Gå til innhold

E46 starter ikke

danijohansen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW E46 325ci jeg hentet for ca 1,5 mnd siden. Da jeg hentet den sa forrige eier at den ikke startet, og at han trodde det var batteriet. Da jeg kom frem for å hente den, så startet vi bilen ved å trille den i gang. Etter dette startet bilen hver gang «på nøkkelen». 

Nå, etter at bilen har stått i garasjen i 3 uker, så oppfører den seg rart igjen. Skrur på tenninga; alt av lys kommer på, alt fungerer MEN den starter ikke. Ikke noe «klikk» fra startmotoren eller noen ting, helt «død». Men varmeapparat, bensinpumpe osv fungerer. 

Følgende er gjort: 

- byttet batteri (fortsatt samme problem)
- prøvd begge nøklene (funker å låse opp bilen med og det piper når jeg slår på tenninga, noe som betyr at den kjenner igjen nøkkelen?)
- Målt spenninga på tenningslåsen / bryteren (denne er ok, sender ut 12V når jeg vrir til START)
- Sjekket sikringer jeg mener har med dette å gjøre (alle ok så langt jeg kan se)

Hører folk snakker om ESW eller noe sikkerhetsgreier, men bensinpumpa starter når jeg vrir om nøkkelen, så da skal denne være i orden? Det at bilen også starter når jeg trillet den i gang da jeg hentet den tyder jo også på at ESW får signal fra nøkkelen? 

Prøvde å måle på startmotoren / solenoiden, og fikk da ca. 3 volt da jeg vridde om nøkkelen til START. Er dette normalt, eller skal det være 12volt på «styrestrømmen» til startmotoren? TROR jeg målte på rett plass, men var forbannet trangt nedi der. 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være 12V på starter releet. Kan være irring som gjør at den ikke får nok spenning. Men hvor i bilen denne irringen er kan være tidkrevende å finne ut. Spesielt i en bil som har stått ubrukt en stund kan være utsatt for irring både her og der. Eller dårlig tenningslås, eller bakstykket på den. Med systematisk gjennomgang med multimeter kommer du langt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...