knbaard Skrevet Juni 27, 2020 Share Skrevet Juni 27, 2020 Min BMW E38 750iL 1999-modell har et problem med bakgrunnsbelysningen i instrumenthuset. Det er bakgrunnsbelysning der men kun ned-dimmer. Jeg har forsøkt med å bytte dimmer-bryter men uten å løse problemet. Problemet var der da jeg kjøpte bilen. Forrige eier har montert Angel Eyes samt tilhengerfeste. Er det noen som har et forslag til hvordan problemet kan løses? Er det f.eks. mulig å kode bilen til å alltid ha bakgrunnsbelysningen til instrumentene på fullt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Juni 27, 2020 Share Skrevet Juni 27, 2020 Det er et kjent problem at pærene i instrument cluster på e38 kan bli utbrent. Det er gammeldagse lyspærer og de kan byttes https://www.meeknet.co.uk/e38/Instruments/Index.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knbaard Skrevet Juni 27, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2020 (endret) Tusen takk for svar! Jeg trodde de 5 pærene kun hadde med lysene i LCD-panelet å gjøre. Har forstått det slik at selve instrumentene lyses opp av noen innebygde LED. Gikk inn på linken fra meeknet og fikk bekreftet at problemet der var bakgrunnsbelysningen av LCD-panelet (kilometerteller etc.). Det første jeg prøvde var nemlig å bytte disse da jeg likevel skulle gjøre diverse andre småfiks på instrumenthuset. Jeg fikset pixel-feil (se her: http://www.pixelfix.net/eng/bmw.html), skiftet selve spededometerdisplay-platen (for å bygge om fra mph til km/h, samt endret farge fra svart til blå) samt monterte røde visere og kromringer. Dessverre ble ikke problemet løst ved å skifte disse 5 pærene. Tok nemlig også ut pærene etter tur og fikk bekreftet at det var kun for LCD-skjermen dette påvirket. All informasjon gjennom LCD-skjermen virker helt fint. Det er selve speedometeret, turtelleren, bensinmåleren samt temperaturmåleren som har altfor dempet belysning. Endret Juni 27, 2020 av knbaard La til litt tilleggsinformasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Juni 28, 2020 Share Skrevet Juni 28, 2020 Okk etter å lest meg litt(meget) opp. https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2233195-E38-Early-Vs-late-Clusters Så fant jeg ut at du har helt rett. De fem glødelampene har ikke noe med baklyset for instrumentene i Instrument clusteer. Signalgangen her er slik at dimmerbryteren går til enheten som kalles LCM(Light Control Module har også sett Light Check module). LCM generer så et PWM signal som brukes til styre intensiteten til flere LED i Instrument cluster (også andre steder men ditt problem er Instrument Cluster). Problemet kan ligge i LCM eller at det er dårlig kontakt/kabel brudd mellom dimmer og LCM. Mistenker at det er det siste siden du har noe lys. LCM tror at du hele tiden har dimmet lyset helt ned. Siden et PWM signal brukes vil jeg sterkt advare mot å tukle med dette signalet. Du kan skade elektronikken ved å legge dette signalet fast til 12 volt for eksempel. Du finner komplett skjema her med beskrivelse/bilde av kontaker her https://www.pss-autosoft.net/diagrams.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knbaard Skrevet Juni 28, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2020 Tusen takk for svært god informasjon. Da skal jeg feilsøke kablingen fra LCM'en til dimmeren. Synd det er slik drittvær i dag ellers hadde jeg gyvet løs. Har forstått det slik at det er en terminal 58 som er viktig her. Aner du hvor denne er lokalisert? Tusen takk for svært god hjelp. Dere i forumet er kjemperessurser:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Juni 28, 2020 Share Skrevet Juni 28, 2020 Bare gå inn på denne siden. Velg riktig bil og søk etter dimmer så vil du finne det du trenger å vite https://www.pss-autosoft.net/diagrams.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knbaard Skrevet Juni 28, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2020 Tusen takk for fantastisk service!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå