Gå til innhold

Kjølesystem


Whiskmon X5sd
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en X5 E70 2008 mod som jeg prøver lufte av kjøleveske prosedyren på, nøkkel i tenning, vifte på 1 og full guffe på temp på varmeapparat. Klampen i bånn i 12-15 sek, men før jeg trykker gassen i bånn er det allerede startet noe i motorrom, vet ikke om dette er vannpumpen som går eller, og noe rar lyd. Men kommer ikke dråpen opp i ekspansjons tank. men med motor i gang er strålen der. Skal motor være varm eller kald når dette skal gjøres? Er også en slange over vann ventilen som pulserer når motor er i gang, denne pulseringen høres inni bil og blir mer intens når jeg øker temp på varmeapparat. Noen som har en mening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufte prosedyren på BMW r6 diesel er så og si automatisk. Fyll på ekspansjonstanken til den er full, start motor og etterfylle med lokket av. Når det ikke forsvinner noe mer kjølevæske setter du lokket på og kjører motor varm, over 88 grader må du. Så underveis sjekker du nivå kanskje 1 gang og evt. etterfyller.

Vips! Ferdig luftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har bare blitt opplyst om at denne prosedyren jeg gjorde skulle og lufte systemet, og at mann da får sjekket at vannpumpen er i orden. Men den er jo tydeligvis i orden siden den ikke går varm, i følge Carly appen. Da BMW ikke kan koste på disse bilene en temp måler.

Har du noe info ang vann ventilen, om hva som skjer hvis denne fusker?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finnes en prosedyre for lufting, men erfaringsmessig for min egen del så er det ikke nøye egentlig. De lufter seg selv pga den lille tynne slangen som går inn på ekspansjonstanken.

Vannventilen til webasto eller til kupè?

Den pulseringen i slangen merker jeg også i mine slange. Den hopper litt opp og ned ca hvert sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det enklere å feilsøke på soltaket, siden feilen er aktiv.

Når det gjelder vannventilen så er det den ene slangen som kommer fra ventilen mot motoren som hopper litt opp og ned, akkurat som den mister trykket og får trykket tilbake. Men jeg har ingen feilkoder og alt virker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CCC som blacker er ikke ukjent. Kan fikses for 3k eller oppgradere til CIC for ca 10k.

Min tullet fælt for 3 år siden samme dag som vi skulle på sommerferie. Tok da sikringen på den og startet opp igjen. Siden har den fungert perfekt. Veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...