Gå til innhold

Bytte ut TCU + MULF med Combox - F01


Anbefalte innlegg

9 timer siden, nokiaas skrev:

Så bra!

Jeg gjorde samme "feil" første gang jeg brukte e-sys. Sto øverst og VO kodet alle moduler. Det tok lang tid og masse feilmeldinger og blinkende  lys ja. Trodde jeg hadde ødelagt alt i bilen. Men det gikk jo greit til slutt.

Det stemmer at VO koding skriver over FDL endringer som er gjort. Så det er lurt å ha en notis på alle endringer etterhvert som man gjør noen.

Hadde du noen problemer med kontakt med bluetooth ? Telefonen detter ut i ny og ne og av og til resetter cic seg og begynner å spille av fra vanlig fm radio i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ole Andreas Vega skrev:

Hadde du noen problemer med kontakt med bluetooth ? Telefonen detter ut i ny og ne og av og til resetter cic seg og begynner å spille av fra vanlig fm radio i stedet.

Nei. Det opplevde jeg ikke. Men har du husket å endre VIN nr på Comboxen?

Vet ikke om det betyr noe da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Ole Andreas Vega skrev:

Kan det være at jeg har plugget i feil MOST kontakt?  Får opp denne feil meldingen i ista: 

1626543172279457943506350630606.jpg

Nei. MOST bussen er bare en databuss som enten virker eller ikke virker. Det er en "ring".

Alle enheter har en inngang og en utgang. Og  alle enheter melder seg opp i "ringen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, nokiaas skrev:

Nei. MOST bussen er bare en databuss som enten virker eller ikke virker. Det er en "ring".

Alle enheter har en inngang og en utgang. Og  alle enheter melder seg opp i "ringen"

Ja, leste meg litt opp på dette nå i ista, jeg gjor også en sånn MOST ring analyse, som viser følgende:
image.png.ada8d1df687c00622919a1b631ba15b1.pngimage.png.9f6fdeefaf6053c3f53b70dda9b3f8d9.pngimage.thumb.png.b07943d19b3f9685629e7a767c0ca5e3.png
image.png.9f6fdeefaf6053c3f53b70dda9b3f8d9.png

image.png.5023a57b3908d2f92aca34ed188eca1f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at det kan være software feil eller feil på selve combox, og at det er mulig det kan fikses med en software update, men kan dette ha noe med at jeg endret FA (VO) fra 6FL -> 6NL ?

her er en video link til hva som skjer når jeg trykker på "external devices" i CIC.
https://photos.app.goo.gl/EjnxWKZRdBCTpUoX9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ole Andreas Vega skrev:

Står at det kan være software feil eller feil på selve combox, og at det er mulig det kan fikses med en software update, men kan dette ha noe med at jeg endret FA (VO) fra 6FL -> 6NL ?

her er en video link til hva som skjer når jeg trykker på "external devices" i CIC.
https://photos.app.goo.gl/EjnxWKZRdBCTpUoX9

I siste bilde så oppfatter jeg det som at du må VO code CBX-Media med den nye FA

Det første bilde sier også at det er mismatch mellom FA og enhetene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, nokiaas skrev:

I siste bilde så oppfatter jeg det som at du må VO code CBX-Media med den nye FA

Det første bilde sier også at det er mismatch mellom FA og enhetene

Ja, men det var litt rart også for etter som jeg forsto så har jeg VO kodet alle ecu'er til den nye FA. Slik at alle ecuer skulle vell i utgangspunktet ha lik FA (VO)

Jeg valgte gå tilbake til gamle FA, skrev FA til bilen, og VO kodet alle ecuer til gamle FA (VO).

videre så lagde jeg en ny FA, med utstyrskoder:  6VA, 6VC, 6NF. (lot 6FL forbli slik bilen min har originalt) og skrev FA til bilen.

VO kodet så bare CMB_media og HU_cic, og KOMBI (som også kommuniserer I MOST)

I begynnelsen virket det ut som det fungerte, men etter en stund så skjedde det samme igjen.

Jeg koblet så ut DAB+ modulen som er en uoriginal (kufatec tror jeg) dab+ modul som vises som en external device, for jeg begynte å mistenke at denne hadde kanskje ett innspill i dette, og det viser seg det at den faktisk er koblet opp mot bilens MOST ved en Y kobling i CIC, og skal kodes til bilen (kufatec gir med en ob2 dongle for å kode en slik dab modul til bilen).
Ved oppdatering av feks software, eller CIC bytte kan dette ha innvirkning på dab modulen og den må kodes på nytt. Jeg har ikke denne dongelen men fant et skriv på nett om at det eneste som ble endret i cafd med den dongelen var i HU_CIC --> HMI 3000 --> CDMM_CHANGER til mp3_cdc. (om dette har noe å si, eller om det faktisk er andre ting den også endrer, vet jeg ikke enda) 
Værtfall så virket det ut som den ikke resatte seg lenger slik som på videoen etter jeg tok ut dab modulen fra usb stikket, men jeg fikk ikke testet dette ut skikkelig.

Jeg har ikke blitt mye klokere og har forsøkt å finne svar på nettet ang dette MOST problemet, men det finnes ikke så mye rundt dette, men jeg har laget liste over hva jeg skal prøve ut idag.

Bytte over til TCU MOST
Endre prod dato VO.  til 03/11 ( eller 04/12 combox prod dato)
VO kode på nytt CMB_media, HU_CIC, KOMBI, (FRM, CAS?)
Endre CAFD CIC (cdmm_changer->mp3_cdc) (kufatec dab+ modul)
Endre CAFD cmb_media til cafd fil 003.004.031 istedet for den aller nyeste cafd som den nå har?
kjøre ISTA MOST Ring reset på nytt.

Om dette ikke virker så vet jeg ikke lenger.

Da kan det vell være at comboxen har en defekt, eller at jeg har skadet MOST kablene, skulle kanskje hatt et sånn kabel sett nå slik at jeg kunne raskt bytte tilbake til TCU og MULF for å sjekke dette hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mObridge DAB adapter. Mener jeg hadde det når jeg la til combox. Men denne emulerer SAT mottaker. Var veldig fornøyd med denne. Da kunne jeg lagre stasjoner på de programmerbare knappene også. Den var også lagt til med en most y adapter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mObridge er nokk bedre enn kufatec sin, jeg og tittet litt på dette med en gang jeg kjøpte bilen, for jeg var ikke helt fornøyd med å ha dab som en ekstern enhet, men det går greit. Den bruker bilens dab antenne men detter ut på enkelte plasser og visse radio stasjoner detter oftere ut enn andre. Om jeg kommer over en CIC med innebygd dab+ så kommer jeg nokk til å bytte til det. DAB_STANDARD går ann å endre fra DAB til DAB_PLUS i CIC CAFD men jeg har ikke fått sjekket om dette fungerer ettersom Kufatec adapteren bruker dab antennen. Jeg har vell også lest en plass at det ikke vil fungere. CIC etter et viss årstall som har DAB tuner har dab+.

Vell, angående comboxen min så ser det ut til å virke som det skal nå.

Kan egentlig ikke helt sette fingeren på hva det er som var skylden i det, men dette er da hva jeg gjorde:

Byttet MOST til TCU's MOST (loopet MULF)
Fjernet PIN 15 Wake up signal Gul/sort kabel (TCU pin 33) med tanke på den egentlig ikke er i bruk,
skulle vell aldri satt den i ved første omgang.
Endret FA prod dato fra 01/10 til 03/11, skrev FA til bil.
VO kodet FRM,CAS,HUCIC,CMBMEDIA
FDL kodet CIC CAFD: HU_CIC --> HMI 3000 --> CDMM_CHANGER fra kein_cdc til mp3_cdc (kufatec dab adapter?)
Plugget kufatec DAB adapter i USB stikket
Åpnet ISTA og slettet feil koder og kjørte MOST save ring configuration.
Vell og merke så har jeg også huket vekk for Data Transfer i bluetooth konfigurasjon for den aktiverte seg veldig ofte å gjor at musikk streaming ble avbrutt veldig ofte.

Kjørte så en tur og vekslet med jevne mellomrom
"music collection(HDD musikk)" -> External Devices -> DAB adapter -> Bluetooth telefon,
for å gjenskape problemet, men det skjedde ikke. 

Om jeg har gjort noe rett eller om det dukker opp igjen det får tiden vise,
jeg skal ikke feire på forskudd værtfall jeg sitter fortsatt her med mine tvil xD 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...