Thraneboy Skrevet April 3, 2020 Share Skrevet April 3, 2020 Hei, plages med vanos på min bmw e46 316i 2004 mod. Har lagt ved feilkoder som jeg har ( se bort fra kamaksel sensor, ble byttet og ok men vanos tuller enda.) I forkant av dette er register byttet med nye vanos hjul. bilen vil som regel ikke være i nødmodus når den startes på kald motor, å fungerer greit selv om den klassiske «vanos kaklingen» er tilstede- en skjelden gang forsvinner denne også selv når den bakker. Om man stopper og startet motoren når den er varm går den som regel i nødmodus og istedet for at kun motorlampen er der, kommer også eml lampe opp. Forsøkt bytte magnetventiler til vanos uten at det hadde noe effekt. Målte spenningen til valvetronic motor og kun 4 volt? Er dette riktig? så for å gjøre det litt kort så lurer jeg da altså på om noen vet hva som kan være galt som gir disse feilkoder, samt Om spenning skal kun være 4 volt fram til elektromotor? kan legge ved at for øyeblikket er vacuumpumpe til bremsekraftforsterker tatt kvelden- men klarer ikke se at dette skal ha noe påvirkning på dette. håper på svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thraneboy Skrevet April 5, 2020 Forfatter Share Skrevet April 5, 2020 ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 5, 2020 Share Skrevet April 5, 2020 Jeg ville nok ha fokusert på strøm til vanos. 4 volt kan være rett om det er en sensor med 3 ledninger du har målt på. De pleier å være 5 volt, jord og referanse. Om det var motoren sin hovedstrøm, så skulle jeg tro det var 12v. Men jeg er ikke sikker. Jeg tror at feilkoden 2A69 er den du må gå etter. Slik jeg ser det, så kommer alle andre koder pga denne. Men jeg kan ikke dokumentere min påstand. Les på newtis.info for mer info og ledningsdiagram og funksjonsmåte på vanos for å feilsøke bedre. Thraneboy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thraneboy Skrevet April 5, 2020 Forfatter Share Skrevet April 5, 2020 Tusen takk for svar, var på motoren sin hovedstrøm det ble målt 4 volt så virker rart ja. 2a69 feilkoden, hva ville du tenkt forårsaker den? Står så mye forskjellig rundt om. Virker som hele vanos greierne er et stort mysterium, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 5, 2020 Share Skrevet April 5, 2020 Jeg har lest på newtis.info og finner at det er 12v til hver vanos motor på innsug og utblås. Så du skal da kunne måle 12v på begge disse to, når tenning er på, vil jeg mene. Sensorene er 5 volt 3 pin, som er standard. Ref https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46-316i-tou/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-ms45/camshaft-control/exhaust-camshaft/vanos-solenoid-valve-exhaust/nJEWVc2 Og https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46-316i-tou/wiring-functional-info/power-train/valvetronic/valvetronic/XqxFLBS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thraneboy Skrevet April 5, 2020 Forfatter Share Skrevet April 5, 2020 Tusen takk, hva kan være årsak til at det ikke kommer spenning t elektromotor? Samt vil det kunne trigge den feilkoden du nevnte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 5, 2020 Share Skrevet April 5, 2020 Om det ikke er nok volt til vanos motorer, så er det enten ledningsbrudd, delvis ledningsbrudd eller feil på dme, slik jeg ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thraneboy Skrevet April 5, 2020 Forfatter Share Skrevet April 5, 2020 1 minutt siden, Otis skrev: Om det ikke er nok volt til vanos motorer, så er det enten ledningsbrudd, delvis ledningsbrudd eller feil på dme, slik jeg ser det. Med dme mener du ecu, eller misforstår jeg? Får prøve sjekke det ut. Ikke noe rele til dette? Spenning leveres rett fra ecu? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 6, 2020 Share Skrevet April 6, 2020 Ja. Les dokumentasjon som jeg linket til for å få mer kunnskap. En annen ting. Hadde du brukt ISTA D, kunne du ha feilsøke på dette med instruksjoner og vært sikker på at du hadde hatt alt rett med en gang. Thraneboy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thraneboy Skrevet April 6, 2020 Forfatter Share Skrevet April 6, 2020 Virker som det er noe muffins med vanos ja, avvik på eksosside, noen tips rundt det?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 6, 2020 Share Skrevet April 6, 2020 Usikker på mer tips du skal ha? Det er ganske mange tips fra min side, og jeg ser ikke at du har gjort noen av de. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå