m520 Skrevet Februar 2, 2019 Share Skrevet Februar 2, 2019 (endret) Jeg river meg av meg håret snart! Bil: 08 BMW e61 520d 190amp dynamo, helt nytt 90 ah AGM batteri (orginalt BMW batteri) Stereo: Pioneerspiller, 2x12" MTX Thunder 9500, Digital Design M2B monoblokk pluss en liten 4 kanals forsterker til dør høyttalere. Problemet er: Bassen trekker for mye strøm i slaga, så spenninga går ned til rundt 12V. Det gjør at bilen overkompenserer med å lade opp i 16,5V osv. Det førte til at jeg tok livet av 4 kanalsforsterkeren å ett sett høyttalere. DD blokka går også i Protect. Alt er lagt skikkelig opp med 50mm2 fra batteri til forsterker, jordet i karosseriet hvor det er pusser skikkelig rent, montert ekstra jordingskabel fra batteri til karosseri(50mm2), montert 50mm2 jordingskabel mellom motor å karosser. Alle kabelsko er skikkelig festet(sjekket fler ganger), ladekabel fra dynamo til batteri er sjekket å pusset skikkelig ren, jordingspunkt er pusset å kontrollert. Hva i alle dager skal jeg gjøre for å redusere spenningsfallet som fører til at bilen overkompenserer med ladingen så alt blir bare tull? Samme stereo sto i en 08 A4, hvor det ALDRI var noe som helst problem av noe slag. Trenger å få jevnet ut spenningen litt her. Haster litt, da bilen skal på langtur ikveld, å høy musikk er en stor del av den turen! 🍻🍹🍾 Endret Februar 2, 2019 av m520 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 2, 2019 Share Skrevet Februar 2, 2019 (endret) Du er sikker på at den høye ladespenningen kommer av stereoanlegget? Jeg har selv drevet med bygging av stor bilstereo tidligere men har ikke opplevd det du forteller. Et spenningsfall skal ikke føre til 16.5V lading. Det var 2 ting som gjalt for å minimere problemet og det ene er gode kabler som du allerede har på plass og så var det gode batterier og gjerne 2 batterier Uansett, årsaken til spenningsfallet er at du prøver i korte øyeblikk å dra flere ampere ut av batteri/dynamo enn de er istand til å levere. For å løse dette må du enten har en større dynamo eller et bedre/større batteri som kan levere høye strømtrekk raskere. Du får mange typiske bilstereobatterier , her er et https://www.autohifi.no/bilunderholdning_1/tilbehør/batterier/northstar/northstar-batteri-133ah-velegnet-til-bilstereo-5000a-kortstrøm-nsb125-p0000000570 En stor kondensator er også laget for å jevne ut spenning fordi den er mye raskere til opplading/utlading enn et standard batteri. Men personlig ville jeg bytta spenningsregulator først for å se om det løser problemet ditt, jeg mener at en bil ikke skal sprette opp i 16.5V ladespenning uansett hvor stort strømtrekk du har. At du har noe spenningsfall ved store stereoanlegg vil jeg kalle normalt med mindre du driver med konkuranse og ekstrembygg. Bare monoblokka di drar nok 250-300A i korte øyeblikk, i tillegg har du en 4 kanal forsterker og alt elektrisk til bilen så du kan nok være oppe i forbruk som er det doble av hva dynamo kan levere i korte øyeblikk som 20ms når bassen slår. Endret Februar 2, 2019 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m520 Skrevet Februar 2, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2019 (endret) 23 minutter siden, Hpi skrev: Du er sikker på at den høye ladespenningen kommer av stereoanlegget? Jeg har selv drevet med bygging av stor bilstereo tidligere men har ikke opplevd det du forteller. Et spenningsfall skal ikke føre til 16.5V lading. Det var 2 ting som gjalt for å minimere problemet og det ene er gode kabler som du allerede har på plass og så var det gode batterier og gjerne 2 batterier Uansett, årsaken til spenningsfallet er at du prøver i korte øyeblikk å dra flere ampere ut av batteri/dynamo enn de er istand til å levere. For å løse dette må du enten har en større dynamo eller et bedre/større batteri som kan levere høye strømtrekk raskere. Du får mange typiske bilstereobatterier , her er et https://www.autohifi.no/bilunderholdning_1/tilbehør/batterier/northstar/northstar-batteri-133ah-velegnet-til-bilstereo-5000a-kortstrøm-nsb125-p0000000570 En stor kondensator er også laget for å jevne ut spenning fordi den er mye raskere til opplading/utlading enn et standard batteri. Men personlig ville jeg bytta spenningsregulator først for å se om det løser problemet ditt, jeg mener at en bil ikke skal sprette opp i 16.5V ladespenning uansett hvor stort strømtrekk du har. At du har noe spenningsfall ved store stereoanlegg vil jeg kalle normalt med mindre du driver med konkuranse og ekstrembygg. Bare monoblokka di drar nok 250-300A i korte øyeblikk, i tillegg har du en 4 kanal forsterker og alt elektrisk til bilen så du kan nok være oppe i forbruk som er det doble av hva dynamo kan levere i korte øyeblikk som 20ms når bassen slår. Idet bassen slår, så dropper det hele ned i rundt 12v ett lite øyeblikk, før det skyter opp i over 16v å går tilbake til rundt 14.4 frem til neste bassslag. Denne BMW'n har IBS, så skal visst nok være sånn sies det. Jeg tror nok at den går opp så høyt i ladingen fordi den prøver å kompensere for at det er så lavt, å jobber med å holde 14.4 volt. Men innen den når 14.4 så er bassslaget over, å det ender opp med at den går veldig høyt, før den går tilbake til 14.4 å stabiliserer seg der. Men hele problemet er at det ikke skulle falt så lavt i utgangspunktet. Grunnen til at jeg "vet" det er noe galt her er at nøyaktig samme stereoen (med unntak av dørhøyttalere) hadde jeg i min A4 08 modell i rundt 90.000km over 2 år, med mye mindre dynamo, å noe mindre batteri(ikke engang AGMbatteri som BMW'n har). Å der var det strøm i bøtter å spann. Var ikke i nærheten av samme spenningsfallet der som jeg sliter med her. Så det "må" jo være noe her som ikke stemmer. Har ikke tro på regulator fordi den fungerer helt optimalt hele tiden for med unntak av basslagene. Syntes selv dette kan minne om dårlig jording, som jeg hadde i en Passat for noen år siden. Der også ble spenningsfallet ekstremt i bassslagene, byttet jordingskabel fra batteri til chassis, alt ble bra. Lurer litt på om jeg i dette tilfellet må legge opp en direkte jordingskabel fra batteriet til samme jordingspunkt som motor bruker? Endret Februar 2, 2019 av m520 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 2, 2019 Share Skrevet Februar 2, 2019 Har du prøvd å koble ut IBS? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m520 Skrevet Februar 2, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2019 Akkurat nå, Hpi skrev: Har du prøvd å koble ut IBS? Nei, det har jeg ikke. Er det bare å ta ut ledningene på pluss å minuskabelen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 2, 2019 Share Skrevet Februar 2, 2019 Ja det ser ut som den sitter på jordingsklemma, jeg har ikke gjort det selv men se her: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m520 Skrevet Februar 2, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2019 Jeg skjønner. Men problemet er jo fortsatt ett voldsomt spenningsfall. Men kanskje dette vil stoppe overladingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 2, 2019 Share Skrevet Februar 2, 2019 Ja du slipper ihvertfall å ødelegge noe, Jeg ser hva du skriver angående spenningsfall men jeg får det ikke til å rime at du skal kunne opprettholde 14.4V når bassen slår. I teorien vil spenninga begynne å falle under 14.4V når strømforbruket ditt overstiger 190A. Denne monoblokka er oppgitt til å ha en dynamisk effekt på 3500w og 87% effektivitet. Dvs at ved 14,4V vil den i korte øyeblikk trekke ca 280A, i tillegg har du alt det vanlige forbruket til bilen og en 4 kanals forsterker. At spenning dropper under 14.4V og ned til 12V betyr at dynamo kneler og det er naturlig i mitt hodet fordi den er altfor liten om du skal opprettholde 14.4V til enhver tid Batterispenninga på et fullada batteri er ca 12.5V så du ligger jo i området der når dynamo kneler. Så for min del så ser det normalt ut bortsett for at ladinga peaker på 16.5V, det er den eneste feilen jeg ser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m520 Skrevet Februar 3, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2019 Ja, men det er jo poenget mitt også. "Problemet" er ikke at spenninga faller under bassslaga, for det er helt normalt. Problemet er at når bassslaga går, så overkompenserer bilen med ladingen, å skyter den opp i 16.5v. Men fikk faktisk løst 95% av problemet. Koblet vekk IBS, da ble den mye mer stabil👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 3, 2019 Share Skrevet Februar 3, 2019 Ja men det var bra, men du sier 95%. Vil det si at den fremdeles spratt opp i 16.5V en sjelden gang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m520 Skrevet Februar 3, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2019 Det høyeste den gikk til var 15.12v i di heftigste "bølgene" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 3, 2019 Share Skrevet Februar 3, 2019 Det høres bra ut. Jeg ser min egen bil lader også 14.9V-15.0v en kald vintermorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m520 Skrevet Mars 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2019 Fikk løst mye ved å legge opp ekstra kabel fra dynamo til batteri. Bilen er strømsterk som bare det. Det nye "problemet" mitt er at den overlader litt. Tidligere vandret spenninga mellom 11.5v - 16.5v. Etter jeg la opp ordentlig kabel fra dynamo å bak, har det hjulpet veldig. Dropper ALDRI under 13v, men i bassslaga overkompenserer den litt vel mye enda. Ofte oppi 15.5v-15.8v som får forsterkeren til å stå ut overspenningsvernet å går i Protect. Hvordan kan jeg løse det her? Lader rundt 14.5-14.8v uten noe annet enn standard forbruk på, på tomgang. Koblet fra IBS, å lagt opp ny jordingskabel fra motor til chassis, å fra batteri til chassis, satt i ekstra stereobatteri, montert 50 farad kondensator fra Stinger. Byttet også børster på dynamo, å laderegulator. FORTSATT er problemet der. Jeg tok ut hele stereoen for to uker siden, å har kjørt med det i A4'en min, hvor det fungerer perfekt, uten kondensator, å ekstra batteri. Det er noe galt med BMW'n min, å jeg klarer ikke finne feilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå