Jump to content

e46 318 motor lyd


Furbz
 Share

Recommended Posts

50 minutter siden, nico.wolfermann skrev:

Høres ut som ventilene tikker ganske kraftig

Hmm okei, glemte og nevne jeg føler den mister litt krefter, som om den strever litt med og få fart(ja jeg vet det er en 318 og at den ikke har noe fart fra før😛)

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, maggi1810 skrev:

Blir lyden borte i det du slipper gassen etter å ha ruset opp motoren?

Ikke borte, den blir høyere/kraftigere når jeg ruser og så kanskje litt mindre lyd, men ikke mye.

Link to comment
Share on other sites

Har det samme på min M52.
Virker som om at det kommer av at det ikke er nok trykk i oljen.
Hvis jeg sørger for å ha olje på maksnivå ifh. peilepinnen, er lyden nærmest borte.
 

Vet ikke om motoren din også har hydrauliske ventilløftere?
Hvis så kan det jo være samme årsak.

Edited by Melanki
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Melanki skrev:

Har det samme på min M52.
Virker som om at det kommer av at det ikke er nok trykk i oljen.
Hvis jeg sørger for å ha olje på maksnivå ifh. peilepinnen, er lyden nærmest borte.
 

Vet ikke om motoren din også har hydrauliske ventilløftere?
Hvis så kan det jo være samme årsak.

Hei. Jo, den har hydrauliskr løftere, tok en sånn biltema oljerens? Og kjørte anvisningen der, og så ny olje og filter. Føler lyden ble mindre men er fortsatt der. Kan det være de bør byttes?

Link to comment
Share on other sites

Prøv med litt tykkere olje neste gang?
Jeg kjører med Castrol 0W-30 siden det er det denne bilen har fått siden 97'
Tikkingen kommer når oljenivået minker, etter oljeskift så var bilen rolig i flere måneder.
Prøv også å hold bilen på 3k RPM for 2-5 min i nøytral, dette skal visst "lufte" ventilløfterne.

Høres ikke ut som Vanos ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Melanki skrev:

Prøv med litt tykkere olje neste gang?
Jeg kjører med Castrol 0W-30 siden det er det denne bilen har fått siden 97'
Tikkingen kommer når oljenivået minker, etter oljeskift så var bilen rolig i flere måneder.
Prøv også å hold bilen på 3k RPM for 2-5 min i nøytral, dette skal visst "lufte" ventilløfterne.

Høres ikke ut som Vanos ihvertfall.

Jeg fyllte på 5-30, det sto den skulle ha det. Skal prøve den luftemetoden og se hvs som skjer. Er det no stress og bytte løfterene evt? Og må man ha noe form for spesialverktøy?)

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg sjekket det for lenge siden, usikker på om det må spesialverktøy.
Men husker at delene kom på rundt 8000kr hvis du skulle skifte alle.

Du har jo to sylindere mindre, så sikkert 33% rimeligere :rolleyes: 

Edited by Melanki
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Melanki skrev:

Husker jeg sjekket det for lenge siden, usikker på om det må spesialverktøy.
Men husker at delene kom på rundt 8000kr hvis du skulle skifte alle.

Du har jo to sylindere mindre, så sikkert 33% rimeligere :rolleyes: 

Gjorde som du sa, plutselig så smalt det, og masse røyk fra motorrommet, så hva kan ha skjedd? Kjedet som har røket/hoppet av? Vil ihvertfall ikke starte😥

Link to comment
Share on other sites

Kjedet var ikke hoppet av, så bra ut der. Kanskje ventilene har slått nedi stemplene? Så ikke sånn ut men jeg er ikke mekaniker. Hvis noen har noen tips på hvordan jeg kan få ut motoren på lettest mulig måte så hadde jeg satt pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende kjedestrammeren din var veldig sliten? Dermed hoppet kjedet noen tenner, og ventilene fikk seg litt bank?

Enkleste måten er ut med frontfangeren, og ha med hele girkassa ut.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...