Fluga Skrevet September 24, 2018 Share Skrevet September 24, 2018 (endret) Hei, driver å bygger om min E39 til manuell. Etter å ha kjøpt manuell mellomaksling viste det seg at manuell akslingen har større bolter og generelt større "flens" på enden mot diffen. Har no handla ein manuell diff, men var lite sugen på å skifte over diffen ettersom torx boltene på den eksisterande automat diffn er svært rusta og vil garantert runde seg. Lurte da på om eg kan flytte over den større "input" flens'n fra manuell diffn på automat diffn. Veit ikkje nøyaktig ka denne delen heter men legger ved bilde. Tenkte å løsne bolten i midten å berre bytte om slik at eg slepper å skifte heile diffn. Er splines'a som må stemme over. Diffrensialen eg har handla er fra ein manuell 528i, diffn som står i er fra ein 530i automat. (Veit at utvekslingen vil vere litt merkelig) Har også prøvd å bruke bakdelen fra automat mellomakslingen og fram delen fra manuell akslingen. Men her stemmer dessverre ikkje splinesa overens Noken som har gjort dette før? Takk for svar! Mvh Kristian. Endret September 24, 2018 av Fluga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 24, 2018 Share Skrevet September 24, 2018 spørsmålet er størrelse på diff, men jeg tror begge bruker 188mm. Det finner du derimot sikkert lett ut av dersom du googler litt. Kanskje 530i har 210mm, men tviler egentlig. Uansett, det er bare å prøve. Passer det ikke, så er det bare å montere den gamle igjen. Løsne mutteren, dra flensen rett ut. Det som du derimot må være obs på, er at du ikke skal trekke mutteren her med noe vanvittig moment. Grunnen til det, er at det er på denne mutteren man justerer lagerklaringen til pinjongen (input) akslingen. Til mere man drar, til mere drar man 2 koniske lagre mot hverandre og får mindre - og mindre klaring. Anbefaler egentlig bare å stramme mutteren inntil med ei 1/2 skralle, og så "litt til". Ha på loctite, 243 f.eks og la den henge på det. Du ser den hvite tusjen mellom tuppen på akslingen og over på mutteren ja? det er trolig pga det har vert bytta inngående simmering på diffen tidligere. For å ha ett referanse merke over hvor mye man skal stramme. Norm praksis når man bytter tettning er å dra til det er likt som før igjen. Når du derimot skal bytte flens, så er ikke det relevant lengre, og du må dra på feelingen. Fluga reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fluga Skrevet September 24, 2018 Forfatter Share Skrevet September 24, 2018 (endret) 27 minutes ago, hsd said: spørsmålet er størrelse på diff, men jeg tror begge bruker 188mm. Det finner du derimot sikkert lett ut av dersom du googler litt. Kanskje 530i har 210mm, men tviler egentlig. Uansett, det er bare å prøve. Passer det ikke, så er det bare å montere den gamle igjen. Løsne mutteren, dra flensen rett ut. Det som du derimot må være obs på, er at du ikke skal trekke mutteren her med noe vanvittig moment. Grunnen til det, er at det er på denne mutteren man justerer lagerklaringen til pinjongen (input) akslingen. Til mere man drar, til mere drar man 2 koniske lagre mot hverandre og får mindre - og mindre klaring. Anbefaler egentlig bare å stramme mutteren inntil med ei 1/2 skralle, og så "litt til". Ha på loctite, 243 f.eks og la den henge på det. Du ser den hvite tusjen mellom tuppen på akslingen og over på mutteren ja? det er trolig pga det har vert bytta inngående simmering på diffen tidligere. For å ha ett referanse merke over hvor mye man skal stramme. Norm praksis når man bytter tettning er å dra til det er likt som før igjen. Når du derimot skal bytte flens, så er ikke det relevant lengre, og du må dra på feelingen. Tusen takk, dette viste eg ikkje! Bra du sa d hehe Er 188 diff ja. Trur d berre er M5,540i og 530d som bruker 210 diff. Får vell berre prøve Endret September 24, 2018 av Fluga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 24, 2018 Share Skrevet September 24, 2018 9 minutes ago, Fluga said: Tusen takk, dette viste eg ikkje! Bra du sa d hehe Er 188 diff ja. Trur d berre er M5 og 530d som bruker 210 diff. Får vell berre prøve Tenker det ordner seg, bare skru den inntil ivertfall og ha på loctite. obs på at det er/skal være ett låseblikk inni der originalt. Det er bare å pirke ut med flat skrutrekker, men det er ofte vanskelig å få skikkelig på plass igjen - derfor loctite. Stikk trekkeren inn i de utfreste lommene på hver 180 grader av mutteren. ( fjerner du ikke blekket, så blir det ikke plass til vanlig pipe) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fluga Skrevet September 24, 2018 Forfatter Share Skrevet September 24, 2018 1 minute ago, hsd said: Tenker det ordner seg, bare skru den inntil ivertfall og ha på loctite. obs på at det er/skal være ett låseblikk inni der originalt. Det er bare å pirke ut med flat skrutrekker, men det er ofte vanskelig å få skikkelig på plass igjen - derfor loctite. Stikk trekkeren inn i de utfreste lommene på hver 180 grader av mutteren. ( fjerner du ikke blekket, så blir det ikke plass til vanlig pipe) Etter eg har fjernet låseblikket så skal eg hoppe over det og bruke loctite istedenfor (Om eg ikkje får det på?) Sorry for dumme spørsmål men berre forsikrer meg hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå