Kakkis Skrevet Januar 18, 2017 Share Skrevet Januar 18, 2017 Hei, får 4 feilmeldings lys i dashboardet når jeg starter bilen. Må dette leses av hos verksted, eller er det noen som har peiling på hva det kan være? Bilde av lysindikasjonene under: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Januar 18, 2017 Share Skrevet Januar 18, 2017 Få feilkoder lest. Det er lurest å starte der. Jeg har opplevd at feil på aktuatoren til fordelingskassa kan utløse 3 av 4 av disse varsellampene, alle utenom den for dekktrykk. Jeg har selv en 2006 X3 e83 20d Kakkis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inakw Skrevet Mai 21, 2017 Share Skrevet Mai 21, 2017 On 18.01.2017 at 18.26, Kakkis skrev: Hei, får 4 feilmeldings lys i dashboardet når jeg starter bilen. Må dette leses av hos verksted, eller er det noen som har peiling på hva det kan være? Bilde av lysindikasjonene under: Fant du ut av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
89Henriksen Skrevet Januar 12, 2018 Share Skrevet Januar 12, 2018 Hei. Fant du ut av dette? Fått akkurat samme feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inakw Skrevet Januar 14, 2018 Share Skrevet Januar 14, 2018 Hei! Dere må lese av hjernen å se hvilken feilkoder dere får. Jeg fikk « malefunction transfercase» forsøkte først å bytte acturator, men det var dessverre ikke den. Forsøkte deretter å bytte styreenheten til transferkassen uten hell. (Disse er forøvrig til salgs da jeg ikke hadde bruk for dem). Dette er vanlige feil når du får opp denne lyskombinasjonen.Forsøkte å overhale kassen. Byttet alt innvendig utenom selve clutch huset. Gikk dessverre ikke, (verkstedene fant heller ikke hva som var feil med kassen) så endte med å bytte hele transferkassen dessverre. Dyr affære. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PålLanghus Skrevet Januar 14, 2018 Share Skrevet Januar 14, 2018 (endret) Hei, har E83 selv og samme lampene nå om dagen. Jeg leverte bilen på Mekonomen og de byttet ABS sensorene bak da diagnosen pekte på rotasjons-sensorene til bakhjulene – men det hjalp ikke på alle feilkodene dessverre. Så de antar at det er ABS-ringene som gir sensorene en elektromagnetisk "puls" som er årsaken. Problemet er at ABS-ringer til E83 ikke selges løst originalt, hvor på de sier at man må kjøpe hele drivakselen til 7500,- (!!) Heldigvis finnes det et marked for dette og nettsider som dette selger ringer eller kit (med sensor++) løst:https://www.ukpartsdirect.com/catalogsearch/result/?q=E83 Så etter at du har fått gjort en diagnose og fått bekreftet at det, kan det være verdt å sjekke ut. Jeg bestilte akkurat akkurat nuh ABS ringer her, og kan melde tilbake når jeg har fått de. Skal se om jeg kan klare å gjøre det selv, eller om jeg må få hjelp av noen (noen frivillige med "verksted" i Oslo/Akershus/Østfold??). Har også hørt om at "transfer case" problematikken gi samme lyssignal, men verkstedet mente at det heller er ABS-sensorene bak. Altså at de ikke rapporterer at alle hjulene går like fort rundt. En annen kiip ting er at ABS ringene kan "ese" med rust og begynne å slipe ned ABS sensorene slik at de blir ødelagt, det kan gjøre at man får disse lyssignalene helt fra start pga. det jeg tror er et brudd i kretsen. Man kan måle visstnok måle resistansen rett på sensorene med multimeter for å teste. Det er jo noe du kan sjekke. Tror de skal være ca. 1000-1500 ohm. Endret Januar 14, 2018 av PålLanghus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PålLanghus Skrevet Januar 14, 2018 Share Skrevet Januar 14, 2018 (endret) Her kan man se operasjonen gjort på en 3 serie / E90 På slutten av videoen står det også at man kan gjøre en "quick fix" ved å sette på en skive på ABS sensoren slik at den kommer bittelitt lengre ut. Altså hvis ABS ringen har est litt. Endret Januar 14, 2018 av PålLanghus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inakw Skrevet Januar 16, 2018 Share Skrevet Januar 16, 2018 On 14.1.2018 at 16.38, PålLanghus skrev: Hei, har E83 selv og samme lampene nå om dagen. Jeg leverte bilen på Mekonomen og de byttet ABS sensorene bak da diagnosen pekte på rotasjons-sensorene til bakhjulene – men det hjalp ikke på alle feilkodene dessverre. Så de antar at det er ABS-ringene som gir sensorene en elektromagnetisk "puls" som er årsaken. Problemet er at ABS-ringer til E83 ikke selges løst originalt, hvor på de sier at man må kjøpe hele drivakselen til 7500,- (!!) Heldigvis finnes det et marked for dette og nettsider som dette selger ringer eller kit (med sensor++) løst:https://www.ukpartsdirect.com/catalogsearch/result/?q=E83 Så etter at du har fått gjort en diagnose og fått bekreftet at det, kan det være verdt å sjekke ut. Jeg bestilte akkurat akkurat nuh ABS ringer her, og kan melde tilbake når jeg har fått de. Skal se om jeg kan klare å gjøre det selv, eller om jeg må få hjelp av noen (noen frivillige med "verksted" i Oslo/Akershus/Østfold??). Har også hørt om at "transfer case" problematikken gi samme lyssignal, men verkstedet mente at det heller er ABS-sensorene bak. Altså at de ikke rapporterer at alle hjulene går like fort rundt. En annen kiip ting er at ABS ringene kan "ese" med rust og begynne å slipe ned ABS sensorene slik at de blir ødelagt, det kan gjøre at man får disse lyssignalene helt fra start pga. det jeg tror er et brudd i kretsen. Man kan måle visstnok måle resistansen rett på sensorene med multimeter for å teste. Det er jo noe du kan sjekke. Tror de skal være ca. 1000-1500 ohm. Hei! ja det var det det begynte med hos meg også. Byttet ABS sensorer bak da disse var kommet borti ABS ringene. Måtte bytte ABS ringene også som jeg kjøpte hos GS bildeler. De har forøvrig alt man trenger omtrent! Mikk makk å bytte ringene, men fikk det til tilslutt! Btw. Koble deg på hjernen på bilen og kjør livedata for å sjekke at sensorene gir rett og lik tilbakemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inakw Skrevet Januar 16, 2018 Share Skrevet Januar 16, 2018 @PålLanghus husk at dersom ABS sensorene ble byttet nå og mekonomen ikke så at de har vært borti ringene og dermed blitt slipt vil disse bli ødelagt så snart du kjører bilen igjen. Ringer og sensorer må byttes samtidig:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PålLanghus Skrevet Januar 16, 2018 Share Skrevet Januar 16, 2018 45 minutes ago, inakw said: @PålLanghus husk at dersom ABS sensorene ble byttet nå og mekonomen ikke så at de har vært borti ringene og dermed blitt slipt vil disse bli ødelagt så snart du kjører bilen igjen. Ringer og sensorer må byttes samtidig:( Ja, det var det jeg fryktet Klarer man å sjekke om dette allerede har skjedd bare med en jekk? Altså jekke opp, ta av hjulet og skru ut sensoren for å kikke? Tenkte evt. å skru inn sensoren på nytt med noen ekstra skiver, slik at den i alle fall ikke blir ødelagt til jeg får fikset det. Mikk makk å bytte ringene ja, hørtes ikke så bra ut... tror jeg må ha litt hjelp. hmm Mange takk for hjelp så langt @inakw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 16, 2018 Share Skrevet Januar 16, 2018 Du vil nok kunne se slipemerker på abs sensor om du tar den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PålLanghus Skrevet Februar 12, 2018 Share Skrevet Februar 12, 2018 Ville bare si at det løste seg med å bytte ABS ringene jeg linket til over. Har nå kjørt en stund og lysene har ikke kommet på igjen. Har ikke noe sted å gjøre det selv, så fikk hjelp av Mekonomen her til å gjøre jobben. Takk for hjelp her på forumet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holan7 Skrevet Oktober 4, 2021 Share Skrevet Oktober 4, 2021 På x3 f25, så er det stor sannsynlighet det er en hjulsensor, alså abs føler, en kabel som koster ca 500 kr og skiftes på 10 min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå