Gå til innhold

Svidd lukt fra bakhjul e90


mrdalland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har et problem med en sviddlukt fra venstre bakhjul på min 2007 mod e90 318d. Kom for rundt en mnd siden en rar sviddlukt inni bilen. Da jeg gikk ut for å lokalisere hvor lukten kom fra kom jeg frem til at det var venstre bakhjul. Første tanke var at caliperen henger men bremsene er ikke varm. Leste også at en plastpose eller lignende kunne satt seg fast i eksosen og lage lukten men det er heller ikke tilfellet. Noen som har opplevd dette før?

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lukta er der ennå? Kan være lavt trykk i dekk. Håndbrems vaier går ikke tilbake i fri posisjon. Eller at du sladder for mye,hahaha😂

Har du tid og mulighet,løft bilen opp,sett gir i fri,og vri på hjulet. Går ikke det,så har håndbrekksko mest sannsynlig låst seg.Har bremseskive en blåtonet farge?,Har den det,så kan det også være kaliper. Eller at dekket tar i hjulbuekant,knekt fjær???

Lykke til,suger med lukt man ikke finner ut av😊

Endret av bmw cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, bmw cab skrev:

Den lukta er der ennå? Kan være lavt trykk i dekk. Håndbrems vaier går ikke tilbake i fri posisjon. Eller at du sladder for mye,hahaha😂

Har du tid og mulighet,løft bilen opp,sett gir i fri,og vri på hjulet. Går ikke det,så har håndbrekksko mest sannsynlig låst seg.Har bremseskive en blåtonet farge?,Har den det,så kan det også være kaliper. Eller at dekket tar i hjulbuekant,knekt fjær???

Lykke til,suger med lukt man ikke finner ut av😊

Gøy med skikkelige svar, takker og bukker 😃 Lurte på dette med håndbrekk siden jeg jeg prøvde å stramme dette for noen måneder siden, var en stund etter jeg gjorde det lukten kom, det går an å vri på hjulet men komer en liten skrapelyd, har prøvd å slakke håndbrekket men ingen forskjell der, håndbrekket i seg selv er helt elendig, kan det være det som lager lukten da? Evt. hva må gjøres da? Har aldri vært borti det før 😳

Endret av mrdalland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gnaffert skrev:

Opplevde varmgang, og derav noe svilukt, ved venstre framhjul på min forrige bil (Honda Accord). Det viste seg å være et ødelagt hjullager. Det skader neppe å sjekke. Lykke til, i alle fall :-)

Skal sjekke det ut, takker 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mrdalland skrev:

Gøy med skikkelige svar, takker og bukker 😃 Lurte på dette med håndbrekk siden jeg jeg prøvde å stramme dette for noen måneder siden, var en stund etter jeg gjorde det lukten kom, det går an å vri på hjulet men komer en liten skrapelyd, har prøvd å slakke håndbrekket men ingen forskjell der, håndbrekket i seg selv er helt elendig, kan det være det som lager lukten da? Evt. hva må gjøres da? Har aldri vært borti det før 😳

Det er det forumet er til😊

Det jeg hadde gjort er å frigjøre brekket først. Riv opp mansjett rundt håndbrekket. Så må du ha en flat trekker og dytte bort i et lite klips. Da har du frigjort vaier til håndbrekket.

Så løfter du opp bilen på traversen,fjerner dekk/felg fra navet begge sider bak,og setter bilen i fri. Husk å sett noe foran dekkene foran,så slipper bilen å trille,hehe😂

Løs nå opp den lille skruen som holder skive fast til navet.Fjern så bremsekaliper fra klaven. Sett tilbake 2 bolter,Og en latmannsarm mellom de..Og så må du prøve å snurre på skiven,hører du skrapelyder,eller at det nesten ikke går rundt,eller det går for lett så er det håndbrekk sko som må byttes. 

For å se bak skiven så må du fysisk fjerne bremseskiven. Det gjør du ved å se på det ene tomme hullet som er på skiven.Bruk en lommelykt og lys opp inni det tomme hullet mens du vrir rundt på skiven.(Du må se inni hullet) Du skal stoppe når du ser en liten vri dings hode bak skiven. Så må du bruke en flat trekker og vri på det hjulet,du skal da vri på den til bremseskiven blir lett å snurre rundt. Etter det kan du banke litt på skiven med en slegge og så dra skiven av navet.

Vil du ikke ta av skiven men bare prøve å stramme opp,så gjelder samme prossedyre.Forskjellen er at nå må du vri på det lille vri hodet til det ikke går ann å vri mer på det.Da skal skiven låse seg helt. Etter at du har gjort det,så skal du vri det hodet 4-6 klikk tilbake. Da skal skiven være mulig å snurre rundt,men det skal være motstand når du gjør det.Så gjør du det samme på andre siden,da får lik håndbrekk kraft på begge sider. 

Må du bytte håndbrekk sko og du ikke har gjort det før,så setter du bilen på verksted. Det er ikke en vanskelig jobb,men krever noe skillz.

Se på linken her,da skjønner du hva jeg mener😊 https://youtu.be/nU63iKnn4EI

Om du bor rundt G.Moen,så kan jeg hjelpe deg en dag??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
On 21. mars 2017 at 23.20, bmw cab skrev:

Det er det forumet er til😊

Det jeg hadde gjort er å frigjøre brekket først. Riv opp mansjett rundt håndbrekket. Så må du ha en flat trekker og dytte bort i et lite klips. Da har du frigjort vaier til håndbrekket.

Så løfter du opp bilen på traversen,fjerner dekk/felg fra navet begge sider bak,og setter bilen i fri. Husk å sett noe foran dekkene foran,så slipper bilen å trille,hehe😂

Løs nå opp den lille skruen som holder skive fast til navet.Fjern så bremsekaliper fra klaven. Sett tilbake 2 bolter,Og en latmannsarm mellom de..Og så må du prøve å snurre på skiven,hører du skrapelyder,eller at det nesten ikke går rundt,eller det går for lett så er det håndbrekk sko som må byttes. 

For å se bak skiven så må du fysisk fjerne bremseskiven. Det gjør du ved å se på det ene tomme hullet som er på skiven.Bruk en lommelykt og lys opp inni det tomme hullet mens du vrir rundt på skiven.(Du må se inni hullet) Du skal stoppe når du ser en liten vri dings hode bak skiven. Så må du bruke en flat trekker og vri på det hjulet,du skal da vri på den til bremseskiven blir lett å snurre rundt. Etter det kan du banke litt på skiven med en slegge og så dra skiven av navet.

Vil du ikke ta av skiven men bare prøve å stramme opp,så gjelder samme prossedyre.Forskjellen er at nå må du vri på det lille vri hodet til det ikke går ann å vri mer på det.Da skal skiven låse seg helt. Etter at du har gjort det,så skal du vri det hodet 4-6 klikk tilbake. Da skal skiven være mulig å snurre rundt,men det skal være motstand når du gjør det.Så gjør du det samme på andre siden,da får lik håndbrekk kraft på begge sider. 

Må du bytte håndbrekk sko og du ikke har gjort det før,så setter du bilen på verksted. Det er ikke en vanskelig jobb,men krever noe skillz.

Se på linken her,da skjønner du hva jeg mener😊 https://youtu.be/nU63iKnn4EI

Om du bor rundt G.Moen,så kan jeg hjelpe deg en dag??

 

Fantastisk guide 😃👍 Prøvde å stramme opp brekket, ingen hell der så endte med å bytte sko, fjærer og det men fortsatt er den forferdelige lukten der 😖 Så at det trengte å byttes uansett men lukten forblir et mysterium 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...