Gå til innhold

Raslelyd


Petter Reboli
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Min BMW E90 320D har begynt å lage raslelyder når jeg begynner å kjøre. Lydene kommer ikke på tomgang eller når jeg gir på mens jeg står i ro, men når jeg øker farten øker også hastigheten på lyden. Når jeg slipper gassen og turtallet synker minsker lyden. Lyden er der også om jeg ikke gir på gass, men bare triller. Raslelyden kan nesten høres ut som ett kjede, men jeg er litt usikker. Noen som har opplevd noe liknende eller vet hva problemet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva lyden kan være.Hjullager eller noe relatert til bremser som henger eller ligger innpå er det jeg først tenker på. Eventuelt om det er noe i drivverket eller et plastdeksel som har løsnet og ligger å tar i noe eller henger ned i bakken. Tenker det siden lyden øker med fart og ikke kommer på tomgang eller ved økt turtall når bilen står i ro.

Men jeg ville ha sjekket opp i den lyden fort med tanke på  at man ikke er sikker på hva det er eller hva som forårsaker det.

Jeg sier ikke at det er kjedet som er problemet hos deg,men kjedestrammeren og plastskinnene er et kjent problem på noen n47 motorer. Kjedestrammeren er styrt av oljetrykk,derfor er det viktig med jevnlig oljeskift og med motorrens engang i blant. Strammeren er generelt en svakhet,den tar ofte skade av dårlig og uren olje,det gror seg fast drit og smuss slik at den ikke klarer å holde det trykket den skal ha på kjedet. Det kan og bli treghet i strammeren som følger av dårlig og uren olje,dette kan føre til at den ikke alltid klarer å holde trykket på kjedet,spesielt når turtallet øker-farten på kjedet øker.

Men nå skal ikke jeg lage unødvendig krisestemning. Jeg ville som sagt ha fått sjekket opp i den en lyden fort,undersøke hva som lager eller forårsaker den lyden. Eventuelt få fagfolk til å se på saken,bedre å bruke noen kroner og litt tid på feilsøking enn at problemet eskalerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt verkstedtime for å få sjekket dette opp, men det blir ikke før om to uker. Jeg mistenker at det er noe med girkassa uten at jeg er helt sikker. Motoren går jevnt og fint, så jeg synes det er rart om det er timing kjedet. Vet at calipperen henger nedpå på det ene hjulet og subber litt, men med tanke på at lyden endrer seg ved ett dropp i turtallet i bevegelse tror jeg at det er noe mer. Og jeg hører det også ganske godt i kupeen. Bilen har kun gått 110 000 km, så synes det er litt tidlig for at noe alvorlig skal oppstå med tanke på både motor og gir. Men kanskje oljen i girkassa bør byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra🙂 Hvis det er automatgirkasse du har,så skal den "flushes" og ha ny olje og filter senest hver 60 000km. Man merker det på giringen til kassen hvis den har gått lenge med gammel olje,da kan den gire for sent eller bli helt tullete på giringen.Den ligger å skifter gir frem og tilbake hele tiden og girskiftene kommer ofte med noen nykk,den virker litt hakkete/slarkete. Ventilene inni kassen er fulle av drit som kommer fra lamellene inni kassen når man kjører lenge med gammel olje.

Hvis det er manuell girkasse så er dobbelmasse svinghjul og utløserlager de svake punktene. Utløserlager gir ulyd mens dobbelmasse svinghjul gir dårlig akselerasjon,vibrasjon og et nykk eller dropp i turtall ved giring.

Motoren tenger ikke å gå dårlig eller ujevnt om det er slakk i registerkjedet,det tullet begynner som oftest etter at kjedet har hoppet over et par tenner.

Bra at du har bestilt verkstedtime,så får du en nøyaktig avklaring på hva det er 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har automat. Håper det er kun er Flushing som skal til. Har egentlig ikke merket noe på bilen før den lyden kom.  Bestilte en time på verksted for å få sjekket ledningsnettet til vifteregulatoren siden jeg fikk innkalling fra BMW på det, så de skulle ta seg en tur med bilen etter dette og høre litt på lyden. De syntes det var vanskelig å si konkret hva det kunne være, så de ville høre på det først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får satse på at det er det som skal til🙂Jeg bygger endel hydraulikk og trykksetter/trykktester hydrauliske ventiler på jobb.Det kan komme litt lyd fra ventilene hvis det er litt treghet i dem,at pakningene i patronene har satt seg litt.Men etter at jeg har justert dem og kjørt litt hydraulikkolje igjennom dem så er ulyden borte. Mulig at det har samlet seg noe smuss i ventilene i automatkassen din,isåfall vil en flushing ordne det. Noen flushe maskiner har partikkel teller som teller antall partikler i oljen da har man full oversikt over om all smuss og avleiring er ute av girkassen.

Jeg har også fått samme innkalling,E90serie aksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...