Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På 14.11.2019 den 22.07, Alpejohn skrev:

Er ikke noe "Electric auxiliary heater" på E39. Dette er feilkode for webasto, som går på diesel.

"Auxiliary water pump" er vannpumpa som sitter under vannventilen, som sitter rett over rammevangen på førersiden.
Det er ikke sikkert du har denne pumpa, men du vil ha feilkode på den uansett om du skal ha den eller ikke. (vist du har pumpa, så er den nok gåen selvsagt)

Ellers er jeg enig med det Otis sier, både når det gjelder feila og at du trenger skikkelig feilkodeutstyr.
Sånne greier som det der er bare borkasta penger.

Men som han sier så kan feil på webasto være mye rart, men du kan begynde med å starte motoren, og ta ut sikringa (nummer 47 bak over batteriet om jeg ikke husker feil) (innen 30 sek etter start, vist nok). Gi den 10 sek elns. og sett inn igjen sikringa. Da sletter du evt. lockout som kan komme fra bla. overoppheting eller at du har startet parkeringsvarme med for lite diesel på tanken. Så kan du starte den manuelt (om du har denne muligheten), eller høre godt etter bak venstre forhjul etter start i 5 grader og nedover. Da skal den starte av seg selv.
 

Har nå prøvd den sikrings greia, men ingen endring. Tror det kan nok være den vannpumpen. Er det samme modellnummer på alle vannpumpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de bruker AUX vannpumpen i en rekke modeller ja, Og den kabelen du linket er en slik en ja. Sorry for sent svar :)  

Grunn NR 1 til att AUX vannpumpene dør er forde børstene spises opp.. I følge bmw er pumpen ikke "service-bar" så de vil selge den en ny til ca 3k...  Men det er fullt muligt å kjøpe noen litt større børster på ebay eller liknende side og pusse/file den ned slik den passer til vannpumpa.

Har selv reparert 2 vannpumper til BMW ved å bare åpne den å bytte dem. Funker helt fint enda 1.5år etterpå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NorwegianE90 skrev:

Mener de bruker AUX vannpumpen i en rekke modeller ja, Og den kabelen du linket er en slik en ja. Sorry for sent svar :)  

Grunn NR 1 til att AUX vannpumpene dør er forde børstene spises opp.. I følge bmw er pumpen ikke "service-bar" så de vil selge den en ny til ca 3k...  Men det er fullt muligt å kjøpe noen litt større børster på ebay eller liknende side og pusse/file den ned slik den passer til vannpumpa.

Har selv reparert 2 vannpumper til BMW ved å bare åpne den å bytte dem. Funker helt fint enda 1.5år etterpå 

kan du lenke meg noen av de børstene? og linke til noe some viser meg hvordan jeg kan gjøre dette? :D Og som sagt hvem skal jeg spørre for å få tak i feilsøkingsprogrammene? :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrVappe skrev:

kan du lenke meg noen av de børstene? og linke til noe some viser meg hvordan jeg kan gjøre dette? :D Og som sagt hvem skal jeg spørre for å få tak i feilsøkingsprogrammene? :3

Og går greit om du svarer seint :D, vært stor hjelp \o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken til børstene jeg brukte, De er en del større en de som står i, så man må bruke sandpapir og litt tid å pusse dem ned til rett dimmensjon (Mye bedre å kjøpe større og pusses ned til perfekt størrelse en att de er litt for små da børstene kan kile seg fast da)  

https://www.ebay.com/itm/2Pcs-16mm-x-11mm-x-5mm-Motor-Electric-Carbon-Brushes-for-Makita-9553NB-X7B7/254269424240?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Koster jo så og si ingenting så kjøp 2-3 par så har du en backup hvis du vil øve evnt ha på lager tils hvis du skulle trenge flere..  

Legger til en PDF som viser ganske klart hvordan man fikser det (med bilder og engelsk tekst) 

  
Linker deg også videre til @Otis sin kommentar der han har en veldig bra samling av alle de programmene du trenger, samt noe dokumentasjon for instalasjon.

 

Auxiliary water pump repair.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NorwegianE90 skrev:

Her er linken til børstene jeg brukte, De er en del større en de som står i, så man må bruke sandpapir og litt tid å pusse dem ned til rett dimmensjon (Mye bedre å kjøpe større og pusses ned til perfekt størrelse en att de er litt for små da børstene kan kile seg fast da)  

https://www.ebay.com/itm/2Pcs-16mm-x-11mm-x-5mm-Motor-Electric-Carbon-Brushes-for-Makita-9553NB-X7B7/254269424240?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Koster jo så og si ingenting så kjøp 2-3 par så har du en backup hvis du vil øve evnt ha på lager tils hvis du skulle trenge flere..  

Legger til en PDF som viser ganske klart hvordan man fikser det (med bilder og engelsk tekst) 

  
Linker deg også videre til @Otis sin kommentar der han har en veldig bra samling av alle de programmene du trenger, samt noe dokumentasjon for instalasjon.

 

Auxiliary water pump repair.pdf

Tusen takk igjen! Da skal jeg nok ha en annelse om hva som skal gjøres :D Tror jeg nok tar denne jobben til våren når det begynner å bli varmt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...