Gå til innhold

Bytte termostat, tappe radiator? E61


LTBR
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Skal egentlig få byttet termostaten på motoren på min nykjøpte 525d 2007 nå på torsdagen pga lav motortemp(ligger på kun 60-70grader),har byttet  egr-termostaten men ingen forskjell. Men til saken: ser på YouTube at jeg sikkert klarer å skifte termostaten selv, men lurer på om det er nødvendig å tappe ut kjølevæsken for å skifte den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten all kjølevæske kommer ut uansett når du tar ut hovedtermostaten. Jeg har ikke orket å tappe av, bare spylt det rent etterpå slik at ikke reimene blir ødelagt. 

Vær obs på at det kan være defekt termostat på varmeveksler også. Den kan du sjekke ved å kjenne på den tynne slangen som går inn på radiator på venstre side når du står foran bilen og ser ned på radiator. Merk! Dette gjelder kun de med automat gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! Har lest litt om den varmeveksleren, har automatgir ja 😉 Men hvordan merker man om den er gåen? Når skal slangen være varm/kald hvis den fungerer som den skal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har kjent på den når motortempen viser ca 70grader, og da kjenner jeg at det er litt varme i den, null problem å holde hånden rundt den, men kjenner at det varmer litt, så den er definitivt ikke kald. Bør jeg anta at den også er gåen da? Skal til gsbildeler neste uke, kan få de til å sjekke opp litt mere. Har også bestilt diagnoseverktøy, vil jeg kunne lese av noe rundt dette der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker om den er defekt da. Fordi den kan kanskje bli litt varm av tingene rundt der.

Du må nesten vurdere det selv. Tror kanskje den ikke er defekt siden du fint kan holde hånda rundt den. Mulig den slipper bittelitt igjennom.

Du kan ikke lese av noe rundt dette på diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...