Melanki Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 (endret) Hei, Jeg har valgt å lage egen tråd, slik at jeg ikke spammer dieselmotor og diagnosetråden. Har nå en E46 320D med M47D20 motor og manuell girkasse som nekter å starte. Veldig dårlig med historikk på denne bilen. Bilen fikk nytt byttemotor, og har ikke startet siden, byttet VP44 har det blitt sagt. Hvis jeg kjører starteren en stund, kommer det hvit(?) røyk ut av eksosen. Får opp feilmelding fra instrumentpanel om olje termostat, og feilmelding om vinkelsensor på rattet. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Første bil med truck motor. EWS Ingen feilmeldinger, original EWS & DDE Sync utført i INPA MOTOR Skiftet olje, bilen kommer seg opp i 100-200rpm, men starter ikke. Mye hvit eksos, samt damp fra olje påfyllingshullet. Fjernet glødeplugg & injektorer og snurret motoren for hånd, deretter med starter. Ikke noe vann kom ut, så antar at det var kun dårlig motorolje.EKSOS Prøvd å koble av fleksirøret med katalysator, får ~50rpm mer, men starter fortsatt ikke. Endret April 30, 2017 av Melanki Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Melanki Skrevet April 27, 2017 Forfatter Share Skrevet April 27, 2017 (endret) Fuel Supply System Matepumpe OK, Mater dieselfilterhuset VP44 Uvisst, Kommer sterk stråle ut av injektor. Injektor Ingen feilmeldinger, diesel kommer ut. Glødeplugg OK, Ingen feilmelding Dieselfilter OK, ny filter og diesel AnnetDiesel Tømt tanken og byttet filter, deretter fylt på med helt ny diesel. Endret Mai 3, 2017 av Melanki Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Melanki Skrevet April 27, 2017 Forfatter Share Skrevet April 27, 2017 (endret) Ble nevnt at noe inne i det hullet ble skiftet av forrige eier. Finner ikke ut på ETK hva det kan være, noen som har forslag? Det skal være en M35 "bolt" på denne, det sitter en bolt der inne som holder opp stramme mekanismen for en av løpehjulene. Samt det hullet man må bruke spesialverktøy for å nå drevet til VP44 som sitter på registerkjede. Endret Mai 3, 2017 av Melanki Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Melanki Skrevet April 28, 2017 Forfatter Share Skrevet April 28, 2017 Kan kondensert vann fra dieseltanken komme seg inn i motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 29, 2017 Share Skrevet April 29, 2017 Det kan jo det. Melanki reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Melanki Skrevet April 30, 2017 Forfatter Share Skrevet April 30, 2017 (endret) #1 Fikse lokk til hullet som slipper ut eksos / kondens? #2 Mistenker at timingen kan være feil En annen ting jeg syntes var rart når jeg skulle tømme gammel diesel, var at det kom diesel ut av begge dysene før filtertanken. Altså diesel ut av både feed og return. Endret Mai 3, 2017 av Melanki Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Melanki Skrevet Mai 3, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2017 (endret) Fortsatt ikke fått det lokket, men har nå verifisert at det kommer diesel frem Løsnet mutteren 1-2 hakk på injektorene en om gangen, samtidig som jeg prøvde å starte bilen. Føk diesel opp til panseret, så dieselen kommer frem. Når jeg står å kiner, så kommer det eksos som lukter som diesel. Motoren rister, og kjenner at den nesten starter. Mistenker dermed: Feil timing på VP44 ifh. tannhjulet som sitter i registerkjedet. Dårlige injektorer Ser at man må ha spesialverktøy for å utføre prosedyren beskrevet i TIS. Finnes det en alternativ måte uten å måtte bruke BMW spesialverktøy? Har også forøvrig sendt eposter til bil verkstedene rundt omkring som er Borsch sertifisert, og venter spent på hvor mye de skal ha for å justere timingen og kjøre en diagnose. Endret Mai 3, 2017 av Melanki Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Melanki Skrevet Mai 7, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2017 (endret) Liste over mulige feil, tar gjerne imot flere forslag. Evt. hvordan jeg kan utelukke noen av punktene. OK | UVISST | IKKE OK Tom DieseltankTømte tank og fylte på 20L Dieseltank ventilasjon tettPrøvd å starte med tanklokket av Luft i innsprøytingssystem Prøvd å lufte ved å løsne muttere ved injektor Tett dieselfilter Ny Dieselfilter Tett injetkorrørDiesel fyker opp i taket når man løsner på injektormutter. Tett dieselrørFyller opp en 1/2 liter flaske på 3-4 sek Løse koblingerGått igjennom og strammet alt fra dieselrørene frem til injektorene. Lekkasje InjektorrørIngen synlig lekkasje Feil timing på VP44 ifh. motorDiesel går rett ut av eksosen, venter på spesialverktøy Defekte glødepluggerOhmer korrekt, gløder ved 12v, også prøvd å kjøre varmluft inn innsugmanifold. Lav kompresjonPrøvd å slepe igang, 2 gir - 500rpm Defekt VP44Oppbygd enhet skal være ok, 005 for M47 Manuell Endret Mai 7, 2017 av Melanki Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 7, 2017 Share Skrevet Mai 7, 2017 Jeg stemmer for feil tenning på pumpe. Melanki reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå