325ie46 Skrevet November 4, 2019 Share Skrevet November 4, 2019 Har en en bmw med m52b25 motor som lager noen ulyder. Er 3 forskjellige ulyder, legger ved video av lyd. Noen som kan hjelpe meg diagnosere hva som er galt? Kjenner ikke noe stort effekttap eller noe uvanlig med bilen. PS, ignorer forrige eiers forsøk på å stoppe lekkasje fra toppen av oljefilterhus. video-1572900260.mp4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 5, 2019 Share Skrevet November 5, 2019 Jeg hører muligens registerkjedet rubbe samt en ujevn ventiljustering og tikking, muligens en ulyd fra servopumpen også, vanskelig å skille på video. Her må du gå systematisk til verks med et stetoskop samt lese ut feilkoder fra motoren. 1. Peil oljen og se at den er over minimum, M52 begynner å tikke ved lav oljestand 2. Les ut feilkoder fra motor, se etter vanosfeilkoder eller timing 3. Høre med stetoskop på servopumpen, hør etter ujevne lyder derfra, vær veldig forsiktig så du ikke kommer borti reimene! Det enkleste er nedenfra dersom du har tilgang til bukk. Om servoledningene ikke er helt tett kan servopumpen suge luft 4. Ta av topplokket og se om alle boltene på vanostannhjul er stramme kjenn litt på kjedet, det skal være helt stramt, prøv å se om guides ser hele ut. Samtidig kan du bytte pakningene om det ikke er gjort, vær forsiktig når du tar av topplokk så ikke deler av den gamle sprø pakningen forsvinner ned i toppen. Ville begynt med det. 325ie46 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ie46 Skrevet November 5, 2019 Forfatter Share Skrevet November 5, 2019 5 timer siden, quandt1960 skrev: Jeg hører muligens registerkjedet rubbe samt en ujevn ventiljustering og tikking, muligens en ulyd fra servopumpen også, vanskelig å skille på video. Her må du gå systematisk til verks med et stetoskop samt lese ut feilkoder fra motoren. 1. Peil oljen og se at den er over minimum, M52 begynner å tikke ved lav oljestand 2. Les ut feilkoder fra motor, se etter vanosfeilkoder eller timing 3. Høre med stetoskop på servopumpen, hør etter ujevne lyder derfra, vær veldig forsiktig så du ikke kommer borti reimene! Det enkleste er nedenfra dersom du har tilgang til bukk. Om servoledningene ikke er helt tett kan servopumpen suge luft 4. Ta av topplokket og se om alle boltene på vanostannhjul er stramme kjenn litt på kjedet, det skal være helt stramt, prøv å se om guides ser hele ut. Samtidig kan du bytte pakningene om det ikke er gjort, vær forsiktig når du tar av topplokk så ikke deler av den gamle sprø pakningen forsvinner ned i toppen. Ville begynt med det. Takk for veldig bra svar. Skal peile oljen og sjekke med feilkodeleser. Fant ut at CCV og innsuget ikke var koblet sammen, og at servolyden har med innsuget å gjøre (tror jeg, ser en slange osv som ikke var tilkoblet). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 8, 2019 Share Skrevet November 8, 2019 Når veivhusvent ikke fungerer som den skal går en M52 motor som en traktor, noe den alt annet enn er. Om du kikker litt i min tråd om min Youngtimer 528i så er det en del tips der til M52 motoren. Første bud er alltid, bytt hele veivhusvent, som minimum selve ventilen for innmaten blir løst opp av olje og diafragmen som får den til å virke sprekker. Da får du helt feil trykk i veivhuset og motoren liker seg ikke i det hele tatt. Den ene lyden er jeg rimelig sikker er servosystemet for jeg hadde nøyaktig samme lyd. Da var det turslangen inn til pumpen som lakk litt og den sugde olje og lagde den lyden. Bytta beholder og tur og retur slanger og lyden gikk vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå