Gå til innhold

Hastighetskode eller topphastighet som gjelder?

Sneeker
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, min lille 1.5 liters 3 sylindrede X1 diesel har en oppgitt topphastighet på 190 km/t noe som skulle tilsvare hastighetskode T på dekkene.

Jeg lurer altså på om det er toppfart (oppført i vognkort til 190) eller Hastighetsindeks W under Dekk/felg som bestemmer hva jeg trenger?

Frykter at W trumfer 190, men hadde vært greit med fasit i problemstillinga.

Endret av Sneeker
Leifeteit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet viser til at hastighetsinndeksen skal være "minst like høy som kjøretøyets maksimalhastighet". 

På vinterdekk eller andre dekk merket med M+S er det ingen problem å bruke dekk konstruert for 160 km/t eller mer, til tross for at dem ikke korresponderer med bilens teoretiske topphastighet. 

På min F10 står det i vognkortet at hastighetsinndeksen er Y (300 km/t), men det skal et fint stup til for å klare dette. Jeg tolker det slik at så lenge dekket er konstruert for bilens teoretiske hastighet, så burde det gå greit. Men da må man ha bevis på hva bilens teoretiske topphastighet er? Tror ikke det står i vognkortet isåfall?

Om det er vinterdekk du skal kjøpe og derfor lurer, så ekke det så farlig om du ikke kjøper W merkede dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U, H, V og endelig W. Henholdsvis inntil 200, 210, 240 og 270. 

Jeg har også W i vognkort, men bilens toppfart i instruksjonsbok er 237, altså V til 240 er nok. 

Tok dette opp hos biltilsynet og de sier det er feil i mange vognkort. Bilens instruksjonsbok er akseptabel dokumentasjon iflg. biltilsynet, så de sa kjøp V.  I tilfelle problem på PKK skulle jeg be verksted ta kontakt med BT.

Litt merkelig metode, hvorfor ikke gi meg nytt vognkort?

Yes, vinterdekk er ofte Q til 160, og reglementet gjelder plutselig ikke.

Endret av orala
Mangel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det med vinterdekk. Jeg tenker at jeg skal bytte ut mine RF sommerdekk og synes det er drøyt å måtte bruke W dekk på en bil som klarer seg med T utifra topphastighet. DVS jeg finner H dekk i dimensjonen og det er endel mer og velge i om man ikke er så fastlåst på hastighetskode.

Har ikke studert vognkortet om hvorvidt toppfart er oppgitt, men ifølge https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger så er toppfarten 190 km/t

Endret av Sneeker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...