Gå til innhold

e53 3.0i overhale/bytte dynamo


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dynamoen eller laderegulatoren på x5en har tatt kveld. Bilen tapper seg for strøm ved kjøring, og til slutt stopper den. Multimeteret viser at synderen er dynamo og/eller regulator. Dynamoen er demontert og er en valeo 120a.

 

Jeg har lyst til å gjøre dette billigst mulig, så en ny dynamo er uaktuelt. Videre syns jeg brukte er litt for dyre, (Minst 2000kr+frakt) og da kan man ikke vite hvor lenge den varer, ettersom de ikke bytter laderegulatoren dersom den fungerer ved overhaling, og hvis lagrene byttes, vet man ikke om det er en velrennomert produsent som har lagd de, eller om det (sannsynligvis) er kina varer med ymse holdbarhet..

Jeg ser derfor etter muligheten for å overhale dynamoen selv. Noen som vet hvor delene skaffes med edruelig leveringstid? Eller må jeg krype til korset og kjøpe en brukt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var bilen på veien igjen. Jeg byttet børstene i dynamoen. De kostet 42,- over disk på mekonomen. De kunne ikke skaffe sliperinger, og bilextra kunne bare skaffe komplett regulator med børster. Når dynamoen først er ute, er det null stress å bytte børstene. Tips til de som skal gjøre jobben selv, vær veldig nøye på at torx-hodet til strammehjulet ikke blir dratt skeivt og slitt/ødelagt. Vektøyet hoppet av noen ganger for meg når jeg skulle ha på reimen igjen, så jeg tror ikke jeg klarer å få på en reim til, uten å måtte bytte bolten samtidig.

Siden hverken mekonomen og bilextra kan skaffe sliperinger og mine var temmelig slitte, bestiller jeg dette for å ha liggende- just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 14.11.2016 at 9.45, Hawkon88 skrev:

Da var bilen på veien igjen. Jeg byttet børstene i dynamoen. De kostet 42,- over disk på mekonomen. De kunne ikke skaffe sliperinger, og bilextra kunne bare skaffe komplett regulator med børster. Når dynamoen først er ute, er det null stress å bytte børstene. Tips til de som skal gjøre jobben selv, vær veldig nøye på at torx-hodet til strammehjulet ikke blir dratt skeivt og slitt/ødelagt. Vektøyet hoppet av noen ganger for meg når jeg skulle ha på reimen igjen, så jeg tror ikke jeg klarer å få på en reim til, uten å måtte bytte bolten samtidig.

Siden hverken mekonomen og bilextra kan skaffe sliperinger og mine var temmelig slitte, bestiller jeg dette for å ha liggende- just in case.

Hei, har du vare nr på børstene? Har samme problem med min x5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke varenummeret, da det vil variere fra produsent til produsent. Jeg har en valeo dynamo, og noen skal ha bosch. Om børstene går overens vet jeg ikke så hvilken dynamo du har, bør du finne ut av først.

På mekonomen hadde de en liten eske med forskjellige børster i, hvor de måtte sammenligne mine gamle, så jeg skulle få rett.

Vær oppmerksom på at sliperingene også blir slitt, så det er en ide å bytte de samtidig. De er ikke like enkle å få tak i over disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...