arnechr Skrevet September 20, 2018 Share Skrevet September 20, 2018 Hei, Forsøker å hjelpe sønnen min med et problem på sin 318i - 2005 modell - km 150000. Han kjøpte bilen i juli , og etter noen uker så begynte motoren å fuske. Det var sjelden til å begynne med , men det ble oftere og oftere. På litt turtall så mister plutselig motoren sin trekk-kraft og batterilampa begynner å lyse. Når han slipper opp gassen så går motoren ned på normal omdreining igjen , noen få ganger stopper den helt. Forrige helg prøvde vi å ta av dekslene på motoren. Planen var å skifte plugger for å se om dette kunne gjøre saken bedre. 3 av 4 plugger så fine ut , men nede i den siste pluggbrønnen var det en del olje. Vi skiftet uansett alle pluggene og tok en motorvask da det var en god del skitt og oljesvette i framkant av motoren. Vi fikk også tips om at jordingen kunne være dårlig , så vi la opp en ekstra jordingskabel på motoren. Når vi var ferdige ble problemet bare verre. Etter å ha prøvekjørt en stund begynte motoren å fuske igjen , og så kom motorlampa på. Denne er nå på hele tiden. Nytt nå var at motoren mister kraft konsekvent med en gang den passerer 3000rpm. I tillegg til av og til på lavere turtall. Lurer på tips fra de som kan mer enn oss om hva som bør være neste skritt ? Jeg innbiller meg at det må være noe med det elektriske anlegget. Kan det være noe med dynamoen ? Vi målte spenningen når bilen gikk på tomgang og den viste 14V. Men den hadde et spenningsfall og datt ned på rundt 10V i noen sekunder. Hovedgrunnen til at vi mistenker dynamoen , er at den røde batterilampa kommer på når bilen fusker. Men dette kan kanskje også ha andre årsaker ? Lurte på om vi skal prøve å bytte over dynamo fra en delebil vi har stående. Men tenkte først å høre her om det er noen som har andre ideer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 21, 2018 Share Skrevet September 21, 2018 Du kan jo begynne med annen dynamo ihvertfall, for det skal jo ikke være under ca 13,7v uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå