Gå til innhold

Blindeplugg i innsuget på m54, hvor sitter den?

rookie
 Share

Anbefalte innlegg

Den blindpluggen har ingenting med oljeforbruk å gjøre. Men hvis den sprekker /og/eller faller av vil motoren suge falsk luft og vil gå vondt. Den sitter bak på innsugingsmanifolden...mot kupeen.

Det som kan gi økt oljeforbruk derimot er tett veivhus ventilasjon. Den sitter under innsugingsmanifolden. Kan følge slangen fra toppen/fronten av toppdekslet og ned. Et sted det ofte tetter seg er nede ved peilepinne røret. Ventilasjonen har slangeforbindelse ned dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da skjønner jeg, har bytta komplett veivhusventilasjon, og bytta olje for 3 måneder siden, Castrol 5-40. Men syntes bilen bruker litt mere olje en normalt forde, service hefte og alt er nøye fulgt opp. Bilen har rulla 177 tusen, noe idee på hva jeg kan gjøre for og få ned olje bruken litt?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ventil tettninger som er blitt harde. Min super også olje av en annen verden. Nettopp byttet veivhusventilasjon komplett sett,og nye pakninger i toppdeksel. Ble litt bedre,men langt fra bra. Bmw verkste sier ventiltettninger er vanlig på disse motorene. Min er m54b22 gått 178000km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når veivhusventilasjonen ble bytta....ble kanalen i olje peile røret gjort rent? For der har det lett for å tette seg.

Det er også viktig at motoren har riktig driftstemperatur før man jager skiten ut av den. Samt at termostaten er i orden slik at den i det hele tatt blir varm. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, matros72 skrev:

Er vel ventil tettninger som er blitt harde. Min super også olje av en annen verden. Nettopp byttet veivhusventilasjon komplett sett,og nye pakninger i toppdeksel. Ble litt bedre,men langt fra bra. Bmw verkste sier ventiltettninger er vanlig på disse motorene. Min er m54b22 gått 178000km. 

Vet du om det er andre tettinger på M54 i forhold til M52TU ? Min M52TUB20 har gått 314 000 km og den bruker ikke olje. Fyller ikke etter olje på 15 - 20 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...