Gå til innhold

LØST: Getrag 260 girkasse på M50?


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, I min erfaring så er Getrag 260 kassa brukt på M20 og M30 motorer, og når M50 motoren kom gikk de over til Getrag 250G.

Greia er, en venn har akkurat kjøpt en en sølv E34 fra 06.1990, og den har en veldig tidlig M50B20, og Getrag 250G kasse som burde være på den, passer ikke på. Men Getrag 260 passer derimot. Så spørsmålet er, ble Getrag 260 brukt på de aller første modellene av M50 i E34 originalt, før de gikk over til Getrag 250G? :P

Takk for svar!

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en annen som har hugget mange biler skal det finnes Getrag 260 kasser som har M50 clutchhus. De er i så fall veldig sjeldne.

Den ene kassen som ikke passer på må være enten M30 eller M10 kasse. M20 kassene passer på blokken, men har feil vinkling. Samme som dieselkassene.

Jeg har selv en Getrag 260 kasse som jeg lurer på passer på M50. Har bare ikke fått sjekket enda. Den er solid. Veier 35 kg og har den mellomstore flensen. Samme lengde som ZF 328 kassen. Denn kasssen hadde vært fin å bruke siden utvekslingene er ganske like som på automatkassene. I alle fall dem med høy utveksling på diffen.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eirik Viste skrev:

I følge en annen som har hugget mange biler skal det finnes Getrag 260 kasser som har M50 clutchhus. De er i så fall veldig sjeldne.

Den ene kassen som ikke passer på må være enten M30 eller M10 kasse. M20 kassene passer på blokken, men har feil vinkling. Samme som dieselkassene.

Jeg har selv en Getrag 260 kasse som jeg lurer på passer på M50. Har bare ikke fått sjekket enda. Den er solid. Veier 35 kg og har den mellomstore flensen. Samme lengde som ZF 328 kassen. Denn kasssen hadde vært fin å bruke siden utvekslingene er ganske like som på automatkassene. I alle fall dem med høy utveksling på diffen.

Eirik.

Den ene kassen som ikke passer på er en M50 kasse, altså Getrag 250G. Samme kasse jeg har hatt på alle mine M50 motorer. Den 260 kassa hans er tyngre enn 250G kassa ja, kan stemme den veier nærmere 35 kg, imens 250G kassa veier 20-25 kg (?)

Angående vinklinga så er dette også noe som ikke stemmer opp. Fordi en annen kompis monterte M20 kasse på sin M50, og da måtte han modifisere girstanga slik at vinkelen ble rett pga vinkelen på girkassa som du nevner. Dette var tydeligvis ikke et problem på bilen det er snakk om, før den 260 kassa ble tatt ut.

Uansett, lederen på inngående aksling på girkasse (Den tappen som går inn i pilotlageret på motoren), er av mindre diameter enn M50 kassa, slik at M50 kassa ikke vil inn engang. Har aldri vært borti noe sånt her før.

Noen andre som kan bekrefte?

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag 250G kassen passer nok på M50 motoren. Du har feil pilotlager inni veiven på motoren. M50/52 lageret har 15 mm hull for akslingen i girkassen. Har lageret i veiven mindre hull er det bare å bytte ut. Kjenner ikke godt de eldre motorene, men mener at lageret i veiven skal være 32mm diameter, i alle fall 15 mm hull og 10 mm dybde. Kanskje er det bare lageret som må byttes så du kan bruke 250G kassen?

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Eirik Viste skrev:

Getrag 250G kassen passer nok på M50 motoren. Du har feil pilotlager inni veiven på motoren. M50/52 lageret har 15 mm hull for akslingen i girkassen. Har lageret i veiven mindre hull er det bare å bytte ut. Kjenner ikke godt de eldre motorene, men mener at lageret i veiven skal være 32mm diameter, i alle fall 15 mm hull og 10 mm dybde. Kanskje er det bare lageret som må byttes så du kan bruke 250G kassen?

Eirik.

Ja, du har nok rett. Alt passer nok overens hvis man bytter pilotlageret. Men så var det å få det bytta da. Rart de ikke laga samme dim på tappen spør du meg. Det er vel like greit å sette ei 260 kasse i.

Har aldri bytta et sånt lager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lageret kan være vanskelig å få ut. Du får google om tips. Hvis du fyller hele rommet bak lageret med grease og finner en aksling med like diameter som lageret kan du slå akslingen inn. Fylle på litt mer grease. Hvis det er rimelig tett i hullet vil trykket som oppstår på innsiden drive lageret ut.

Alle motorene som jeg har vært borti på 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet har samme pilotlager. M50/52 og V8erne.

Hvis tidligere eiere har byttet til helt andre girkasser kan slike problemer dukke opp. Du finner noj ut av det.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det løst, etter litt research.

De tidligste E34 med M50 motorer fikk originalt Getrag 260 med tilpasset clutchhus (Som du sa Eirik Viste), frem til 11.1991.
Fra 11.1991, gikk BMW over til Getrag 250G kasse.

Og pga kassene er ulik så er målene på pilotlager til Getrag 260 kassen 12x32x10 mm. 
Også er målene til pilotlager på Getrag 250G kassen 15X32X10 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Da er det sjanse for at min 260 kasse også er fra M50 motor. Det er ikke lett å sjekke vinklingen på kassen med øyemål når de ligger på gulvet.

Hvis du setter på 250G kassen kan du få deg en overraskelse med turtallet. 5.giret på 250G kassen har samme turtall som 4. gir på 260 kassen. Giroverføringen og mellomakslingen er kanskje heller ikke lik. Samme med flensen på 250G kassen. Den har vel den lille flensen?

Du finner nok ut av det.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...