Gå til innhold

Skiftet batteri, dynamo lader ikke


RAF
 Share

Anbefalte innlegg

Ute og kjørte og fikk plutselig masse feilkoder. Stoppet bilen og prøvde å starte igjen, men det blinket i alle lys og det duret voldsomt i dashbord😨 Under 10v på batteri. Skiftet til nytt helt likt batteri og den startet greit, men fremdeles feilkoder. Sjekket dynamo og der var den isolerte mutteren på plusskabelen ødelagt. Kun innmaten stod igjen og pluss kablene var mulig å bevege på 😞 Målte med multimeter på plusskabel på dynamo og minus på bil, ingen lading. Mens eg holdt på med dette glapp feste på pluss og "zapp" som kortslutning... Tok ut pluggen på baksiden av dynamo og satte den inn igjen og da ladet den, men den varierte mellom 14v og 18v og det er selvfølgelig ikke bra. Trodde eg  hadde tatt knekken på laderegulatoren, så bestilte ny orginal Valeo og skiftet den i går. Nå er det ingen lading overhodet. Ny dynamo eller? Noen som har peiling?

Endret av RAF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, RAF skrev:

Ute og kjørte og fikk plutselig masse feilkoder. Stoppet bilen og prøvde å starte igjen, men det blinket i alle lys og det duret voldsomt i dashbord😨 Under 10v på batteri. Skiftet til nytt helt likt batteri og den startet greit, men fremdeles feilkoder. Sjekket dynamo og der var den isolerte mutteren på plusskabelen ødelagt. Kun innmaten stod igjen og pluss kablene var mulig å bevege på 😞 Målte med multimeter på plusskabel på dynamo og minus på bil, ingen lading. Mens eg holdt på med dette glapp feste på pluss og "zapp" som kortslutning... Tok ut pluggen på baksiden av dynamo og satte den inn igjen og da ladet den, men den varierte mellom 14v og 18v og det er selvfølgelig ikke bra. Trodde eg  hadde tatt knekken på laderegulatoren, så bestilte ny orginal Valeo og skiftet den i går. Nå er det ingen lading overhodet. Ny dynamo eller? Noen som har peiling?

For lav spenning vil gi feilkoder på ABS, DSC, Airbag osv. Modulene som kontrollerer dette gir feilkode hvis de får for lav spenning.

Du sier at du har byttet batteri. Nå nevner du ingenting om hvilken bil. Er det en eldre BMW, så skal det gå greit, men er det nyere så må man "programmere" ECU om at batteriet er byttet og hvilken kapasitet det er på batteriet. Det anbefales sterkt at man setter spenning på bilen før man kobler av batteriet for ikke å trigge en masse feilkoder og bilen nekter å starte. Vanlig feil på E39.
Men kortslutning som smelter issolasjonen på mutter på batteriet er aldri et godt tegn. Da har det gått mye mer strøm enn hva dynamoen tåler. Hvis da ingen har vært der å kortsluttet mellom + og jord. Da går ikke  strømmen igjennom dynamoen.

Men jeg mistenker at lade-regulatoren har tatt kveld. I verste fall Diodebrua. Hvilken muligheter du har avhengig av type bil(modell, årsmodell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en X3 2008 mod E83. Stod E83 under nøkkelord.

Byttet batteri for ca 1 år siden. Koblet fra polene, ut med batteri og inn med det nye. No problem starter og lader.

Måtte bytte batteri igjen nå pga dynamo episoden. Nøyaktig samme batteri som sist☺️

Endret av RAF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...