Gå til innhold

Ukjent start stopp feil


John McLane
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Nettopp blitt eier av BMW 1 series 2004 model. Bruktbil. 214 000km. Servicer fulgt. Etter 157 000km tok mekaniker eier over med egne 'servicer'.
Jeg kjørte den fra Skien og den kjørte fint. Startet og stoppet 2 ganger, uten problem.

Men neste dag, på første tur, så kom jeg 500 meter også stoppet den midt i rundkjøring. Før jeg startet den dagen, så startet den ikke, tok ut og inn nøkkelen flere ganger, så startet den plutselig.
Men stoppet som sagt raskt. Den begynte å slure før den stoppet. Den 'bet' ikke med tenningen i det hele tatt. Men hvis jeg trykket med et fastere trykk(kan være tilfeldig) Så startet tenningen, men den ville aldri tenne. Den klarte det liksom neeesten. Holdt på sånn til jeg tappet batteriet og det sa tikk tikk tikk. Ikke noe galt med batteriet i utgangspunktet.

Tok den på et lokalt verksted som gikk gjennom diagnose(se nedenfor) Står på engelsk fordi jeg oversatt det til Engelsk forum. De fant ikke feilen, og utbedret ingenting. Men skrev dette: Mulig feil med tenningslåsmodul til styreenhet.
Også nevnte de at det var sveise merker på batteri pluss polen. (dette er sannsynligvis startkabler grå "leire" rester. Og at noe kanskje kunne ha slått ut elektronikken.
De sa også at batteriet som var i var 60ah og at det skulle vært 55ah. Aner ikke om tidlig eier har registert dette riktig, men han hadde kjørt knirkefritt hele tiden. Batteriet var på 95% effektivitet. Og målte 12,48V med bilen av. Og 14,79 med bilen på.

Verksted fikk kjørt en lang tur etter at jeg leverte den dagen etter dette skjedde(etter at de ladet batteriet fullt) Og lot den stå forså å prøve innimellom om den startet. Det gjorde den. Inntil dagen etter, så fikk de plutselig ikke starte. Men så startet den igjen. de prøvde 6 ganger innimellom. Jeg hentet den og fikk kjørt hjem. Tør ikke kjøre den i tilfelle den plutselig kan stoppe igjen. 

Noen idèer om hva dette kan være?
Tidlig eier hadde nylig skiftet olje og oljefilter, og for litt siden vannos, registerkjede. Og en del han snakket om som var feil fra BMW fabrikken på disse rammenummerene, Noe som fikk kjedet til å hoppe over en tagg.

Bilen starter, nålen er litt over 1, etter 2 minutter går den litt under 1 og hviler mer. Ingen rare ulyder eller symptomer som skiller seg ut. 
Sporadisk tenning som ikke tenner er vel hovedsymtom. 
Har startet hver dag nå uten problem. Det tar ikke mer enn 1 sekund før den tenner.

Diagnose:
Motronic ME 9.2 (4) 1
2B9A Steering Unit-memory fault Memory fault
ESP Teves MK60 E50 5
5E1A CAN-message Motor steering unit Signal error
D355 CAN-komm. to engine steering unit Error
el. ref. mot.mom. /via CAN from ASR/ESP)
D354 CAN-komm. to engine steering unit Error
el. ref. mot.mom. /via CAN from ASR/ESP)
5DF4 Battery current Too low current
Airbag AB 9.0 1
93D0 Net current Undercurrent
Combi instrument. 3.0 2
A3AD CAN-Message from steering engine Missing message
: Engine data
A3AE CAN-message RPM regulation Missing message
SE, passangerside 2.0 4
A6D0 LiquidCooling compressor - Error
reg, valve
A6CF Hazardparticle sensor (AUC) Error
C90B CAN-communication Error
A6D1 Extra waterpump, for -/coupe Error
heater
SE drivers side 2.0 2
9CCD Charging protection for battery Disconnected parking lights
9CCE Batterycharging Charge the battery completely
Climate autom.m Comfort 2.0 5
Motronic ME 9.2 (4) 2
2B9A Steeringunit-memory fault Memory fault
2F44 Startsperre Error
ESP Teves MK60 E5 4
5E1A CAN-message motor steering unit Signal error
D356 CAN-comm. to steering engine unit faulty signal
D355 CAN-comm. to steering unit. el.
ref. Mot.mom. (via CAN from ASR/ESP) Error
Combiinstru. 3.0 2
A3AD CAN-message from engine steering: Missing message
Motordata
A3AE CAN-message RPM regulation Missing message
SE, passangerside 2.0 3
A6CF Hazardparticle sensor (AUC) Error
A6D1 Extra waterpump, till, -/ Error
coupe warmer 
A6D0 Liquid cooling compressor Error
- reg valve
Climate automm., comfort 2.0 4
E717 communication with engine - message error
steering unit
E71B Communication with engine - message error
steering unit 
E720 Communication with electronic message error
battery controls
E71A Communication with engine- message error
steering unit
E717 Communication with engine- message error
steering unit
E71A Communication with engine- message error
Steering unit 
E720 Communication with electronic message error
Battery controls
9C6C Netcurrent for lower controlpanel (12V) Faulty
EZS 2.0 3
A0BE output clamp 15 (1) Error
A0BF output clamp 15 (2) Error
A0C0 Output clamp 15 (3) Error
Lydbetjeningselement 3.0 1
E1D2 Communication with engine steering Faulty
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror verkstedet gjorde det. Men fikk de samme opp. Altså det slår ut på "alt", men de kodene er ikke nødvendigvis et problem i seg selv. Som BMW verksted sa på tlf, det er nok èn årsak til alle de kodene, en ting.

Jeg er jo blodamatør, men hvis man ser på kodene i seg selv, så handler mye om spenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 24.11.2018 den 18.14, John McLane skrev:

Aner ikke hva felles punktet er.

Bra link. Men jeg er litt bakoverlent for det der:P Er det bare sikringer

Fikk du noen gang løst dette? Sliter med det samme på min nyinnkjøpte bmw 1 serie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...