R3dnoi Skrevet Desember 29, 2017 Share Skrevet Desember 29, 2017 Heisann! Jeg har en 318i 2004 modell som tydeligvis ikke er helt frisk. Første som skjedde var at varmen forsvant og en stund etterpå så jeg at motoren kokte. Kjente på en slange som det skal komme væske i men der kom det ingenting, Faren til en kamerat sier det KAN være at systemet bare er fullt av luft, men ville jo tro det er noe mer? takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildopc Skrevet Desember 29, 2017 Share Skrevet Desember 29, 2017 Her er det nok en termostat som ikke åpner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R3dnoi Skrevet Desember 29, 2017 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2017 Okey, er dette vanskelig å sjekke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildopc Skrevet Desember 29, 2017 Share Skrevet Desember 29, 2017 Hvilken motor har du, M43? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Desember 29, 2017 Share Skrevet Desember 29, 2017 Har du sjekket at remmen til vannpumpen ikke er røket. At remmen har røket kan være et tegn på at pumpen har tatt kvelden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Desember 29, 2017 Share Skrevet Desember 29, 2017 (endret) Lekkasje i ekspansjonstank er vel en klassiker på disse, dersom du har lekkasje vel å merke. Endret Desember 29, 2017 av humpfy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R3dnoi Skrevet Desember 30, 2017 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2017 Vet ikke åssen motor det er da jeg er veldig fersk på bil 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Desember 31, 2017 Share Skrevet Desember 31, 2017 Hei, du kan jo begynne med å sjekke kjølevannsnivå... er målepinnen ikke synlig, mangler du i alle fall kjølevann. Mangler du vann, har du trolig en lekkasje. På kald motor, fyll opp med vann til peilepinnen er i høyde med kanten på lokket. Ideelt sett bør du fylle 50% glykol og batterivann, men for å teste kan du fylle kun springvann. Dette kan du bytte ut når feilen er funnet. Benytter du bare springvann, parker da bilen i varm garasje - så du ikke får frostskader på motor og kjølesysten. Om du velger glykolblanding, sjekk hvilken type bilen skal ha (ikke alle glykoler/farger kan blandes). Følg med på peilepinnen noen minutter. Synker den, fyll på mer og se etter drypp under bilen. Ekspansjonstanken (ved siden av radiatoren) er et godt tips som nevnt av @humpfy. Holder nivået seg, skru på lokket. Start opp og la motoren gå et halvt minutt. Skru av lokket og sjekk peilepinne på ny. Mangler du nå vann - fyll på som beskrevet over. Skru på lokket. Start motor og la gå på tomgang noen minutter. Følg med på motortemperatur og se etter tegn på lekkasjer. Om pumpe og termostat er i orden, bør motoren etter hvert få normal driftstemperatur. Du får nok ikke varme i varmeapparatet ennå - da må det lufting og mer påfylling til. Blir den for varm igjen, stopp motor umiddelbart for da er nok noe feil med pumpe eller termostat. Sjekk også peilepinne igjen, så du ser om du mister vann. Om du ikke søler for mye ved vannpåfylling, kan du jo også følge med på eventuelt lekkasjesøl under bilen. Prøv dette og meld tilbake, så tar vi det derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå