Jarl-Thomas Skrevet Mars 24, 2018 Share Skrevet Mars 24, 2018 (endret) Hei. Jeg er helt ny på forumet og hatt min BMW i 1 uke nå. Jeg er på ingen måte ekspert eller mekaniker så jeg søker etter råd hos mine nye "brødre". Eier en X3 E83 2004 3.0D Automat 246.000km som har fått de 3 "døds" lampene i dashbordet. Symptomer: Begynte med at 4x4 kom sporadisk i akselerasjon og gikk bort etter 5 sekunder. I den forbindelsen hører jeg et beskjedent lite klunk som jeg antar at det er 4WD som gikk over til 2WD. I svinger begynte DSC å jobbe så jeg mistet motorkraft og 4x4 blinket. Var sporadisk. Bilen hadde mye dødgang i drivverket under køkjøring. Nøkket litt fra å gi litt gass til å slippe gassen helt opp. Dette gjaldt også noen ganger i større hastigheter. Slitasje varsler for bremseklosser har kommet og gått. Mye belegg igjen. Bilen lystret og fungerte ellers bra når jeg brukte ABS rett frem eller skrenset. Bilen fungerte også bra i oppoverbakke med antispinn og 4WD Hva som har blitt gjort: Begge ABS sensor bak er skiftet sammen med ringene. Tok ut begge ABS sensorene foran og renset dem for møkk. Her var det mye dritt på tuppen (hvis det er lov å si). Etter dette gikk bilen veldig bra og oppførte seg eksemplarisk i svinger og akselerasjon frem til neste dag da de 3 lampene begynte å lyse uten noe form for ulyd eller forvarsel. Det skal sies at bilen går silkemykt i drivverket nå som den er 2WD. Leste på nettet og fant at feilen kan være servopumpe til fordelingskassa. Skrudde den ut for å sjekke plastikk tannhjulet som blir slitt men dette var ikke slitt overhodet. Målte over elektronikken og motstanden som sitter på utsiden av motoren og alt så helt greit ut. Rengjorde inni for gammel støv og brukte elektronikk rens. Gikk over viklingene og børstene. Skrudde tilbake men hadde fortsatt samme feil som jeg antok siden tannhjulet opprinnelig var i orden. Leste av feilkoder dagen etter og fikk opp :5463/5F3A. Klarer å slette koder men kommer opp straks jeg kjører bilen noen meter frem eller tilbake. Rekalibrerte styresensor. Da gikk feilen bort og jeg kjørte bilen ca 5 kilometer med ABS 4WD fullt fungerende. Skulle rygge og da kom det en liten klunk og bilen fikk feilmelding igjen. Har prøvd med et friskt batteri for å se om bilen oppfører seg annerledes uten hell. Har kjørt live test på alle fire ABS sensorene som ga samme resultater og god info ang km/t/stillestående/rygging. Kjørte live test på styresensor. Samme grader høyre og venstre. 0 grader på midtstilte hjul/ratt. Rekalibrerte motstanden som sitter på fordelings motorer. Da hørte jeg den fungerte og virket som den snurret frem og tilbake. Fortsatt samme feil. Har sjekket styreenheten til fordelingskasse som ligger under gulvet i bagasjerommet. Ser tørt og fint ut. Ingen dårlig kontakt. Åpnet opp enheten for å visuelt inspisere om det var smuss/irr. innvendig. Alt så bra ut. Ledninger/kontakter ser bra ut. Mitt spørsmål: La merke til at det rant litt olje ut når jeg skrudde ut servomotoren. Den lukta skikkelig ille og var helt svart. Så regner med at den har mista all sin egenskap. Men er det slik at inni den fordelingskassa så er det en clutch som trenger antislip olje for å fungere skikkelig? Kan fordelerkassa "glippe" med dårlig olje? Har ikke fått skift oljekode som feilmelding. Trenger flere råd og hjelp fra dere. Mvh Jarl-Thomas Endret Mars 24, 2018 av Jarl-Thomas Ny info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Mars 26, 2018 Share Skrevet Mars 26, 2018 Hei. Servo olja hadde nok trengt og bli byttet. Ut fra det du skriver, har nok fordelingskassa tatt kveld, om clutchene er for slitt vil du kunne få slike symptomer. Du kan selvfølgelig prøve og bytte olje på kassa, men er usikker på om det vil hjelpe. Koed.no og GS Bildeler har original olje, og du trenger bare en liter, slik at det koster ikke mer en 5-600kr og bytte. Hvordan er tilstand på dekk? ved for stort avvik vil det også kunne påvirke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarl-Thomas Skrevet Mars 26, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2018 9 minutter siden, Eivind320x skrev: Hei. Servo olja hadde nok trengt og bli byttet. Ut fra det du skriver, har nok fordelingskassa tatt kveld, om clutchene er for slitt vil du kunne få slike symptomer. Du kan selvfølgelig prøve og bytte olje på kassa, men er usikker på om det vil hjelpe. Koed.no og GS Bildeler har original olje, og du trenger bare en liter, slik at det koster ikke mer en 5-600kr og bytte. Hvordan er tilstand på dekk? ved for stort avvik vil det også kunne påvirke. Kan jo prøve å skifte olje først men er redd for at hvis det fungerer er det kun "brannslukking" før den virkelig smellen kommer. Dekkene er nesten nye og er av samme dimensjon. Lik luft på alle og har kalibrert dekktrykk sensoren. Aner du om den servomotoren til fordelingskassa skal gi lyd fra seg nå man skrur av/på bilen. Mener å ha lest et sted at den "synkroniserer" seg frem og tilbake hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Mars 26, 2018 Share Skrevet Mars 26, 2018 Nå vet jeg ikke om de har benyttet seg av samme system i min 3 serier som i din X3, men jeg hører ikke noe når bilen blir skrudd av. Tenker du og bytte kassa selv, eller få noe til og gjøre jobben? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarl-Thomas Skrevet Mars 26, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2018 5 minutter siden, Eivind320x skrev: Nå vet jeg ikke om de har benyttet seg av samme system i min 3 serier som i din X3, men jeg hører ikke noe når bilen blir skrudd av. Tenker du og bytte kassa selv, eller få noe til og gjøre jobben? Det som er at jeg har nettopp kjøpt meg bilen fra en bilselger/firma som roset bilen opp i skyene. Han hadde brukt bilen i 1,5 mnd selv osv osv (bla bla) uten noe problemer. Når jeg prøvekjørte bilen i 1 time prøvde jeg den i bakker, antispinn, antiskrens og sånn, uten noe feil. Bilen oppførte seg veldig bra. Hentet bilen etter et par dager og skrev kontrakten så begynte ting å skje samme dag jeg hadde hentet den. Har eid bilen i 12 dager nå. Har 3 mnd/2000 garanti. Så jeg har nå levert bilen tilbake til han, med krav om at feilene som oppstod skal rettes snarest. Han har vel 2 forsøk før jeg kjører retur på bilen og handelen. Jeg skal ihvertfall ikke betale 32.000 for ny kasse. Men må orienterte meg litt hva som kan være grunnen og være litt frempå slik at han selgeren ikke finner på noe raske løsninger. Hvis han slår seg vrang så må jeg også se muligheter for erstatning og gjøre jobben selv evt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg