Gautel Skrevet Juli 30, 2018 Share Skrevet Juli 30, 2018 Hei, jeg kjøpte meg for et par år siden min første BMW, en X3 2.0 diesel (m47d20tu, 150hk) 2007 modell. Som også er min første dieselbil. Jeg har egentlig ikke skrudd så mye på denne bilen siden jeg fikk den, Så derfor beklager jeg om jeg har litt mangel på kunnskap. Jeg begynner når problemet oppsto: Et par ganger siden jeg fikk bilen så har den plutselig gått i nødmodus og har mista nesten all motorkraft. Men begge gangene så hjalp det å bare restarte bilen og kjøre videre. Men nå for noen uker siden, på vei opp lierbakkene fra Drammen, så begynte det plutselig å lugge igjen og det begynte å klikke forran i motorrommet. Effekten gikk litt av og på en stund før den etterhvert gikk i konstant "nødmodus"(uten at noen lamper lyste). Etter litt feilsøking så fant jeg ut at dyse nummer 2 er den som lager klikkelyden, fordi den slutter å "klikke" når jeg tar ut kontakten på den. -Jeg fikk skaffet meg en ny/brukt dyse og satt inn den, men klikkingen fortsatte som før. -Jeg prøvde å bytte om dyse 1 og 2, men det klikker fortsatt i plasseringen for dyse 2. -Jeg fikk så grundigere til verks og sjekket returen fra hver dyse, men alle dysene ser ut til å returnere lik mengde diesel. -Jeg målte på rail-trykk sensoren i framkant av fuelrailen, og målte 0.5V før start, og 1.3V på tomgang. Gikk opp til 2.5-ish med litt turtall. (Som skulle være riktig ifølge et foruminnlegg jeg leste) Til slutt så fikk jeg en kamerat til å komme innom med Delphi programvare og kjøre diagnostikk på bilen og fikk veldig mange feilkoder, men det som vi stusset mest på var at "galleritrykk" var på 4.5Bar!? Hvis galleritrykk er det vi tror det er, altså rail trykk(?), så burde vel dette vært mye høyere, Jeg syntes jeg leste at det skulle være over 250 Bar et sted?? Så hvis ikke jeg tar heelt feil så er det HP pumpa som ikke gir trykk? Men jeg har også lest at det som regel ikke er det mekaniske i pumpa som ryker, men elektronikken.. men HVILKEN elektronikk? Det eneste på pumpa som jeg fant var en kontakt med 2 ledere, og der målte jeg 3.4 Ohm. Også er det en kontakt/sensor bakerst på railen som jeg ikke vet hva er og ikke har målt noe på enda. I tillegg så har jeg målt motstand i dysene, og alle var like lave, rundt 1 ohm tror jeg det var. Spenningen inn på dysene var ikke så lett å måle, men jeg fikk ca. 10V på den ene pinnen på alle med tenningen på. Kan noen hjelpe meg litt med hva jeg skal sjekke videre? Nå står jeg helt fast, men jeg har veldig lite lyst til å bytte hele HP pumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 15, 2018 Share Skrevet August 15, 2018 Motoren kan umulig starte med 4,5 bar på rail, så det høres mer ut som matetrykk som er lest av. Men har du lest av feilkoder på bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gautel Skrevet August 15, 2018 Forfatter Share Skrevet August 15, 2018 Takk for svar:) Det er ikke noe særlig trykk på railen. Jeg byttet trykk regulatoren i dag, og det bare rant såvidt ut litt diesel. Men bilen startet like godt fordet etterpå, måtte bare la de andre pumpene kjøre i ca.30 sekunder før jeg starta. Jeg prøvde etterpå å ta ut pluggen på regulatoren mens bilen gikk, og da stoppet bilen tvert. Så da er vel Kablinga til den også i orden. Jeg har lest av feilkoder også, men det er nok litt preget av feil jeg har laget ved feilsøking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 15, 2018 Share Skrevet August 15, 2018 Da må feilkoder slettes og leses av på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gautel Skrevet August 15, 2018 Forfatter Share Skrevet August 15, 2018 Det skal jeg få gjort, men det tar desverre litt tid siden han som hadde programmet og kabel er bortreist. (Det bilde skal egentlig være fra etter vi sletta feilkoder, men det ser ut som at det ikke slettet alikevell. Med mindre alle disse feilkodene er ekte da..) Kan det være mengderelueringsventilen som feiler? Er det mulig å teste den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå