Gå til innhold

Tuning av N13 motor i F20/21 1-serie


seight
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i tenkeboksen for å vurdere en ny bil. Kikker litt på en I3, men lurer på om jeg kunne tenkt meg å fått litt mer bil for penga og slippe å tenke på rekkevidde med det første.

Jeg har derfor begynt å kikke litt på 1-serien, F20/21 114i-116i-118i, med n13 motoren spesielt siden jeg ser at ESS kan oppgradere ECU til å gi en svært hyggelig effekt på motor

(se her)

Men har noen her erfaring med denne oppgraderingen? evt. problemer?(ifølge ESS skal det fremdeles være marginer , slik at det ikke skal være problemer)

Men hva med kjørbarheten på motoren, hvordan er gassresponsen? turbolag?

Har blitt litt skeptisk ,etter at jeg hørte en kompis med en 528i (med n20 motoren) som prøvde ESS sin  ECU oppgraderingen på den,  jeg ble fortalt at kjørbarheten ikke nødvendigvis var så god, den ble veldig aggresiv, sportknappen funka ikke lenger, bilen gikk i praksis konstant i sportsmodus.

Noen erfaringer med disse motorene (spess N13) og tuning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan bekrefte at den går svært mye lettere etter tuning. Girer bedre og man slipper så mye nedgiring i bakker o.l på automat. Forbruk er rimelig likt. 

Går jo fra 220nm til rundt 310nm, 

Har bare kjørt 100 mil etter, men virker bra til nå.

Riktignok ikke utført av ESS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med tune... Sett vekk ifra at registerkjedet ble  slakt, noe jeg mener er urelatert!!!

Men min bil som ikke er tunet av ess, men av en lokal i Bergen(trimchip). Så har jeg 3 ulike moduser. 

1. I eco der du beholder da omtrent original effekt. Veldig tam

2. I Comfort med økt effekt til ca 170+ med normal gassrespons. Her er den meget lik som original bortsett fra økt effekt

3 i sport/sport+ der jeg har ca 215hk og 310nm med pop og smell og maks gassrespons. Litt turbolag blir det, men det er ikke annet enn å forvente med en 1.6l med turbo 😅 mye friskere og sparker godt fra seg så godt som en 215hk 1.6l kan...

Momentet kommer fra 1800rpm, mens du venter på effekten så peaker ved ca. 5300rpm... 

Håper det svarer greit @seight og bare til å spørre om du lurer på mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Dette virker jo litt spennende, det virker som du har vært veldig heldig med resultatet av remap(optimalisering).

Er din remap "customtilpasset" din bil på bestilling eller er det standard programvare de bare har lagt inn?( veldig kult med de tre modusene), tar remap'en høyde for eksosanlegget ditt? Hvor fikk du forresten tak i det anlegget og til hvilken pris.

Er motoren mer "elastisk" etter remappen(i alle modusene) enn original, dvs at du kan slippe den lenger ned på turtall i et høyt gir uten problem?

Mange nevner at forbruket på bilene blir lavere etter remap, har du opplevd dette?

Maks effekt ved 5300rpm sier du, hvor begynner rødmerkinga, og hvordan er effekten mellom 5300 og rødmerking, har du dynoplot for din bil?

Angående registerkjede problemet ditt, har du fått noen avklaring på hva som faktisk var problemet, selve kjede, eller var det kjedestrammeren som ikke virket som den skulle. Har du hørt/lest noe om at dette er gjentagene problem på disse bilene/motorene?

En annen ting. vet du hva som faktisk er inkludert i M-sport pakka på disse bilene?

Ser at "non-Msport" bilene kan være  en del billigere. kunne jo kanskje da vært bedre valuta for pengene å kjøpe et coilover sett fremfor å kjøpe en m-sport bil, så fremt man får ordentlige seter, er det bare "vanlig" og M-sport som er tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med ESS tuning på min114i i ca et år. Fungert fint det. Ikke hatt noen problemer. Noe turbolag er det, men mener ikke det ble nevneverdig endret av tuningen. Effekten skal være den samme i alle moduser, men gassresponsen er helt håløs i alt untatt sport (var slik også før tuning) Ikke merket store endring på forbruket. Synes denne bilen er artigere å kjøre enn mange langt dyrere og raskere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, seight skrev:

Takk for tilbakemelding!

Dette virker jo litt spennende, det virker som du har vært veldig heldig med resultatet av remap(optimalisering).

Er din remap "customtilpasset" din bil på bestilling eller er det standard programvare de bare har lagt inn?( veldig kult med de tre modusene), tar remap'en høyde for eksosanlegget ditt? Hvor fikk du forresten tak i det anlegget og til hvilken pris.

Er motoren mer "elastisk" etter remappen(i alle modusene) enn original, dvs at du kan slippe den lenger ned på turtall i et høyt gir uten problem?

Mange nevner at forbruket på bilene blir lavere etter remap, har du opplevd dette?

Maks effekt ved 5300rpm sier du, hvor begynner rødmerkinga, og hvordan er effekten mellom 5300 og rødmerking, har du dynoplot for din bil?

Angående registerkjede problemet ditt, har du fått noen avklaring på hva som faktisk var problemet, selve kjede, eller var det kjedestrammeren som ikke virket som den skulle. Har du hørt/lest noe om at dette er gjentagene problem på disse bilene/motorene?

En annen ting. vet du hva som faktisk er inkludert i M-sport pakka på disse bilene?

Ser at "non-Msport" bilene kan være  en del billigere. kunne jo kanskje da vært bedre valuta for pengene å kjøpe et coilover sett fremfor å kjøpe en m-sport bil, så fremt man får ordentlige seter, er det bare "vanlig" og M-sport som er tilgjengelig?

Mappen er ikke helt custom, men de som leverer tunen til han har flere alternativer tilgjengelig. Anlegget er et Bastuck Catback, som er bestilt gjennom flissundet motorservice, og har en noe stiv pris som jeg mener var 14 000, men dette er også billigere enn f.eks. supersprint. 

Ikke noe særlig endring i forbruk, da det primært avhenger av høyrefoten og om det er langkjøring eller bykjøring. Du kan stort sett ligge fint rundt 1600-2000 ved crusing.

Har ikke somlet meg til å ha den på dyno enda, men sperren min er 7000rpm, men den bygger seg opp til topp effekt og du har over 200hk fra ca. 4000 i følge bilen. Da du merker at turboen faktisk kicker inn rundt 3000-3500.

 

Grunnen til at kjedet mitt hoppet var at det var en svakhet som gjorde at det var strekt -_-

Angående m-sport pakke så inneholder den primært styling utvending og innvendig(noe jeg føler f2x chassiset trenger). Du får også et m understell som jeg mener senker bilen 10mm, samt er hakket fastere enn standard. Med msport er også alcantara/tekstil sportseter standard.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg må få se å få prøvekjørt en F21 iallefall (må ha plass og tilgang til barneseter) ;), så får jeg se om jeg kan forsvare merkost'en over en i3, som blir noe billigere å eie

Men noen av dere som faktisk har klart å finne ut hva forskjellen er på de forskjellig 114/116/118?, de skulle være minimale Ifølge ESS,  man skulle vistnok høre det  på lyden på  114i at eksosen strupte litt. Jeg har kikket litt på realOEM men har ikke klart å finne forskjellen (trodde det var forskjell på downpipen/den første Cat'n)

@Runey forresten du som har et sånt "morromodus" i sport med pop og smell, er det avhengig av å ha riktig eksosanlegg, eller funker det med standard eksos oxo? Ser forresten på tråden din at du planelgger å bytte downpipe, vet du hva du får ut av det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, seight skrev:

Ser ut som jeg må få se å få prøvekjørt en F21 iallefall (må ha plass og tilgang til barneseter) ;), så får jeg se om jeg kan forsvare merkost'en over en i3, som blir noe billigere å eie

Men noen av dere som faktisk har klart å finne ut hva forskjellen er på de forskjellig 114/116/118?, de skulle være minimale Ifølge ESS,  man skulle vistnok høre det  på lyden på  114i at eksosen strupte litt. Jeg har kikket litt på realOEM men har ikke klart å finne forskjellen (trodde det var forskjell på downpipen/den første Cat'n)

@Runey forresten du som har et sånt "morromodus" i sport med pop og smell, er det avhengig av å ha riktig eksosanlegg, eller funker det med standard eksos oxo? Ser forresten på tråden din at du planelgger å bytte downpipe, vet du hva du får ut av det?

 

Anbefaler å ikke kjøpe noe lavere enn en 116i, da forskjellene på 116 og 118 er minimal, men noe større til 114i.

Eksosen min hjelper definitivt på lyden da 3" eksos med mindre lyddemping øker volumet, men skal gå fint med standard eksos og. Uten å skaffe en custom tune laget for bilen med downpipe og resten av modsene. Men det vil nok være en økning i respons og forhåpentligvis en reduksjon i lag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Runey skrev:

Anbefaler å ikke kjøpe noe lavere enn en 116i, da forskjellene på 116 og 118 er minimal, men noe større til 114i.

Eksosen min hjelper definitivt på lyden da 3" eksos med mindre lyddemping øker volumet, men skal gå fint med standard eksos og. Uten å skaffe en custom tune laget for bilen med downpipe og resten av modsene. Men det vil nok være en økning i respons og forhåpentligvis en reduksjon i lag...

Med forbehold om at jeg har missforstått noe så tror jeg det du sier er helt feil om en har planer om å trimme. Jeg har oppfattet at 114 og 116 er helt like untatt mappingen. 118i har ekstra olje kjøler/varmeveksler, større eksos etter cat, større bremser og lavere utveksling på diffen.

Endret av Baker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Baker skrev:

Med forbehold om at jeg har missforstått noe så tror jeg det du sier er helt feil om en har planer om å trimme. Jeg har oppfattet at 114 og 116 er helt like untatt mappingen. 118i har ekstra olje kjøler/varmeveksler, større eksos etter cat, større bremser og lavere utveksling på diffen.

Var klar over forskjellen med oljekjøler, men faktisk ikke at det var forskjell på eksosen etter cat(tenkte egentlig ikke over det siden jeg har ettermontert eksos :P). Om den er større vet jeg ikke, ser og nå at frambremsene er på 116i er 284mm mens de er 300mm på 118i :) 

Men jeg mener spesifikt at differensialen på 116i og 118i er den samme om du har automat, mens det er en annen diff om du har manuell 116i.

Bra noen rydder opp når jeg roter litt ;) 

 

Endret av Runey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Runey skrev:

Var klar over forskjellen med oljekjøler, men faktisk ikke at det var forskjell på eksosen etter cat(tenkte egentlig ikke over det siden jeg har ettermontert eksos :P). Om den er større vet jeg ikke, ser og nå at frambremsene er på 116i er 284mm mens de er 300mm på 118i :) 

Men jeg mener spesifikt at differensialen på 116i og 118i er den samme om du har automat, mens det er en annen diff om du har manuell 116i.

Bra noen rydder opp når jeg roter litt ;) 

 

Da er vi enige:-) og du har rett med at det kun er manuell som har forskjellig utveksling på diff. Kan legge til at jeg opplever min 114i som veldig høyt giret. Mener 6 giret skulle holdt til langt over 300 km/t:shock: Har også lest fra tester at 118i manuell oppleves som høyt giret selv om denne altså har noe lavere utveksling. 

 

Til seight:Du må absolutt teste ut det med barneseter og om det er noe du kan leve med. Når jeg unntaksvis har to barneseter i min (F20) så er  det skikkelig trangt i passasjersetet med et bakovervendt setet bak. Takhøyden gjør det også litt pes med å sette på belter. Vet ikke helt hvordan i3 blir på dette. Hadde i3 som lånebil et par dager. Lettkjørt og hendig i trafikken. Sikkert morsommere en det meste av elbiler. Men for meg blei den ikke virkelig underholdene slik jeg synes min F20 er8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, har testet i3 en runde tidligere  med et bakovervendt barnesete, og da var det faktisk ikke dårligere plass  i passasjersete forran enn det er i E61'en vår, som er familietralla. Mistenker at kanskje dørene på i3'n gjør det litt enklere å få unger inn og ut av bilen(større åpning), om du sier det er trangt. Vi får se når jeg får testet bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...