Gå til innhold

Ny bil

Icetwins
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha ny bil nå etter at nok en volvo streiket. Har lenge tenkt på bmw. Har funnet en 318d 2008 modell som er kjørt 133.000km med til 96.000-,

Tenkte at det var ganske billig, noen skjønnhetsmerker er det. Siste service ble tadd på 107.000 km, vet ikke hva serviceintervallene er på disse bilene, er faktisk helt grønn på bmw. Men vil prøve noe nytt.

har budsjett på 100.000

krav : må være stasjonsvog og 2008 modell eller nyere. 

Håper noen som kan bmw bedre en meg kan hjelpe litt her. Hær er foresten en link til bilen jeg ser på:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100233434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det så ut som en helt kurrant E91 pre-lci. Jeg vet ikke hvor mye ekstrautstyr betyr, men denne hadde lite. Det trenger derimot ikke bety noe som helst for deg :)

Det du burde sjekke opp på 316d, 318d og 320d er om servicen er fulgt opp. Dette er viktig da registerkjedehavari kan forekomme på disse. Selv om det hører sjeldenheten til er det greit å være obs. E91 (3-serie stasjonsvogn mee chassis som du linket) er ellers gode og solide biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serviceheftet er vell helt komplett. Er en liten rift i førersete og en liten rustflekk med hjulbuen bak. Ellers var det ikke mye å si på. Kjørt av gammel mann i oslo først, før en ungdom kjøpte den, men ser på km historikken på nett at han ikke har kjørt den veldig mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarheten skal være bra, men det kommer an på hvordan den er kjørt. Du har de som må byttes på 90000 km og de som har kjørt over 200000 km og enda ikke må byttes. Pris vet jeg ikke, men har vært tatt opp noen ganger tidligere på forumet :)

En 316d og 318d har vel swirl flaps(google it) og den konstruksjonen kan være svak og kort sagt føre til havari om den ryker. Mange fjerner disse og setter på blendelokk.

At motor er byttet er fordi det jeg nevnte i første innlegg har skjedd. Et motorbytte trenger ikke være negativt, men jeg ville sjekket at en "utbedret" utgave ble satt nedi. Igjen trenger ikke dette å være en reell fare, men føre var? :)

Hvis faren til selger er mekaniker og har peiling så er det vel greit? Regner med motorbytte ble gjort under seriøse forhold.

Etter oppgitt km.stand og dato å dømme på statens vegvesen gikk den ikke gjennom eu-kontroll første gang, greit å finne ut hva som ble utbedret :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Icetwins skrev:

Trenger ikke å være noe negatift nei :)

men forsto det slik at motoren ble byttet "hjemme" dvs at det ikke følger noe papirer med til jobben. Å da blir man vel automatisk litt skeptisk..

Selvfølgelig blir man skeptisk, og det er bra å være kritisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Icetwins skrev:

Ja, men hvor fant du ut at den ikke ble eu godkjent ved første forsøk. Står på vegvesnet sine sider at den ble godkjent 26-07-17..

Jeg vet ikke, men du sier det har vært 2 eiere. Og det har vært registrert 3 stk. km. avlesninger i år(på 1 mnd.). Så det er bare antagelser fra min side. Såvidt jeg vet er det kun ved eierskifte og EU-kontroll km.stand blir loggført, og ved eventuell import.

IMG_20170728_215909.thumb.png.aeee94ca73ce009e1697486d176b827f.png

Edit: For å presisere er det bra at slitedeler blir byttet, men det er greit å vite hva :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har krav om stasjonsvogn. Er det krav at det skal være 3-serie? Du finner 1-serie 5-dørs hatchback som også burde være gode kjøp innenfor budsjett+- og 2008mod+.

116d: https://www.finn.no/100922210

118d M-sport: https://www.finn.no/100920814

116d M-sport: https://www.finn.no/83163352

316d facelift: https://www.finn.no/99229605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor fant du ut at den ikke ble eu godkjent ved første forsøk. Står på vegvesnet sine sider at den ble godkjent 26-07-17..

Ja, forsto det slik at det ble byttet motor siden den ble tadd ut pga register havri.

Men tror jeg skal få tadd en naf test av bilen.

Drar forresten imorgen å ser på bilen, tar 8 timer å kjøre dit så håper selger holder det han låver å at det ikke dokker opp noe feil/mangler. Kjipt å kjøre så lang bomtur.

takk for gode svar og hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke ut at den ikke var EU-godkjent, men det var en ren antagelse ettersom km-stand var loggført hele 3 ganger på én måned.

1. Gang - 26.06

2. Gang - 24.07

3. Gang - 26.07

Og slik jeg forstod var ikke dette eierskifte. Det jeg tolker det som da var at den ikke ble godkjent de to første, mens den ble godkjent 26.07, altså tredje gang :) Det er ingenting å frykte, tvert imot, men greit å vite hva som ble byttet om dette er tilfelle. 

NAF-test er lurt, lykke til. Få høre hvordan det gikk ! :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...