Gå til innhold

Spørsmål ang. heving av kjøp/refusjon av penger fra forhandler


abn0rmal
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Håper dette er riktig topic å poste under, og på seriøse svar. Beklager lang post.

Kjøpte i fjor en 2014 BMW 520D F11 X-Drive, 126.000 KM(Pris 340.000), fra bruktbilforhandler. Bilen hadde "fulgt alle servicer etter forhandlers anbefalninger" osv. i annonsen.
Etter bilen hadde vært inne på service før denne sommeren skulle jeg også få gjort noe på garanti som skulle søkes om til BMW, ettersom garantien teknisk sett var gått ut,
men jeg klaget på at disse tingene burde blitt oppdaget under garantiutløpstesten.

Det ender med at jeg får en oppringing fra verkstedet jeg har bilen inne på om at det ikke ser ut som at denne bilen har fulgt servicene, og at jeg derfor må komme innom med serviceheftet for å få sjekket om noe har blitt oversett. Det viser seg at bilen ikke har blitt tatt førstegangsservice på, og er kjørt veldig, veldig langt over KM for når den skulle ha vært inn.


Jeg får beskjed om at denne bilen aldri skulle hatt noe som helst garantiarbeid, da den ikke gjelder lenger. Rustgaranti/lakkgaranti (hva enn BMW bruker),  er også nå ugyldig.

Jeg ringer advokat som spesialiserer seg innen slike type saker, og forklarer, får beskjed om å sende klagemail og se hvordan de stiller seg til saken.

Jeg ringer til firmaet jeg kjøpte bilen av. Får beskjed om å sende mail, og at de skal svare når ferien er over. Noe som er greit nok. Jeg sender mail der jeg etterspør heving av kjøp, og hvordan de stiller seg til opplysningene jeg har gitt. Etter 3 uker sender jeg purring, og får svar. Et par mailer frem og tilbake om at de skal se på saken, noe de gjør. Etter en liten stund til får jeg mail om at de har sett på saken, og det viser seg vanskelig å kunne dokumentere den/de aktuelle servicen(e) frem til første gang det er registrert service på bilen. Firmaet svarer seriøst og har ikke gjort noe spesielt galt, enn så lenge. Jeg unnlater mindre problemer etter kjøpet den gangen, og tar bare for meg det som er aktuelt nå.

Jeg blir foreslått en sum på 30.000,- som full betaling tilbake pga. dette, men at dette forutsetter at den de har kjøpt bilen av godtar å betale dem dette. Og jeg fikk en frist å svare på, 1,5 dag.

Jeg svarte dagen etter at summen i seg selv er alt for lav,  og forklarer at bare en brukt "ny" motor koster mer enn 30k, samt at jeg ikke forholder meg til den de kjøpte bilen av, men de som jeg kjøpte bilen av, nemlig dem. De spør så hvilken sum jeg ville ha godtatt, noe jeg enda ikke har svart på. Jeg føler at summen for at jeg skal godta dette må være LANGT høyere enn 30k
Bilen var en investering for meg, og pengene jeg har lagt i den i ettertid, i tillegg til kjøpssummen, er en investering for å ha en god bil i flere år fremover, noe jeg nå føler er litt kjipt med tanke på alt dette.

Så, etter alt dette er spørsmålet mitt:

Hva synes dere er en rettferdig sum å få tilbake og godta?

Med tanke på at garanti er borte, som førte til større utlegg for min egen del. Og at førstegangsservice ikke er fulgt, noe jeg, og mange andre, mener er den viktigste servicen med tanke på motorens (og drivverk?) levetid (innkjøring, bytting av olje etc). Eventuelle rustskader som måtte oppstå går for egen regning da BMW sin rustgaranti er borte på en 5 år gammel bil. Den varer vel i 10 eller 12 år, sånn egentlig? En trejde ting er verditapet mtp. videresalg, da jeg aldri kunne ha solgt bilen uten å opplyse om at bilen er kjørt over X antall KM på førstegangsservice.

Hvor mye ville bilen egentlig vært verd uten de garantiene der? Bilen kostet 340.000 da jeg kjøpte den av bruktbilforhandleren.
Hvor stor sum ville dere godtatt? Ville dere ha hevet kjøpet uansett pga risikoen for tidlig motorhavari/rustskader?

Beklager for lang post. Spør gjerne om noe er uklart.



 

Endret av abn0rmal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vanskelig å vite hva man skal gjøre i slike situasjoner, men ett forslag kan jo være å gå til en forhandler å be om inbytte pris slik bilen er nå uten garanti. da får du antagelig ett lavt beløp. Dette beløpet kan du så ta med til de du kjøpte bilen hos og si at dette er det forhandleren mener bilen er verdt, og du vil ha igjen mellomlegget mellom det du gav, og det bilen er verdt.   Litt gråsone kanskje fordi en innbyttepris selvsagt er lavere enn reel salgspris på det åpne markedet, men det gir deg ihvertfall ett beløp å jobbe utifra.. Eventuelt kan du spørre den uavhengige forhandleren hva de ville solgt bilen for , så gir jo det deg en pekepinn også :) 

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...