Casppp Skrevet Desember 28, 2016 Skrevet Desember 28, 2016 (endret) Hei, Har en BMW e39 530DA 1999 som fusker/lugger av og til. Dette kommer kommer helt tilfeldig men spesielt hvis jeg kjÞrer opp en bratt bakke i ca 70-90km/t. Den begynner Ä nÞkke og slÄ i gir/motor og nekter Ä dra. HÞres ut som bilen skal stoppe, og blir verre jo mer gass jeg gir. Hvis jeg holder bilen gjevnt pÄ turtall klarer jeg Ä komme meg frem i grei hastighet med slag og nÞkking. NÄr  bilen fÄr litt flate/nedover bakke kommer den seg litt, men er stor fare for at den begynner igjen hvis jeg tar kickdown eller ved neste oppover bakke. Jo lavere turtall jeg har jo verre er det. Pleier alltid Ä sette kassen i sport nÄr dette skjer for Ä fÄ opp turtall.  Motor maler som en katt og girkassen girer som smÞr nÄr dette ikke skjer. Kan vÊre flere timer med kjÞring mellom hver gang dette skjer men nÄr det begynner, hÞres og kjennes det ut som motor eller gir skal ryke.  Noen som har vÊrt borti lignende pÄ sin bil eller vet hva dette kan vÊre. Mistenker selv girkassen men synes det er rart siden det bare er av og til dette skjer. Bilen er chippet.  Takker for svar Endret Desember 28, 2016 av Casppp
Alpejohn Skrevet Desember 29, 2016 Skrevet Desember 29, 2016 (endret) Hei, HÞres litt ut som trÞbbel med matetrykket. Det vil du merke under belastning av motor, som regel ikke med en vanlig kjÞring. At den rykker og mister kraft ved kickdown er et typisk tegn pÄ dette. Det er som regel pumpa under fÞrarsetet som er dÄrlig, evt. Retur ventilen. Bytte av diesel filter er ogsÄ anbefalt. Om du har mulighet til og fÄ sjekka livedata pÄ motor sÄ finner du fort ut om trykket er dÄrlig. Det bÞr ligge rundt 4 bar pÄ tomgang. Under kjÞring bÞr det ogsÄ ligge rundt der, ved belastning bÞr det ikke synke mer en til 3.6 kanskje, og sÄ skal det stige forholdsvis fort oppover. Er pumpa/retur ventil dÄrlig vil trykket falle fort, gjerne under 3 bar. Om du sjekker feilkoder pÄ motor vil du sansyneligvis ha en feilkode som sier "pre supply pressure monitoring" Eller noe i den dur.  Sjekk diagnosetrÄden, der er en liste med folk rundtom i Norge som kan sjekke feilkoder for deg, evt lese live data. Det trenger ikke om og vÊre dette som plager bilen din, men ta en diagnose sÄ kanskje du finner ut mer.  Velkommen til bimmers btw! Endret Desember 29, 2016 av Alpejohn
Casppp Skrevet April 3, 2017 Forfatter Skrevet April 3, 2017 Takk for det đ har skiftet inline fuel pumpen under fĂžrerdĂžr og dieselfilteret. Virker som det var det som var problemet ja. GĂ„r som en kule nĂ„ đđ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ