Gå til innhold

Slippe gassen og la bilen kjøre selv, skadelig?

Basse Lusk
 Share

Anbefalte innlegg

Har søkt etter svar på dette, men kanskje er det så dumt at ingen har spurt enda ... Når jeg slipper gassen i tredjegiret, så kjører bilen av seg selv og holder farten ganske stabilt på 25 km/t, bortover, oppover og nedover. Dette er akkurat ideelt de to kilometrene med fartshumper jeg må gjennom hver dag, hele strekningen kan da tilbakelegges uten å røre noen pedaler. Alternativet er andregiret med mye høyere turtall, og stadige fartsøkninger og nedbremsinger, med dertil høyere dieselforbruk, og høyere forurensning i tettbebyggelsen der barn ferdes (har de ansvarlige for humpene tenkt på det?).

Det virker som om 25 km/t i tredjegiret er den laveste farten bilen kan ha uten at motoren kveles, for om jeg nå trykker ørlite på bremsen skyter den bare fart. Turtallet er jo altfor lavt på rundt 1000, men så lenge bilen ikke skal opp i fart, virker det som om motoren greier seg fint. Men gjør den det? Hva med slitasje, og ikke minst soting på så lavt turtall? Forestiller meg at så lenge gasspedalen ikke røres, så er det både mindre belastning på motoren og mindre soting.

Når fartshumpene er tilbakelagt så setter jeg den naturligvis i andre før fartsøkning.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...