Gå til innhold

E60 ombygging til manuel


Huggorm
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en bmw 520i e60 04 å motoren har tatt kvelden så jeg fant ut at istede for å kjøpe ny motor kjøpe jeg heller en delebil 

Delebilen er en 520i e60 03 så d er så og si samme bilen Men den hadde Manuel og jeg hadde automat i min fant ut at det blir ombygging

Begge motorene er m54b22 

Så selve demontering og montering er greit men lednings nettet er jo ikke heilt det samme og der er lite på YouTube og nettet generelt for e60 

Fant ut av hvordan det blir med e46 ser ut til å være ganske likt opp sett men greit å være sikker 

Så kort sakt jeg lurer på hvor

-hvor ledninger fra clutch skal gå 

-Ledning fra Manuel kassa går ut i fra det er til rygge lys 

-må speedometer byttes? Går ut ifra det, hvordan blir det med ledninger til speedometer har ikke demontert det enda så litt usikker på om det er likt

-Får jeg starta bilen normalt når alt er gjort eller må ecu programmeres opp igjen får den kan startes og prøvekjøres

Og om der er andre ting som må gjøres med elektronikken og sann

Og hvordan blir det med godkjenning må jeg ha noen for får dokumentasjon på motor og gir holder det med reg nr på bilen som det kom ifra?

Takker for svar på forhold 

Endret av Erifla
Skrive feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Shattered har sett litt på tegninger til lednings nettet ser ut som clutch switchen skal kobles til Car access system og DME husker ikke hvilken pine i hode men skal sende fasiten når skuta e på veien 

Pga jobb så har jeg ikke tid eller mulighet til å fortsette før om noen uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fått start etter mye feilsøking ble vanskelig å starte den bår alt var byttet som står i forum lenger nede

Var ganske rett fram ingen store problemer frem til jeg skulle starte opp 

Var antagelig lednings brud i koblinga til cas modulen 

Så nå starter ho og går jevt å fint etter ett olje bytte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det som må byttes/monteres:

Pedal sett

Slange fra clutch pedal til bremseveske beholder

Rør fra slave til pedalen (anbefala å kjøpe ny)

Radiator slanger tur/retur for oljekjøler for automatkassa (kan tettes)

Radiator (kan tettes)

Aksling 

Svinghjul

Ledninger for clutsh switch (kan programmeres vek min er programmert vekk men mener på det skal kobles på cas modulen som er den hvite bak Dinna boksa på fører sida)

Gir overføring (gir spaken kan monteres feil vei Men bare å snu 180 grada vis r og 5 gir tar borti noe)

Usikker på feste til gir kassa men det tok jeg ikke av selve kassa

Ledninger for rygge Lys

(Skal egentlig kobles på tror det var pine 2 på den lilla koblinga som står for seg selv med hjærna og lm modulen som er den svarte over pedal settet men pine 2 på koblinga er ikke koblet til noe orginalt på automat så ente med å

Ta 12v med sikring på enne ledninga fra bryteren på girkassa og andre ledninga på tok jeg å kobla på pinne 41 fra lm så har jeg konstant rygge Lys når den er i revers men da er det koblet vek fra lys modulen

Blir sikkert å enten koble det på orginal møte eller ta å koble et relé fra (terminal 15 eller 30 altså tenninga) fra mpm modulen for å kutte strømen for å kune parkere i revers)

Så må div moduler programmeres til Manuel software noe som brages ikke vile gjøre sikkert mulig å bare bytte men fikk mine programmert 

Fant ingen til lite info på forum og YouTube om ombygging på e60 men mye e uiversalt fra andre biler så tenkte jeg kunne legge ut en liten fasit

Men er sikker noen små ting som er glemt og ikke nevt men var igrunn ikke mer en å montere girkassa, bytte pedal sette, lage til clutshen, rygge lys, akslingen og resten er igrunn bare software og prøve kjøring 

Newtis.info ble brukt en del og anbefales på det sterkeste for en vær ting med el nette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...