xphenz Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 (endret) Har nylig kjøpt en E36 som ikke er helt frisk. Symptomene når jeg hentet bilen var at den generelt ikke ville gå over 2000 rpm. Måtte fysisk ta vekk AFM (Air Flow Meter) for å klare og kjøre bilen hjem. Fortsatt nøkkete og nølete, men bilen gikk fremover. Jeg kjøpte en brukt AFM på høggern og bytta, men bilen var helt lik. Sperrer på 2000 og drukner og feiltenner. Er man veeldig forsiktig på gassen så kommer man over kneika, men den bare druker igjen så fort man presser inn gassen litt mer. Det som er byttet/gjort så langt: -TPS -Tomgangsregulator -Kamsensor -Veivsensor -Plugger -Coilpakke -Innsugsbelg -Sjekket alle slanger, disa ventil, og CCV (Crank Case Ventilation) for vakuumlekkasjer. -Air Flow Meter -4 flasker kondensfjerner og full tank bensin Ingen forskjell etter å ha byttet/gjort alt dette. I dag tenkte jeg å prøve noe bare for moro skyld, nemlig å åpne AFM'en for å se hvordan det så ut bak plastikkdekselet. Kom over noen videoer på youtube som viser hvordan man kan justere det svarte tannhjulet inni der for å endre blandingsforhold. Jeg justerte sånn ca 10 knepp mot klokka (Feitere blanding) og bilen går betraktelig bedre. Nå nøler den litt på rundt 2000 rpm, og sperrer/dør ut på 4500 rpm ved flat pedal. Er jeg rolig på gassen så går den pent ut hele registeret. Kan det være brukt AFM som er defekt, eller skal jeg se etter andre feilkilder? Setter stor pris på all hjelp. Dette begynner å gå ut over nattesøvnen.. Endret Oktober 4, 2016 av xphenz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xphenz Skrevet Oktober 4, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2016 (endret) Her er en video av hvordan den oppførte seg. Symptomene er fortsatt de samme, men bare ikke i like alvorlig grad.https://vid.me/H3Se Endret Oktober 4, 2016 av xphenz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bergmz Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 (endret) Må være Air Flow Meter som er defekt, men du kan jo sjekke luftfilter ditt. Hvordan oppfører den seg når du trykker lett på pedalen å kjører. Dør den da? Endret Oktober 4, 2016 av Bergmz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xphenz Skrevet Oktober 4, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2016 11 minutter siden, Bergmz skrev: Må være Air Flow Meter som er defekt, men du kan jo sjekke luftfilter ditt. Hvordan oppfører den seg når du trykker lett på pedalen å kjører. Dør den da? Hvis jeg trykker lett på pedalen så er den helt fin, men hvis det kommer en motbakke eller jeg tråkker pedalen ned så begynner den å nøle rundt 2000 rpm, og går videre greit opp til 4000 rpm før den bare stopper opp der. Slakker jeg opp litt og tråkker forsiktig på gassen så går den over 4000. Kjører uten luftfilter mens jeg driver å feilsøker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bergmz Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 Høres ut som den ikke får nok drivstoff. Har du sjekket drivstoff pumpa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 5, 2016 Share Skrevet Oktober 5, 2016 Mål bensintrykket på fuel rail. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xphenz Skrevet Oktober 5, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2016 Skal få byttet motorolje og et hjullager i første omgang nå. Skal bytte bensinfilter og prøve med AFM nummer 3 til uka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xphenz Skrevet Oktober 7, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2016 Bilen er nesten helt frisk nå. Har tuklet litt med AFM. Justert den fjørbelasta skiva mot klokka for feitere blanding, og endret på slitemønsteret på motstandsstripa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå