quandt1960 Skrevet April 25, 2019 Share Skrevet April 25, 2019 Når E39 kom var de frem til 12/1996 utstyrt med et enkelt luftfilterhus med veldig lav plassert innsugsslange (nede i venstre del av skjerm 20 cm over bakken), samme gjald E38 fram til 01/1997 med M52. Dette gjorde at ved mye nedbør/vanndamforsering så kunne en risikere å suge inn vann i motoren. For å bøte på det redesignet BMW luftfilterhuset med en snorkel på topp. BMW gjorde en oppgradering av disse på biler som kom inn til service frem til 1998 bulletin SI 13 02 97 (190). Dermed er det fremdeles en del som er på veien som ikke har denne oppgraderingen slik som min 528iA produsert akk på grensen 12/1996, karosseriet (brakket) var tilpasset men det ble brukt gammelt filterhus sikkert for å bli kvitt gjenværende lager. Oppgraderer den på min nå og her er en liten DIY på det. Delene du trenger er luftfilterhus med snorkel på topp (kan kjøpes brukt på Koed) samt belg delenummer 13 71 1 437 886 og hose clamp 07 12 9 952 119, merk at bildet på ETK ikke er slik de er i virkeligheten, snorkel i ETK er på siden men alle jeg har sett er dreibar på toppen. Om bilen din er produsert før 12/1996 må du muligens kutte et hull i brakett rett ved cruisecontrol motor på 60mm da ikke alle fikk det på fabrikk. Her er bulletin til M52 motorer men tilsvarende finnes for M60/62 for E39 samt E38. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-528i-lim/repair-manuals/13-fuel-preparation-control/3WJO5Ih Hele bulletin fra TIS: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-528i-lim/repair-manuals/13-fuel-preparation-control/3YvrzSz Slik ser opprinnelig filterhus ut på min uten snorkel, bilde m52b28 og fra arkiv 1996 523i. Her er hvor braketten er og hullet på 60mm evt. må lages om det ikke er allerede er gjort på fabrikk som på min der gummibelg skal kobles: Her vises det med brakett uten hull bil produsert før 12/1996: Slik skal det da se ut til slutt med snorkel montert (her versjon uten cruisecontrol motor på første bilde): Kom gjerne med innspill om noen selv har prøvd dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 25, 2019 Forfatter Share Skrevet April 25, 2019 Her er de to filterhusene sammenlignet: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 27, 2019 Forfatter Share Skrevet April 27, 2019 En liten aha opplevelse idag når jeg skulle sette sammen alt, diameter på LMM etter november 1997 har mindre diameter enn de produsert før, dermed passer ikke alle filterhus! Heller ikke lett å bli klok på delenummer da de ikke ser ut til å være forskjellige. Så vær obs ved kjøp av evt filterhus. Det jeg skal gjøre nå er å bore hull til bypassslange i eksisterende filterhus, legger ut bilder når jeg får det gjort her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet April 28, 2019 Share Skrevet April 28, 2019 Dette kan være nyttig info for noen og minner meg på en hendelse. For en del år siden lånte en god kompis av meg farens E38 med v8 motor og det var delvis flom i en tunell i Sandvika. Det ende vertfall med at motoren sugde inn vann , det gikk ikke bra og hele motoren ble skiftet! Om det var pga luftfilterhus designen vet jeg dog ikke men det er godt mulig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 28, 2019 Forfatter Share Skrevet April 28, 2019 (endret) Kan stemme det, M62 er også omfattet av dette. Såkalt hydrolock er katastrofal for motorer da vann ikke er kompresibelt, knekker råder etc.. Det er en relativ enkel fiks og jeg er snart ferdig på min, skal legge ut flere bedre bilder, men det er fra en E39 med M52. Det røret er egentlig en såkalt vakumbreaker og kutter vakumet i innsuget fra nedre den av hovedinnsuget slik at du faktisk må nesten opp til lyktene med vann før det kommer i motoren, men anbefaler ikke å teste det! Om nedre del fylles med vann så vil motoren få luft men med betydelig begrenset luftmengde så dette er ingen Land rover snorkel 😂 innsug/lufting til dynamo er enda lavere, nede med bremselufterøret så er ikke bra med vann på den heller Endret April 28, 2019 av quandt1960 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 28, 2019 Forfatter Share Skrevet April 28, 2019 Siden det er forskjellig diameter på LMM tydeligvis så må jeg gjenbruke mitt gamle filterhus. Jeg skal lage et hull med hulsag på 44mm diameter slik at røret kan kobles på, det er merket faktisk på det gamle filterhuset hvor røret skal. Innsuget er faktisk litt høyere enn 20cm men likevel ganske lavt, rett under venstre nyre på RHD biler vendt mot radiator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå