Casppp Skrevet Desember 28, 2016 Share Skrevet Desember 28, 2016 (endret) Hei, Har en BMW e39 530DA 1999 som fusker/lugger av og til. Dette kommer kommer helt tilfeldig men spesielt hvis jeg kjører opp en bratt bakke i ca 70-90km/t. Den begynner å nøkke og slå i gir/motor og nekter å dra. Høres ut som bilen skal stoppe, og blir verre jo mer gass jeg gir. Hvis jeg holder bilen gjevnt på turtall klarer jeg å komme meg frem i grei hastighet med slag og nøkking. Når bilen får litt flate/nedover bakke kommer den seg litt, men er stor fare for at den begynner igjen hvis jeg tar kickdown eller ved neste oppover bakke. Jo lavere turtall jeg har jo verre er det. Pleier alltid å sette kassen i sport når dette skjer for å få opp turtall. Motor maler som en katt og girkassen girer som smør når dette ikke skjer. Kan være flere timer med kjøring mellom hver gang dette skjer men når det begynner, høres og kjennes det ut som motor eller gir skal ryke. Noen som har vært borti lignende på sin bil eller vet hva dette kan være. Mistenker selv girkassen men synes det er rart siden det bare er av og til dette skjer. Bilen er chippet. Takker for svar Endret Desember 28, 2016 av Casppp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 29, 2016 Share Skrevet Desember 29, 2016 (endret) Hei, Høres litt ut som trøbbel med matetrykket. Det vil du merke under belastning av motor, som regel ikke med en vanlig kjøring. At den rykker og mister kraft ved kickdown er et typisk tegn på dette. Det er som regel pumpa under førarsetet som er dårlig, evt. Retur ventilen. Bytte av diesel filter er også anbefalt. Om du har mulighet til og få sjekka livedata på motor så finner du fort ut om trykket er dårlig. Det bør ligge rundt 4 bar på tomgang. Under kjøring bør det også ligge rundt der, ved belastning bør det ikke synke mer en til 3.6 kanskje, og så skal det stige forholdsvis fort oppover. Er pumpa/retur ventil dårlig vil trykket falle fort, gjerne under 3 bar. Om du sjekker feilkoder på motor vil du sansyneligvis ha en feilkode som sier "pre supply pressure monitoring" Eller noe i den dur. Sjekk diagnosetråden, der er en liste med folk rundtom i Norge som kan sjekke feilkoder for deg, evt lese live data. Det trenger ikke om og være dette som plager bilen din, men ta en diagnose så kanskje du finner ut mer. Velkommen til bimmers btw! Endret Desember 29, 2016 av Alpejohn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Casppp Skrevet April 3, 2017 Forfatter Share Skrevet April 3, 2017 Takk for det 😊 har skiftet inline fuel pumpen under førerdør og dieselfilteret. Virker som det var det som var problemet ja. Går som en kule nå 😁😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå