oistein Skrevet Desember 19, 2016 Share Skrevet Desember 19, 2016 (endret) Kloke tekniske bmw-hoder, jeg prøver meg her: Høres kanskje litt paranoia ut og jeg aner ikke om det er en sammenheng, men jeg synes det var veldig merkelig at det skulle komme en feilkode ("2C9F oxygen sensor heating after catalytic converter 2, activation") på post-cat O2-sensoren straks etter bytte av clutch og svinghjul (hos merkeverksted). Feilkoden kom visst da verkstedet prøvekjørte bilen etter reparasjonen. Fikk beskjed om at det ikke var noen sammenheng med utført arbeid. Jeg er alltid skeptisk når en ny feil oppstår i forbindelse med verkstedbesøk.. Noen som kan se en sammenheng her eller har jeg bare blitt rammet av tilfeldigheter Endret Desember 19, 2016 av oistein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet Desember 21, 2016 Share Skrevet Desember 21, 2016 Hei. Regner med at det er en BMW E46 du har siden det er en 330xi:)Den feilkoden gjelder jo O2 sensor/lambdasonde etter katalysator,du har jo katalysator på grenrørene og den 02 sensoren er montert i grenrørene etter katalysator.Det er ikke normalt å demontere grenrørene for å skifte clutch og svinghjul, det er bare eksos fra grenrørene og bakover,girkasse,giroverføring og mellomaksel som er normalt å demontere ved clutch/svinghjul bytte. Skal jo aldri si aldri,er jo litt rart at det skjer etter et verksted besøk men jeg holder en knapp på at dette bare er en tilfeldighet,er normalt at O2 sensorene tar kvelden en sjelden gang.Det kan være at du er heldig at du bare kan skru ut den O2sensoren og rengjøre sensoren forsiktig og slette feilkoden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oistein Skrevet Desember 22, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2016 Takk for innspill Kristian! Det er en E91:) Ja fikk bekreftet at sensoren mottar strøm og at det dermed må være selve sensoren det er feil på. Jeg må vel ha bilen opp på bukk for å bytte den, skulle gjerne gjort det selv da prisantydning er 4500...(mye for en sensor som har null påvirkning på bilens funksjon har jeg blitt fortalt!). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet Desember 22, 2016 Share Skrevet Desember 22, 2016 E91 ja,det er gode biler:)Jeg har vært endel borti dem:)Ja du bør ha bilen opp på bukk for å skifte den sensoren,siden den sitter nederst på grenrøret etter/bak katalysatoren.Lettest å komme til fra undersiden,da er det greit å ha en god plass å stå under bilen siden det kan være litt trangt å komme til.Ikke umulig å gjøre det selv,bare å finne kontakten til ledningen,koble den ifra og skru ut sensoren av grenrøret med en 22mm langpipe eller fastnøkkel:)Det går jo an å jekke opp bilen og sette den på støttebukker og ligge under bilen,men det blir fort mye mer tungvindt.Ja det er en høy pris for en sensor som ikke påvirker bilens funksjon,kjipt..Det eneste den sensoren brukes til er i forbindelse med når man kjører diagnose av bilen,den kontrollere at katalysatoren fungerer som den skal samt de andre sensorene før katalysatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå