arildji Skrevet April 30, 2020 Share Skrevet April 30, 2020 Jeg har en 2014 320d xDrive Touring (F31) med M sport pakke (S337). Jeg trodde denne pakken inkluderte "M Sport supsension" med 10 mm senking og noe oppstiving (har ikke adaptivt understell). Kan noen bekrefte det? I alle fall, historien går som følger. Jeg hadde den på EU kontroll hos NAF, den ble godkjent, men de kommenterte at det lakk olje fra høyre støtdemper framme. De tilbydde seg å bytte demperne og deres tilbud (med medlemsrabatt) lå klart lavest. Siden det bare var enkelt mekanisk arbeid uten behov for spesialkompetanse (trodde jeg i alle fall), så fikk de jobben. Etter litt om og men er begge demperne foran byttet (de fikk først bare tak i høyre demper fordi datasystemet hos MECA var hacket og byttet denne først, og et par uker etter fikk de byttet venstre). Men nå synes jeg bilen står mye høyere på fjærene foran enn før. Jeg mener det er større klaring mellom dekk og hjulbue enn før. Det fikk meg først til å lure på om de hadde satt på dempere til et helt standard 3-serie understell. Og om det i så tilfelle er feil? Skal det eventuelt skal være spesielle dempere til biler med M sport pakke og 'M Sport suspension' (som jeg altså tror jeg har)? Er det noen som vet noe om det skal være spesielle dempere på min bil? Og ikke nok med det: da jeg skiftet til sommerdekk la jeg merke til at den venstre demperen var lengre enn den høyre (ca. 1,5 - 2 cm), se bildene. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor det er slik, men det ser i alle fall slik ut. Demperne er av merket Bilstein (skulle jo være bra det) og har serienumrene er 22-238269 (venstre side) og 22-238276 (høyre side). Så vidt jeg har funnet ut er disse beregnet på 3-serie, skal brukes parvis, men samtidig "for kjøretøy med standard chassis, for kjøretøy uten elektronisk oppheng". Elektronisk oppheng regner jeg i denne sammenhengen med er adaptivt understell, og det har jeg ikke. Men er 'M sport suspension' for standard understell å regne? Har jeg fått feil dempere? Er den ene demperen montert feil siden den ser lengre ut enn den andre? Har de ødelagt M sport understellet mitt, - bilen min? Jeg får søvnløse netter av dette. All hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 30, 2020 Share Skrevet April 30, 2020 (endret) xDrive biler har standard understell såvidt jeg vet. Har i hvertfall vært slik med tidligere modeller. Kun bakhjulstrekk som fikk M-Sport understell med senk. Endret April 30, 2020 av Daniel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildji Skrevet April 30, 2020 Forfatter Share Skrevet April 30, 2020 20 minutes ago, Daniel. said: xDrive biler har standard understell såvidt jeg vet. Har i hvertfall vært slik med tidligere modeller. Kun bakhjulstrekk som fikk M-Sport understell med senk. Når du sier det så var jeg borti noe som kunne tolkes i den retningen at xDrive bilen bare har standard understell når jeg google rundt her tidligere. Men det er likevel noe rart med den tilsynelatende skjevheten mellom demperne på høyre og venstre side. Også når bilen står på bakken og jeg kikker inn over hjulet ser jeg med det blotte øyet at klaringen fra oversiden av dekket og opp til underkanten av fjæra er større på venstre enn på høyre side. Jeg tror dette er noe jeg må få sjekket nærmere. Hvis bilen kommer ned foran de 1,5 til 2 cm som venstre demper framstår lengre enn høyre er vi kanskje tilbake til den høyden bilen hadde foran før skifte av støtdempere. Det er noe muffens med venstre demper eller måten den er montert på, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå