og full tank bensin

Ingen forskjell etter å ha byttet/gjort alt dette. I dag tenkte jeg å prøve noe bare for moro skyld, nemlig å åpne AFM'en for å se hvordan det så ut bak plastikkdekselet.
Kom over noen videoer på youtube som viser hvordan man kan justere det svarte tannhjulet inni der for å endre blandingsforhold. Jeg justerte sånn ca 10 knepp mot klokka (Feitere blanding) og bilen går betraktelig bedre. Nå nøler den litt på rundt 2000 rpm, og sperrer/dør ut på 4500 rpm ved flat pedal. Er jeg rolig på gassen så går den pent ut hele registeret.

Kan det være brukt AFM som er defekt, eller skal jeg se etter andre feilkilder?
Setter stor pris på all hjelp. Dette begynner å gå ut over nattesøvnen..

Endret av xphenz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bergmz skrev:

Må være Air Flow Meter som er defekt, men du kan jo sjekke luftfilter ditt. Hvordan oppfører den seg når du trykker lett på pedalen å kjører. Dør den da?

Hvis jeg trykker lett på pedalen så er den helt fin, men hvis det kommer en motbakke eller jeg tråkker pedalen ned så begynner den å nøle rundt 2000 rpm, og går videre greit opp til 4000 rpm før den bare stopper opp der. Slakker jeg opp litt og tråkker forsiktig på gassen så går den over 4000. Kjører uten luftfilter mens jeg driver å feilsøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...