teexeln Skrevet Februar 8, 2018 Share Skrevet Februar 8, 2018 Vet det er mange tråder om dette, å har lest de fleste av dem uten funnet ut av problemet. Bilen er en 97 mod. 520ia e39 med latent-varme system. Begynte i fjord høst å bli gradvis dårligere futt i varmeapparatet, å etterhvert ble det ingen varme på tomgang. Prøvde å lufte men ble ikke noe bedre. Tok så å demonterte varmeventilen som sitter på venstre dempertårn. Det så ut som den var i ok forfatning uten treghet i stemplene, samt at den justerer seg når jeg stiller opp og ned på klimapanelt, så ble montert på igjen og luftet. Men fortsatt elendig dårlig varme. Hører forøvrig klikkelyder i den når tenning er på, vet ikke om det er normalt? For ca en mnd. siden sprakk det en vannslange i innerskjermen bak venstre forhjul. Byttet den og byttet samtidig aux-pumpen som står der da denne var ødelagt (forøvrig en standard boschpumpe med delenummer: 0 392 022 010). Har luftet etter alle kunstens regler flere ganger, men ikke noe varme. Tok så av slangene å spylte gjennom varmeregisteret, å det virket å være åpent samt at vannet som kom ut var rent. Tok diagnose å det er ingen feilmeldinger! Men fant ut at hvis jeg går inn via INPA å aktiverer noe som heter "latent heat storage cut off valve" og "latent heat storage shut off valve" setter disse på ON, (se bilde) så stiller viften seg ned å det kommer varmluft. Men så snart jeg går ut av INPA så går de tilbake til standard stilling der cut off valven er OFF å det blåser isluft. Disse ventilene sitter forøvrig i innerskjermen ved siden av auxpumpen. Hører også at dem klikker når jeg aktiverer dem. La også merke til at innertemperatursensor som sitter i klimapanelet bare går ned til 10 grader, vet ikke om det er normalt? men ser ut så å funke på alt over 10 grader, f.eks hvis jeg blåser på den. La også merke til at auxpumpen går ca 10 minutter etter at man har stoppet bilen, er dette rigtig? Radiator, vanpumpe og termostathus er forholdsvis nytt, å bilen oppnår normal driftstemperatur og den koker aldrig. Setter utrolig pris på hjelp her, for begynner å gå tom for råd. Kan dette bare være luft i systemet? feil med ventiler eller klimapanel burde ikke dette ha gitt feilmeldinger i diagnose? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Februar 8, 2018 Share Skrevet Februar 8, 2018 Høres kanskje dumt ut, men har du sjekka at du har kjølevæske på motoren? Hadde en E39 som ikke hadde varme i apparatet, den var helt tom for kjølevæske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Februar 8, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2018 21 minutter siden, Shattered skrev: Høres kanskje dumt ut, men har du sjekka at du har kjølevæske på motoren? Hadde en E39 som ikke hadde varme i apparatet, den var helt tom for kjølevæske. Ja som sakt så har jeg luftet den flere ganger å fylt på så den er smekkfull, med mindre det er luftlommer i noen slanger siden jeg har hatt av både ved varmeregister, varmeventil og aux-pumpen. Virker også som ikke den varmeventilen i motorrommet blir varm. Noen som vet om det finnes noe oversikt over hvordan kjølevannet går i slangene på disse med latentvarme, eller noen måte å koble seg forbi driten hvis det er der problemet ligger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabeldeigen Skrevet Februar 11, 2018 Share Skrevet Februar 11, 2018 Hadde dårlig futt i mitt også, jeg skiftet da motstanden til klimapanelet, og tok ut hele klimapanelet, demonterte dette og gjorde de skikkelig rent inni uniten. Der er en vifte inni klimapanelet som surrer rundt og dra inn luft fra kupeen over en sensor for å regulere. Etter noen år kan dette kødde det til, hvert ett forsøk. Evt låne ett klimapanel som du vet virker, tar 5 min å skifte denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Februar 11, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2018 Glemte å oppdatere i denne tråden. Jeg koblet meg forbi latentvarmeakkumulatoren, og varmeapparatet er friskmeldt. Hadde også ute klimapanelet å gjorde rent samt mye annen feilsøking, men problemet var det drittsystemet som køddet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå