Gå til innhold

Ombyging av e34


Tber
 Share

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om det er mulig å bygge om min 525 til 530v8. Har hørt lit forskjelig om dette mtp aksel velt å sånt. 

Planen er å kjøpe en 530 dele bil for å flytte over alt av driv verk og etc til 525'en

Så jeg lurer på om det er mulig å få godkjent dette til bt? 

525'en er en 1990 m20b25 importert til norge i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er mulig.

du må dokumentere delene. at karosseriet tåler effekt og NM.

anbefaler å finne en delebil med manuell kasse, da er akselvekten noe helt annet.

det fine med din bil er at du har stålblokk og den veier nok det samme som en m60.

min 728ia ble godkjent med m62 og manuell gir, fikk samme akselvekter som orginalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D jeg bare lurer litt mer spesefikt hva må dokumenteres å hvor får jeg dokumemtert det? :) å er det samma om det er 530 eller 540? :)

Endret av Tber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte realoem.com som grunnlag på mine søknader, og dette godtok vegvesenet.

dokumentere at 525 karosseriet og v8 karosseriene er like, dokumentere delebilen at den er din, kjpt og betalt lovlig.

så gjør du det enkelt ved å kjøre delebilen inn til vegvesenet, og så plomberer dem alle delene du må bruke.

så må du inn med bilen din og få den på ID kontroll og at den er egnet til ombygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Er det noen e34 karoserier som er ulike egentlig untat ix modeler? :)

Åså fins den noe mal på en søknad?  Så jeg vet litt i alefall hvordan det må se ut? :)

Endret av Tber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du må vite vekten på bilen din og nyttelast. M20 motoren din veier omtrent 55 kg mindre enn M60.

Jeg tenkte å bygge om til M50B40 i en E34 som er gjort mye med karosserimessig og teknisk. Var tiltenkt 525M50 m turbo av han jeg kjøpte bilen av. 540 bakstilling er montert. Da jeg veide bilen var det med M50B20 motor og ZF 328 kasse. 540 bremser framme. 520 eksos. Jeg har for lite vekter å gå på og slo det fra meg.

En annen viktig grunn er at det kan bli komplisert med ledningsnettet. ABS sentralen er på motsatt side i V8erne i forhold til 6erne jeg har sett. Men kan være at det ikke er noe problem. Bytte av hele billedningsnettet kan være aktuelt.

Jeg ville gått for M52B28 motor. Setter man på M50B25 innsug, doble katalysatorer og får optimalisert hjernen, har du i overkant av 220 hk.  Eller M30B35. Jeg har kjøpt flere 3 liter V8ere, og de har alle hatt rimelig slitte aut.kasser. Ble bare kjørt hjem til meg og ikke gjort ferdig. Siste bil kjøre jeg over 50 mil hjem. Med aut.kasse som slurer er det ikke noen sprek bil. Men tror at den kan bli bra med manuell kasse.

Jeg har 3 liter V8 motor rimelig til salgs hvis du trenger det. Har muligens en 530V8 Touring  til salg og. Planlagt 540 ombyggings prosjekt. En del sveisearbeid, men delene er på plass. Har 4 liter motor klar og alt som trenges for å bygge om til 540 med 6 trinns manuell kasse.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nytte lanst på 950 (i vognkort )på framaksel (530 1030 i vognkort så 80 kg forskjel)noen som vet va 530 har i faktisk vekt? (Ikke det som står i vognkort) for er ekstremt sugen på v8 :D så hvis noen vet faktiske vekta på framaksel hadde det vært supert :) har manuel kasse til m60 ligandes. Men får jeg ikke hentet in noe på at aut kassene er satans tunge men man kassene er ganske lette? (5trins) 

I følge en 530 jeg har sett så er abs hjerner å sånt på samme side :)

Noen småe pluss på vektsiden blir jo bateri flyttes under setet å ac fjerning, elvifte å litt sånt da, alu rad :)

Endret av Tber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort litt mere regning på det å funnet ut av deler og exc.. dette kom jeg fram til : (samenlignet med en annen norsk e34 540)  Egenvekta til 540`n i mot totalvekta på 525`n blir det 310kg til gode så kan sitte på 3 greie karer da. så skal jo klare vekt kravet da egentlig, men spørsmålet står fortsat på fram aksel lasten om det er mulig. Er det mulig hvis jeg bruker donor bil å få samme total vekt på 525`n som 540`n i vognkortet?

Egenvekt Uten Fører

1 470 kg

1 670 kg=200

Tilatt Totalvekt

1 980 kg

2 230 kg=250

Maks aksellast foran

950 kg

1 050 kg=100

Maks aksellast bak

1 130 kg

1 280 kg=150

Maks Nyttelast

435 kg

485 kg=50

 

STØTDEMPER

31319065426

31319065428

STØTDEMPER INSATS

31321134565

31321092284

FRAM AKSEL

31111139660

31111139660

TRAVERS

31121133682

31121141621

BÆREARM

31121141621

31121141621

KREGNINGS  STAG

31351133718   ø23mm

31351090787   ø23mm

KALIPTRE

34111157501

34111160363

BREMSE SKIVER

34111160936 302X22mm

34116756090 302X28mm

BAK

 

 

 

 

 

 

 

 

DIFF

33101211887

33101213571

TRAVERS

33311090566

33311090566

BÆEREARM

33321132329

33321133393

KREGNING STAG

33531132197 15mm

33551140069 15mm

STØTDEMPER

33521092278

33521092278

BREMSKIVER

34216756537 300x10

34216756537 300x10

Dele lista med forskjeler som jeg fant da :P Karoseriene er like :)

Endret av Tber
Skrive feil i hudre tals XD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kravet er at du skal benytte delene i understell og oppheng som er brukt på den store motoren. Og de skriver ikke opp vektene etterpå. Det er utfordringen jeg og har.

Lurer på om absolutt laveste vektkrav er 300 kg nyttelast,  og er 4 x 75 kg per person. Jeg har fått beskjed flere ganger om at BT ikke forandrer på antall sitteplasser. Du sparer jo noen kilo på 5 trinns man.kasse. Og eksosanlegget er tungt også på en 525. Sportseksos veier ofte mye mindre. Original eksos på 540 veier ca 50 kilo fra katalysator og bakover.

Du er i grenseland på vektene.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...