Gå til innhold

Kondens / Dugg eller hva faen(?) på prosjektorlinsa (2006 BMW 318i Stasjonsvogn / Tourer ( E91))


NyreGrill
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ser at det er flere tråder ang. kondens i lykt allerede, og folk har tipsa om å la bilen stå en varm dag med åpne lyktedeksler, eller å bruke hårføner på lykta etter man har tatt den ut.  Man burde visstnok også passe på at dreneringsrørene til lykta er åpne og fri for drit. Jeg tror dette er gode tips, men det fungerte ikke på mitt problem. 

Den ene prosjektorlinsa mi hadde blitt helt matt, og det så ut som dugg/kondens. 

Jeg fulgte tipsene over, ved å ta ut lyspæra, og bruke hårføner bakfra og inn pærehullet. Ingen monn. Lot den stå 6 timer i solsteiken, med pæra ute. Funket ikke. Tok qtips, teipa de på en spisepinne og fikk gnikka innsiden av linsa. Neida, det eneste jeg oppnådde med det var å grise til innsiden av linsa... I det skjønte jeg at "duggen" satt på utsiden, altså på framsiden av linsa, inne i selve lykterommet. Som dere kanskje allerede har skjønt, så var poenget her å slippe å ta av fanger for å ta ut hele lykta. 

Faen ta, tenkte jeg, og tråler nettet etter løsninger. Ser at på volvo kan man bare dra ut prosjektoren om man tar av lokket bak. Dæven, det går da sikkert an her også, tenkte jeg. Til opplysning, du får løsna skruene bak, men har ingeniøren sørget for at det mangler 1mm. Den kommer ikke ut, samma hvor mye man vrir, vender eller drar. Men det ser veldig ut som det skal gå, ja, det ser sågar ut som det er meningen.  

Jeg gir ikke tapt nå, tenkte jeg, ikke faen om jeg tar av støtfangern for en duggete linse.. 

Så. Jeg rigger meg til med mikrofiberklut, blåsprit, hyssing, og kvist. Dytter hyssingen igjennom på oversiden av prosjektoren med pinnen, får etter gjentatte forsøk hyssingen til å dette ned mellom den løse prosjektoren og lykta(den ville helst inn i selve lykta). Får tak i hyssingen, og får på plass kluten over linsa. Med en hyssing i hvert hjørne av klutbiten, får jeg dratt den frem og tilbake over linsa, og får av "duggen". Ikke inkludert i beskrivelsen er hvor vanvittig mye knot dette var! 

Duggen var ikke dugg heller, det var noe slags belegg av et eller annet. Det gikk lett av, men man kunne fint se at det ikke var vann. 

Anyways: Ta av fangern. Ta ut lykta, og få åpna den. For det her tok antageligvis myyye lenger tid. 

Så tror jeg forsåvidt å få tørka bort med klut ikke var så dumt, er fornøyd med resultatet, og jeg slipper en kjedelig 2erfeil på eukontroll. 

Noen som kan skjønne hva det var linsa var dekt av? 😕

Endret av NyreGrill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Har sett dette selv, men det har somregel vært på den sida mot reflektor, eller på begge sider. 

Aner ikke hva det er, men det ser ikke så bra ut om det blir ille, og det ødelegger jo mye av lysutbytte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...