shisha Skrevet April 3, 2017 Share Skrevet April 3, 2017 Hei, har en BMW 320D(2008 n47) som det er noe galt med og klarer ikke å finne ut av. Det virker som kjølevæsken ikke sirkulerer, nedre radiator slange er lunken og myk. Den øvre er hard og varm. Det kommer heller ingenting ut av den lille slangen som går fra radiator til beholder (se video). Byttet radiator, termostat og vannpumpe fortsatt samme... Frykter det er toppakning 🙁 noen som har en formening om hva problemet kan være? IMG_0681.MOV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nilsen Skrevet April 4, 2017 Share Skrevet April 4, 2017 Det kan være luft i kjølesystemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shisha Skrevet April 4, 2017 Forfatter Share Skrevet April 4, 2017 Jeg har prøvd å lufte systemet, men det går jo ikke når vannet ikke sirkulerer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 4, 2017 Share Skrevet April 4, 2017 Du har åpnet alle lufteskruer, kjørt motoren til den er varm (så termostaten åpner) og satt varmeapparatet på fullt, samt holdt turtallet på 1500omdreininger? Da skal luften forsvinne av seg selv.. Toppakning har nok ingenting med manglende sirkulasjon å gjøre, men den kan selvsagt gå hvis motor blir for varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildopc Skrevet April 4, 2017 Share Skrevet April 4, 2017 Enig med Hawkon88 her. Men blir motoren for varm? Selv om du har byttet vannpumpen, er du sikker på at den virker eller termostaten for den sakens skyld? Tviler på toppakningen da ville vannet forsvunnet det som var i beholder også. Du kan jo se på oljepåfyllings pluggen om det er tegn til grått/hvitt der. At den øvre slangen er hard og varm er pga manglende sirkulasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 4, 2017 Share Skrevet April 4, 2017 At det er majones i oljepåfyllingen trenger ikke å bety noe som helst. Som regel er det kun "falsk alarm". Jeg har flere ganger hatt en god teskje med majones i lokket uten at det er noe annet enn kondens. Hvis det ikke er sirkulasjon (nok), så vil motoren gå varm til slutt, men det eneste en (gåen) toppakning kan gjøre med kjølevannet, er at det forsvinner.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shisha Skrevet April 4, 2017 Forfatter Share Skrevet April 4, 2017 Motoren blir ikke varm, holder seg rundt 90-95C. sjekket olje lokk og peilepinne, ingen tegn til "majones". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shisha Skrevet April 4, 2017 Forfatter Share Skrevet April 4, 2017 (endret) Tok diagnose og det var lagret en feilmelding på "auxiliary water pump". Eventuelt har noen instrukser på hvordan jeg kan lufte systemet ordentlig? skal jeg kjøre bilen varm førs,t også åpne lufteskruene? Endret April 4, 2017 av shisha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildopc Skrevet April 4, 2017 Share Skrevet April 4, 2017 Prøv denne http://blog.bavauto.com/13140/bmw-coolant-bleeding-how-to-electric-waterpump-water-pump-no-bleeder-screw/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå