John McLane Skrevet November 23, 2018 Share Skrevet November 23, 2018 Hei. Nettopp blitt eier av BMW 1 series 2004 model. Bruktbil. 214 000km. Servicer fulgt. Etter 157 000km tok mekaniker eier over med egne 'servicer'. Jeg kjørte den fra Skien og den kjørte fint. Startet og stoppet 2 ganger, uten problem. Men neste dag, på første tur, så kom jeg 500 meter også stoppet den midt i rundkjøring. Før jeg startet den dagen, så startet den ikke, tok ut og inn nøkkelen flere ganger, så startet den plutselig. Men stoppet som sagt raskt. Den begynte å slure før den stoppet. Den 'bet' ikke med tenningen i det hele tatt. Men hvis jeg trykket med et fastere trykk(kan være tilfeldig) Så startet tenningen, men den ville aldri tenne. Den klarte det liksom neeesten. Holdt på sånn til jeg tappet batteriet og det sa tikk tikk tikk. Ikke noe galt med batteriet i utgangspunktet. Tok den på et lokalt verksted som gikk gjennom diagnose(se nedenfor) Står på engelsk fordi jeg oversatt det til Engelsk forum. De fant ikke feilen, og utbedret ingenting. Men skrev dette: Mulig feil med tenningslåsmodul til styreenhet. Også nevnte de at det var sveise merker på batteri pluss polen. (dette er sannsynligvis startkabler grå "leire" rester. Og at noe kanskje kunne ha slått ut elektronikken. De sa også at batteriet som var i var 60ah og at det skulle vært 55ah. Aner ikke om tidlig eier har registert dette riktig, men han hadde kjørt knirkefritt hele tiden. Batteriet var på 95% effektivitet. Og målte 12,48V med bilen av. Og 14,79 med bilen på. Verksted fikk kjørt en lang tur etter at jeg leverte den dagen etter dette skjedde(etter at de ladet batteriet fullt) Og lot den stå forså å prøve innimellom om den startet. Det gjorde den. Inntil dagen etter, så fikk de plutselig ikke starte. Men så startet den igjen. de prøvde 6 ganger innimellom. Jeg hentet den og fikk kjørt hjem. Tør ikke kjøre den i tilfelle den plutselig kan stoppe igjen. Noen idèer om hva dette kan være? Tidlig eier hadde nylig skiftet olje og oljefilter, og for litt siden vannos, registerkjede. Og en del han snakket om som var feil fra BMW fabrikken på disse rammenummerene, Noe som fikk kjedet til å hoppe over en tagg. Bilen starter, nålen er litt over 1, etter 2 minutter går den litt under 1 og hviler mer. Ingen rare ulyder eller symptomer som skiller seg ut. Sporadisk tenning som ikke tenner er vel hovedsymtom. Har startet hver dag nå uten problem. Det tar ikke mer enn 1 sekund før den tenner. Diagnose:Motronic ME 9.2 (4) 12B9A Steering Unit-memory fault Memory faultESP Teves MK60 E50 55E1A CAN-message Motor steering unit Signal errorD355 CAN-komm. to engine steering unit Errorel. ref. mot.mom. /via CAN from ASR/ESP)D354 CAN-komm. to engine steering unit Errorel. ref. mot.mom. /via CAN from ASR/ESP)5DF4 Battery current Too low currentAirbag AB 9.0 193D0 Net current UndercurrentCombi instrument. 3.0 2A3AD CAN-Message from steering engine Missing message: Engine dataA3AE CAN-message RPM regulation Missing messageSE, passangerside 2.0 4A6D0 LiquidCooling compressor - Errorreg, valveA6CF Hazardparticle sensor (AUC) ErrorC90B CAN-communication ErrorA6D1 Extra waterpump, for -/coupe ErrorheaterSE drivers side 2.0 29CCD Charging protection for battery Disconnected parking lights9CCE Batterycharging Charge the battery completelyClimate autom.m Comfort 2.0 5Motronic ME 9.2 (4) 22B9A Steeringunit-memory fault Memory fault2F44 Startsperre ErrorESP Teves MK60 E5 45E1A CAN-message motor steering unit Signal errorD356 CAN-comm. to steering engine unit faulty signalD355 CAN-comm. to steering unit. el.ref. Mot.mom. (via CAN from ASR/ESP) ErrorCombiinstru. 3.0 2A3AD CAN-message from engine steering: Missing messageMotordataA3AE CAN-message RPM regulation Missing messageSE, passangerside 2.0 3A6CF Hazardparticle sensor (AUC) ErrorA6D1 Extra waterpump, till, -/ Errorcoupe warmer A6D0 Liquid cooling compressor Error- reg valveClimate automm., comfort 2.0 4E717 communication with engine - message errorsteering unitE71B Communication with engine - message errorsteering unit E720 Communication with electronic message errorbattery controlsE71A Communication with engine- message errorsteering unitE717 Communication with engine- message errorsteering unitE71A Communication with engine- message errorSteering unit E720 Communication with electronic message errorBattery controls9C6C Netcurrent for lower controlpanel (12V) FaultyEZS 2.0 3A0BE output clamp 15 (1) ErrorA0BF output clamp 15 (2) ErrorA0C0 Output clamp 15 (3) ErrorLydbetjeningselement 3.0 1E1D2 Communication with engine steering Faulty Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 23, 2018 Share Skrevet November 23, 2018 Det var jo sinnsykt mye feil. Feilkoder må slettes og lese av på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet November 23, 2018 Forfatter Share Skrevet November 23, 2018 Tror verkstedet gjorde det. Men fikk de samme opp. Altså det slår ut på "alt", men de kodene er ikke nødvendigvis et problem i seg selv. Som BMW verksted sa på tlf, det er nok èn årsak til alle de kodene, en ting. Jeg er jo blodamatør, men hvis man ser på kodene i seg selv, så handler mye om spenning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 23, 2018 Share Skrevet November 23, 2018 Er det noen kabler som er defekt? Korrodert? Hva er det felles punktet på en 1-serie? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 23, 2018 Share Skrevet November 23, 2018 Sjekk denne sniken og kabler inn ut på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet November 23, 2018 Forfatter Share Skrevet November 23, 2018 Ser ikke så sunn ut det pluss pol festet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet November 24, 2018 Forfatter Share Skrevet November 24, 2018 22 timer siden, Otis skrev: Er det noen kabler som er defekt? Korrodert? Hva er det felles punktet på en 1-serie? Aner ikke hva felles punktet er. Bra link. Men jeg er litt bakoverlent for det der:P Er det bare sikringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sefring Skrevet August 21, 2020 Share Skrevet August 21, 2020 På 24.11.2018 den 18.14, John McLane skrev: Aner ikke hva felles punktet er. Bra link. Men jeg er litt bakoverlent for det der:P Er det bare sikringer Fikk du noen gang løst dette? Sliter med det samme på min nyinnkjøpte bmw 1 serie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå