Gå til innhold

Bmw e46 316i inn og ut av nødmodus


Thraneboy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, plages med vanos på min bmw e46 316i 2004 mod. Har lagt ved feilkoder som jeg har ( se bort fra kamaksel sensor, ble byttet og ok men vanos tuller enda.)

 I forkant av dette er register byttet med nye vanos hjul.

bilen vil som regel ikke være i nødmodus når den startes på kald motor, å fungerer greit selv om den klassiske «vanos kaklingen» er tilstede- en skjelden gang forsvinner denne også selv når den bakker. Om man stopper og startet motoren når den er varm går den som regel i nødmodus og istedet for at kun motorlampen er der, kommer også eml lampe opp. Forsøkt bytte magnetventiler til vanos uten at det hadde noe effekt. Målte spenningen til valvetronic motor og kun 4 volt? Er dette riktig?

så for å gjøre det litt kort så lurer jeg da altså på om noen vet hva som kan være galt som gir disse feilkoder, samt Om spenning skal kun være 4 volt fram til elektromotor?
 

kan legge ved at for øyeblikket er vacuumpumpe til bremsekraftforsterker tatt kvelden- men klarer ikke se at dette skal ha noe påvirkning på dette.

håper på svar :)

 

 

 

 

85E42B7E-5F41-47F7-8E42-6BD9951E59AA.png

934B13A2-9B25-45BD-BBE0-130A8734D21B.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha fokusert på strøm til vanos. 4 volt kan være rett om det er en sensor med 3 ledninger du har målt på. De pleier å være 5 volt, jord og referanse.

Om det var motoren sin hovedstrøm, så skulle jeg tro det var 12v. Men jeg er ikke sikker.

Jeg tror at feilkoden 2A69 er den du må gå etter. Slik jeg ser det, så kommer alle andre koder pga denne. Men jeg kan ikke dokumentere min påstand.

Les på newtis.info for mer info og ledningsdiagram og funksjonsmåte på vanos for å feilsøke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, var på motoren sin hovedstrøm det ble målt 4 volt så virker rart ja. 2a69 feilkoden, hva ville du tenkt forårsaker den? Står så mye forskjellig rundt om. Virker som hele vanos greierne er et stort mysterium, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest på newtis.info og finner at det er 12v til hver vanos motor på innsug og utblås. Så du skal da kunne måle 12v på begge disse to, når tenning er på, vil jeg mene.

Sensorene er 5 volt 3 pin, som er standard.

Ref https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46-316i-tou/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-ms45/camshaft-control/exhaust-camshaft/vanos-solenoid-valve-exhaust/nJEWVc2

Og https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46-316i-tou/wiring-functional-info/power-train/valvetronic/valvetronic/XqxFLBS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Om det ikke er nok volt til vanos motorer, så er det enten ledningsbrudd, delvis ledningsbrudd eller feil på dme, slik jeg ser det.

Med dme mener du ecu, eller misforstår jeg? Får prøve sjekke det ut. Ikke noe rele til dette? Spenning leveres rett fra ecu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Les dokumentasjon som jeg linket til for å få mer kunnskap.

En annen ting. Hadde du brukt ISTA D, kunne du ha feilsøke på dette med instruksjoner og vært sikker på at du hadde hatt alt rett med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...